Jump to content

Ladedata nosler accubond 140gr 6,5x55


gvammsingen

Recommended Posts

Jeg laddet meg opp fra 41gr til 43,5 for noen uker siden med n-19.

Ingen trykktegn i min rifle, fart ikke målt. Økte med 0,5 gr for å finne en ladning som gikk best. Fikk best presisjon med 43,5gr.

Start forsiktig og se etter trykktegn. :winke1: mener 43,5 var max!

Link to comment
Share on other sites

Også Norma sitt skytterlagskrutt varierer fra lott til lott, så bruk av ladedata fra nett kan være en lumsk hobby- spesielt med skytterlagskrutt. Når en i tillegg ikke har kronografert ladningene er det nærmest lotto.

Men på kruttboksen din står det oppgitt ladedata for 140 grains Sierra. Bruker du denne som utgangspunkt- og legger deg et grain eller to lavere- da burde du være rimelig trygg. Glem hastighetene på boksen, de er for lange Sauerløp og er langt over det du kan oppnå i en jaktrifle. Å se etter trykktegn er også vanskelig, en er som regel laaangt over maks før en merker noe. :? Det eneste trykktegne en vanlig hjemmelader kan bruke er måling av trykkring sammen med kronograf, og dette er vanskelige saker. :!: Men med sunn fornuft kommer en langt.

Løsningen er nok å kronografere en fabrikkladning i ditt våpen- får så å lade opp mot denne. Fabrikkladningen går du ut ifra at er maks, så legg deg litt lavere i hastighet. 15-20 m/s har ingen betydning i praksis. Maks er maks- om noen anbefaler en ladning høyere en den oppgitte på boksen din-og i tillegg med en lengre kule- ja, så styr unna. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Da skal jeg prøve å lage en liten stige med N560 krutt, å se hva som går best i mi rifle. Blir interessant å teste ut dette N560 kruttet i 6.5 x 55, å se åssen det går. Ser i Vith ladetabellen, at det kan brukes i mange forskjellige kule vekter. Jeg har kun brukt det på 10.1 grams kuler så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mellom 43 og 47 grs er vanlig, col er 78mm. Å spørre etter noens gull-ladning er litt idiotisk. Min gull-ladning kan gå helt ræva i et annet våpen. Folk er late og skal ha alle snarveier til suksess. Det er ikke sånn man lærer og finner ut ting.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har ladet 140grs accubond med MRP, superformance og IMR 4831. Min erfaring er at overtrykkstegn kommer ved ca 1 grain lavere ladevekt enn 140 NCC. Min jaktladning er 47grs MRP, og det har fungert fint i Norma og Lapua-hylser, cci standard hetter. Mulig jeg kunne tyne ladningen litt til. Men det ser jeg ingen grunn til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...