Jump to content

375h&h til langhold


ivar nordheim

Recommended Posts

Spennande prosjekt, hald oss gjerne oppdatert på erfaringar. Har sjølv eit .375-prosjekt på gang i 2012: Har lyst å prøve kaliberet til all round-jakt gjennom ein heil sesong. Det innbefattar:

 

- Vinterjakt på rype (sic!)

 

- Vårjakt på bever

 

- Vårjakt på svartbjørn, BC

 

- Rådyrjakt?

 

- Reinsjakt

 

- Kombinert hjorte- og elgjakt på Vestlandet

 

Galskapen ligg naturleg nok i punkt 1 og 5. Rypeproblemet seier seg sjølv, og reinsjakta fordi vi har krevande terreng med lange marsjar og mange høgdemeter. Børsa veg ca 4,4-4,6 kg, avhengig av siktemiddel. Har 4-5 kikkertar tilgjengeleg, frå lett, slank Pecar 3-7X33, via S&B 3-12X50 til skumringsjakt, og til langhold med Sightron S2 4-16X44.

 

Snakka med ein børsemakar i dag, som var usikker på korvidt hurtigmontasjar var solid nok til kaliberet. Har aldri tenkt over det før, nokon med erfaringar? Børsa er ein brno 602, hurtigmontasjane er warne. Håpar det er solid nok, ellers blir det for mykje skruing i løpet av året...

 

Tips til kulevalg til dei ulike krumspringa mottas med takk. Det same gjeld generelle kommentarar til prosjektet :-)

Link to comment
Share on other sites

Ang montasjer ville jeg nok hoppet over alt som heter hurtigmontasje, og heller fått montert en picatinny-skinne og brukt solide ringer ala Nightforce eller Badger. Da er det like raskt å bytte mellom kikkerter, samtidig som det sitter skikkelig. Jeg har dette på min rifle i 338 RUM, og det er ingen treffpunktendring ved av- og påmontering av kikkert. Eneste forskjell mot en hurtigmontasje er at jeg må bruke en fastnøkkel eller pipenøkkel på skruene.

 

(Jeg har prøvd med hurtigmontasjer, det gikk skikkelig dårlig.... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Picatinny på 602 er smør på flesk om en ikke trenger fleksibiliteten. Den har freste spor i låskassa. Stort mer solid blir det neppe.

 

Warne(maxima QD?) burde være solide nok etter min oppfatning. I hvert fall om passningen er god. Jeg har slike og de virker ganske bombesikre egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond 260grains, ladet moderat for trening med N-150 V0= 870m/s

 

6636459227_a059120634_o.jpg[/url]

Untitled by killertriz, on Flickr[/img]

 

Med den farten høres dette ut som litt mer enn moderat, spør du meg. Hvor mye krutt fyller du på og hvor lang pipe har du da?

 

Denne kula er bra saker og 375'en duger bra på lange hold. Det gir seg vel ellers selv hvorfor den ikke er noen stor langholdsfavoritt. Relativt kraftig rekyl og patronen er litt dyr i drift. Men den leverer jo bra med anslagsenergi - også når holdene bli lange.

Link to comment
Share on other sites

Nei, man kan hente ut mer hvis jeg bytter til N-550, men det er vel unødvendig til trening.

Rifle Remington AWR, løpslengde 61cm.

 

Tastet litt på Pcb og den gir i teorien en ganske flat kulebane ut til 1000m med et kulefall på 11,4m. Ikke like flat som 270W min, men er fortsatt over lyden. Dette vil fungere helt utmerket.

 

Ut til 500m er den veldig bra, med bare ca 33 klikk, 1,64m kuledropp og fortsatt igjen 2700j. Den holder altså energikravet til storvilt helt ut til 670m.

Link to comment
Share on other sites

Frontier, jeg hadde en BRNO 602 i 458 Lott tidligere. Jeg bruket Talley montasjer. Hurtig avtagbare og i stål. Så lenge det fungerer til Lott så er det solid nok til dronninga :wink: .

Det blir jo ikke billig om du skal ha 5 stk, men det er vel neppe nødvendig. Se her:

http://www.talleymanufacturing.com/cgi-bin/public_controller.cgi?view=products&category_recnum=1

Link to comment
Share on other sites

Nei, ingen. Til 270 grains Tsx bruker vi 81 grains med N-550 og den er hardere ladet, ingen tegn der heller. Men man trenger ikke merke så mye før ting går galt, ser nå at vi har litt høy hastighet med N-150. Siden dette er til trening trenger jeg ikke utfordre både rifle og skytter.

 

Tror mange ladedata er oppgitt for bruk i brekkvåpen, noen også til gamle brekkvåpen så trykket trenger ikke være så altfor høyt selvom ladedataene til leverandøren er lavere.

Link to comment
Share on other sites

Fant flere av mine og 350rm sine ladning med nosler accubond 260

 

Hylse: Federal

Hette: Federal 215

O.a.l: 92,8

Grutt: N- 550 -> 82 grains

Rifle: Remington AWR

 

God presisjon

Ingen tegn til overtrykk

Fine hylser etter avfyring.

 

Mulig jeg husker feil om hastighet med 150 kruttet, det var nok denne landingen som gav 870m. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har kronografert tre ulike kreasjonar, og skal velge ein av dei til svartbjørn i BC til våren. Ikkje kortholds åtejakt, men spot & stalk, så avstandane er vel lite forutsigbare. Høyrer gjerne frå ekspertane kva dei ville ha putta i børsa til denne jakta. Alle tre leverer gode samlingar (3-5 cm) på 120 meter sittande m skytestokk.

 

1. 270 grains Hornady Interlock, 73 grain N150. (806 m/s)

2. 250 grains Sierra Gameking, 73 grain N150 (825 m/s)

3. 260 grains Nosler Partition, 73 grain N150 (836 m/s)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være ærlig og si hva jeg mener. Har kun erfaringer med Kaliberet og IKKE bjørnejakt. Det eneste jeg har jaktet med de kulene er våte kataloger. Ingen av de tre kulene dine ville jeg personlig valgt til bjørnejakt. Den eneste som nærmer seg noe å bruke er nosler kula. Ville heller valgt swift, barnes eller woodleigh kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke skytt bjørn, men jeg har skutt noeon villsvin med Nosler Partition, og ville gått for den. Garantert gjennomskyting; når kula mister flikene og blyet foran deleveggen så plystrer bakparten videre som en plugg i kaliber 375. De fremre flikene og blyet fragmenteres gjerne og gjør stor skade i maskinrommet. Det er en del som ikke vil bruke denne kula på elg f eks., fordi det kan bli en del istykkerskutt kjøtt. Det behøver jo ikke du tenke på under bjørnejakten.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være ærlig og si hva jeg mener. Har kun erfaringer med Kaliberet og IKKE bjørnejakt. Det eneste jeg har jaktet med de kulene er våte kataloger. Ingen av de tre kulene dine ville jeg personlig valgt til bjørnejakt. Den eneste som nærmer seg noe å bruke er nosler kula. Ville heller valgt swift, barnes eller woodleigh kuler.

 

Mulig det. Men blei anbefalt litt mjukare kuler for å parkere bjørnen raskast mogleg. Difor er desse kulene kjøpt inn, og ikkje f. eks. swift.

 

Men det finst vel like mange syn på saken som det finst jegerar :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På ‎04‎.‎01‎.‎2012 den 19.37, frontier skrev:

 

 

- Vinterjakt på rype (sic!)

 

 

 

Kjøp deg "treningskula" fra SuperSonic. Jaktdepotet har denne til knall pris. Kan brukes til rype og hare og anna småtteri. Har brukt den til trening selv og får utmerket presisjon på denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...