Jump to content

Jakt for nybegynner


Spirella

Recommended Posts

Hei!

 

Jegerprøven er avlagt, og planlegging av jaktsesongen er begynt. Det jeg lurer på er hva slags type jakt det "anbefales" å begynne med for en uerfaren jeger? Nå skal det sies at det er en selvfølge å benytte mye tid på skytebanen før man skal ut i skog og mark :) Jeg satser også på å avlegge storviltprøven i år, selv om jeg ikke anser storviltjakt til å være nybegynnerjakt, mulig jeg har feil? Mitt første utgangspunkt var due og sjøfugl. Noen som har andre forslag?

 

~Spirella~

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilke muligheter du har. Har du venner/familie som jakter? Bli med dem. Har du ikke det er jo rype, due, gås og skogsfugl helt fint å begynne med. Det enkleste vil jeg si er rypejakt, da det ikke KREVER noen kunnskap om hvor fuglen er. Kjøp et småviltkort i fjellet ikke alt for langt unna og vandre ut med børsa klar. Har du flaks flakser det plutselig opp et kull. Kjempegøy hvis det er mye fugl, og fin tur hvis det ikke er det.

 

For øvrig ser jeg ikke noe galt i å starte med for eksempel rådyr. Det krever at du trener litt med rifla, og at du setter deg inn i hvordan du skal behandle dyret når det først er skutt, men det skjønte du sikkert. Det finnes massevis av lesestoff på biblioteket omkring dette, og har du mulighet, så bli med noen andre ut.

 

Jeg begynte med rådyrjakt, men hadde tilgang på kyndig veiledning når det gjalt slakting. Det er ikke dumt.

 

Men her på kammeret finnes det mye ressurser. Si hvor du bor, så skal du ikke se bort fra at det ramler inn tilbud om å være med på diverse jakt.

Link to comment
Share on other sites

Rype/skogsfugl jakt er jo grei jakt å begynne med. Evt duejakt eller andejakt. Kommer litt anpå kor du bor. Rypejakt er forholdsvis enkelt og komme seg ut på. Kjøpe kort på inatur også legg i vei til fjells. Erfaring kommer etterhvert. Er jo greit å trene litt på bane vis man ikke har skutt mye før:)

Eller vis du har noen som du kjenner som du kan være med.

Du får nok mange fine opplevelser utover skal du se:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Har familie og venner som jakter. Har tilgang på jorder for duejakt, jegerforeningen jeg er medlem av har noen rådyr (10-15) hvert år som en kan få være med på, bor ved sjøen og har hytte på fjellet. Så har muligheten for meget og mangt. Men for å unngå "verdensmestersyndromet" innad i familien spør jeg her ;) Rype høres morsomt ut!

 

Noen her som har erfaring med toller på jakt? Har en tollergutt på tre år, trent litt apportering i vann og søk på land, hvilket han gjør bra, men aldri vært med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Alt for mange mener at rypejakt og diverse annen småviltjakt er den beste nybegynnerjakten, men jeg mener at om du har muligheten til å jakte storvilt også som nybegynner, så er det ikke noe å vente med :wink:

Rådyrjakt er en skikkelig fin jakt for ungdommer. Den er sosial, særdeles spennende(med bruk av hund), actionfylt, og har hele det spekteret som jeg mener en god nybegynnerjakt bør ha.

Og elgjakten er unik, men jeg må advare deg, for når du skyter din første elg så blir du bitt av basillen :wink:

 

Ps. og du må ikke glemme revejakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det spiller vel ikke så sto rolle med hva du begynner med så lenge du har med deg noen eller få veiledning på forhånd. Men småviltjakt er jo forholdsvis lett og veldig morsomt. Hvis det er noen der du bor som bedriver hi-jakt på rev så spør om å få bli med de, det er veldig spenede jaktform :wink:

 

Men du blir ingen rådyr og elgjeger av å skyte gakkgakker med pepperbøssa :wink:

 

Lykke til ! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det gjelder å bli med på det som er.

 

Du vil uansett være nybegynner når du skifter viltart å jakte på. Da må nye teknikker og jaktmetoder læres.

 

Jo mer du er med på jo breder erfaring vil du få og du vil kunne se hva du selv liker.

 

Men det jeg vil få med er at hver eneste jakttur jeg har vært med på uavhengig av art som har blitt jaktet på har vært en kjempeopplevelse sammen med trivelige mennesker. Dog mange jegere kan være sære er de ofte grepa folk når man kommer innpå dem.

 

Tror faktisk ikke at rævholler driver med jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Må slå et slag for NJFF - Norges jeger og fiskeforening, har mage ulike kurs for nybegynnere og mer erfarne jegere. Se på hjemmesiden www.njff.no

 

Om en mnd står kurssenteret for jakt og fiske på Flå åpen og klar til å holde ulike kurs:

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... _startside

 

Evt: ta et år på folkehøgskole med jakt og fiske! Et år med mye jakt og jakt opplæring!

 

Øytun folkehøgskole/ i Finnmark.

 

http://issuu.com/odderik/docs/pdf_jakto ... doublePage

Link to comment
Share on other sites

Duejakt er forretten til det som begynner 10. september, skogsfugljakt og rypejakt. Duejakt er det bare å sette i gang med når den starter. Det er god skytetrening, det er spennende, og det er normalt lett tilgjengelig. Gir mange artige opplevelser. Du vil også oppdage at dua er ikke så himla lett å treffe! Den noe "stusselig" utseende fuglen er en av verdens beste flyvere! Den er lynrask og manøvrerer i alle slags retninger utrolig fort.

 

Skogsfugljakta er vel det som er lettest tilgjengelig for allmuen. Har man ikke tilgang til hjort, rådyr, elg og annet som krever slektskap til grunneier, medlemsskap i jaktlag eller har millioner på bok (tilgjengelig hjortejakt for outsidere på østlandet er veldig langt unna, rådyrjakt ga jeg opp da man nærmest må være inngift hos grunneier her omkring, og elgjakt må man vente på til en eller annen jeger dør av alderdom her (en smule overdrevet, kanskje, men det er søren ikke så lett når man er fersk og ikke kjenner noen...)), er det verken vanskelig eller dyrt å komme seg i skogen etter orrfugl og storfugl. Skog er det jo rimelig mye av her i landet, og ikke så rent sjelden har man fugleterreng innen rimelig avstand hjemmefra.

 

Rypejakt er genialt artig, med mange fine opplevelser, men det er ikke så veldig lett å få tak i jakt i begynnelsen av sesongen. Enten er det svindyrt, eller så må man være innenbygds. Senere i sesongen, varierende fra slutten av september til midten av oktober, åpnes det mange steder for utenbygds, og prisene synker gjerne. Jeg ga opp å få tak i jakt i brukbart område i høst. Ofte må man også reise lange veier for å få tak i greit terreng. Kan bli kjedelig om man må reise haugevis med mil på jakt stadig vekk. Ikke alle bor i nærheten av et rypefjell hvor allmennheten har tilgang og hvor man ikke må jakte i kø.

 

En annen ting å tenke på er beverjakt om våren. Dette er både spennende og morsomt (Holmenkollstafetten kan gå og legge seg. Det er nemlig beverjakt som er vårens vakreste eventyr, og ikke synet av flere tusen slitne gærninger med joggesko!). Sjekk med din lokale jff og hør om det arrangeres beverjakt for ferske jegere. Søk ellers på http://www.inatur.no og sjekk ut interessante tilbud der.

 

Ellers, om du kjenner folk og har mulighet for å bli med på både det ene og det andre, slå til. Variasjon er både artig og viktig. Jeg ga opp å bli med på elgjaktlag (kan kanskje få tilbud, men da må jeg fikse bikkje, og det har jeg ikke lyst til), og har mistet interessen for det. Endte opp som ren skogsfugljeger, men har gått noe lei. Heldigvis har jeg etter hvert blitt kjent med folk, og da blir det noen småturer etter andre ting og. Også har jeg funnet ut at om det skal bli noe annet enn å traske rundt i skogen for n'te gang, må jeg fikse alt sjøl! Å være på hugget og tilby seg å være med kan slå positivt ut. En kompis fikk feks plass på elglag første gangen han var på skytebanen etter å ha flyttet til nytt sted. Flaks som han hadde (og frempå som han var), klarte han å spørre jaktlagslederen på et lag som akkurat hadde gitt en kar fyken... Jeg er ikke så frampå og har ikke vært så aktiv, men har hatt følere ute. Nada resultat.

 

Vær obs på at plass på et jaktlat også medfører visse plikter. Man må være med på å fikse poster, møte opp på skytetrening, kanskje møte opp og ha ansvar for skytetrening, samt at man må delta på jakt når man kanskje helst ville gjort andre ting. Å være med på feks et elglag tar vekk tid (les: helger) fra feks skogsfugl- og rypejakt frem til kvota er skutt (og jaggu må man kanskje være med på ekstradyr, vinterjakt osv. Kompisen min har nærmest sluttet som småviltjeger, for det har han nesten ikke tid til mer).

Link to comment
Share on other sites

Duejakt er det bare å sette i gang med når den starter. Det er god skytetrening, det er spennende, og det er normalt lett tilgjengelig.

 

:shock: Mener du virkelig at duejakt kan brukes til skytetrening?

Etter min mening skal treninga være unnagjort FØR man jakter.

Link to comment
Share on other sites

Skytetrening på røde seilende tallerkner er bra trening, men følelsen av å skyte på fugl vil aldri helt bli det samme. Hvertfall ikke for en nybegynner. Da er gjerne duejakt en bedre måte å "komme inn" i det å skyte på fugl for første gang hvor man ser fugl jevnlig om de så ikke kommer på skuddhold, kontra det å gå en hel dag få en sjanse og miste den for du er helt sjokkert at det faktisk er fugl som letter. Så jeg støtter at duejakt er god "trening." :wink:

Link to comment
Share on other sites

Duejakt er det bare å sette i gang med når den starter. Det er god skytetrening, det er spennende, og det er normalt lett tilgjengelig.

 

:shock: Mener du virkelig at duejakt kan brukes til skytetrening?

Etter min mening skal treninga være unnagjort FØR man jakter.

Jeg skyter mange tusen skudd i året, men under rypejakta savnet jeg litt skudderfaring på fugl. Jeg var inne på tanken om å jakte litt duer til neste høst. Den beste jakttreninga er å jakte, og da er duer lett tilgjengelig de fleste steder. God mat er det vel også?

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye gode råd!! Jeg takker og bukker! Planen nå er å bruke masse tid på skytebanen(åpen hele året!), både for trening og for at jeg synes det er ustanselig gøy! "Diplomen" gjør ingen jeger, men det gjør neimen ikke bare skytebanen heller. Skal ha alle følere ute og ser allerede at jeg har enorme muligheter med nettverket jeg har. Har også blitt tilbudt hjortejakt, endog er dette litt langt unna. Men klar og stødig på labben til duejakta skal vi klare i alle fall!

 

Ang. Jakt i finnmark sitt forslag om folkehøyskole, er det nok et godt forslag for de som er i rett aldersgruppe ja. Og for en småbarnsmor på 33 kan dette også faktisk høres veldig fristende ut, om en fikk ta det i tilmålte "husmorferier" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er straks igang med jegerprøva og er helt fersk i gamet. Har ingen planer om rådyr eller elg, hvertfall ikke enda. Jeg er mye ute i skog/mark/fjell med fiskestang og vil nå se om turene kan få en ny dimensjon med ei hagle til småvilt på slep.

 

Men jeg var virkelig ikke klar over at vinduet for å skyte bl.a. rype og hare var så lite som det det er! Er det virkelig sånn at det meste av småvilt bare kan felles på høsten? Hva kan man skyte hele året evt?

 

Mine turer brer seg over hele året, alt ifra helgeturer til månedsturer/ekspidisjoner og hoved formålet mitt med jegerprøva er å kunne skyte for å livnære meg på litt annet enn fisk på disse turene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...