Jump to content

Sko til Walk and stalk


Hisbotten

Recommended Posts

Skal til Afrika på buejakt i April denne våren.

Så nå er det handling av diverse jaktklær og utstyr.

Eg er på utkikk etter lette sko som aller helst går over ankelhøyde og ikkje er alt for varme.

Har vurdert solide joggesko og gamasjer men liker best litt høyere sko.

Forslag til sko?

 

Nokon som har prøvd desse? http://www.abcfritid.no/produkt/silentstalker

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt merke til på mine tre turer til RSA/Namibia at såler med grovt mønster (selv joggesko) lager vesentlig mer lyd i sandholdig jord, enn såler med mindre agressivt mønster.

Jeg har brukt forsvarets M77 og Cabelas Upland Hunters med forholdsvis nøytralt sålemønster og de har fungert utmerket.

Nå er dette kun betraktninger fra en grønnskolling som har jaktet med rifle, og andre mere rutinerte afrikajegere har sikkert mye mer å fare med.

 

I 2008 delte jeg camp med 8 amerikanske buejegere, og samtlige benyttet lett fottøy med påfallende nøytralt sålemønster.

Utvaskete bommullsklær (bukser, langermede skjorter og T-shirts) i gråbrun camo så ut til å være normen, og de gutta jaktet hardt og effektivt.

 

Copy3ofCabelasUpland.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker høyere skaft en "silentstalker" slik at jeg kan stramme buksa over støvelskaftet- unngår da krypdyr og blodsugere. Slipper å bruke gamasjer.

 

Siste tur var med Adidas GSG-9.2 som fungerte meget bra. Tidligere så har jeg gått i M-77 og div ørkenutgaver. Adidas støvelen er mye bedre å gå i enn forsvarets lette feltstøvler. Det kan jeg love deg er godt når dagsetappene ligger opp mot 22km

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker oftest str 41. kjøpte str 42 som passet perfekt. Bruker 2 par tynne sokker. Støvlene puster bra og har ikke vært plaget med at de har vært for varme i temperaturer opp til 20grader.

Dette er ikke solide støvler som holder i mange år og hard bruk men de er meget gode å gå i, får litt joggesko følelse.

 

Jeg bruker Alfa Bever høst/vinter men de passer ikke til afrika jakt syntes jeg. For store og tunge.

Link to comment
Share on other sites

Etter noken turer på snikjakt i Sør Afrika fant eg fort ut at da er ein ulempe med sko som har ein markert hel (skarp kant) og grovt mønster. Jakta ein del meg Ecco hiker http://www.sierratradingpost.com/ecco-s ... n~p~2170t/" target="_blank og var meget fornøyd med dei, dei vart ikkje for varme sjølv om dei har gore tex membran. Dei siste turane har eg brukt disse http://jockmyfresh.com/products/Helly-H ... 06484.html" target="_blank" target="_blank og er meget fornøyd med dei. Dei blir også med på neste tur :D

Link to comment
Share on other sites

Gsg9 er noe av det beste som har skjedd for mine føtter. Vasser 8 timer i dem daglig. Har hatt dem ganske nøyaktig ett år nå uten at de er nevneverdig slitt. De er lette og puster veldig bra. Vanntette er de også til over helen. Men det jeg liker best er komforten. Jeg kan gå i 16 timer to dager på råd uten å få den ømme følelsen i fotsålen og leggen man ofte får om man går mye. Og da dette skjer fra tid til annen i min jobb er det greit å ha slike pedaler å lene seg på. Har ett avlastningspar i bestilling sånn at jeg har ett til når jeg vasker eller tørker det andre. De tørker forøvrig noe tregt. Men, joda. Dette er holdbare og behagelige sko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Adidas joggesko, de er merka 50 i størrelse, da jeg bruker 47 så er det vanskelig å vite hva slags størrelse mønster de kjører på fra før av . Litt synd da jeg har litt bein trøbbel som gjør at jeg sliter sko ofte og må ha solide og gode sko, de GSG9-2 ville ha passet meg bra men usikkert å kjøpe usett og uprøvd. Så legendriske som enheten er bak designet til de skoene og så ville det vært supre skotøy for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært viktig at skoene/støvlene har en myk gummisåle slik at du kan kjenne kvist etc. før du tråkker på dem med full tyngde og knekker dem. Et triks jeg selv bruker ofte er å ha med et par gamle ullsokker i sekken. Når du har oppdaget viltet, og du skal begynne å snike deg innpå, så drar du ullsokkene utenpå skoene, og du beveger deg veldig stille i terrenget. Stive støvler med Vibram-såler er ubrukelige til Walk & Stalk.

Link to comment
Share on other sites

Men tenk litt på dette med sålemønster og lyd.

Som sagt så ble jeg forbauset over hvor mye et par joggesko med grovt sålemønster støyet når vi gikk på sandholdig jord (og det er det mye av både i bushvelden og hochvelden i Sør Afrika og Namibia).

Det var knirk og knas hele tiden mens vi som hadde sko med nøytralt mønster var tilnærmet lydløse.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke bare mønster som ursaker lyd, men elstiditet for mønster. Har funnet ut att i visse tilfeller kan det vare kansje grovt mønster om sålen er veldig mjuk. Dei fleste produsenter bruker mye PVC i sålene for å øke motstanf for slitasje, men samtidig blir sålene mye hårdare og glattare. Hvis ytre kant av sålen er skarp så øker dette og støynivå. Har et par cumuks smygjaktsko, men dei er litt slitsamt å gå og bråker mye på grusen. I gras og terreng helt lysløse. Her er en del specialsko laget for smygjakt. http://www.feelmax.com/index.php/fi/tuotteet

Link to comment
Share on other sites

Bruker sko helt uten mønster og med meget myk såle!får skoa laget hos en skomaker nede i Pitersburg i Sørafrika og herligheten koster ca 450 rand :wink: de fleste av phene som jeg kjenner bruker disse skoa!du kjenner kvist og stein meget lett og skoene veier omtrent ingenting så det er en fryd å bruke disse skoene på jakt og da spesiellt i sand !bruker gaitors laget av bøffellær(laget av courtney boots)som er 100% lydløse!har sett for mange norske jegere som drar med seg boots og høye støvler ned til de varme strøk og som svetter og lager en masse støy under jakta!selv ett par lette joggesko ville ha vært bedre :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...