Jump to content

Hjelp til valg av allroundsikte


baikalgutten

Recommended Posts

Skal ha meg et nyt sikte på mausern i 30-06. børsa skal blir brukt på alt fra rev på 150m til elg på 15m. Vil heller ikke ha et for stor og tungt sikte da børsa er tung nok som den er.

 

Har kommet frem til en av disse: Leupold vx-r 2-7x33 og 3-9x40 og zeiss duralyt 2-8x42

Lys er ikke et must for meg men er jo selfølgelig kjekt. zeissen har større synsfelt en vx-r 2-7x33 men er tyngere en leupolden som også har lys. Så er det noen som har anbefalinger og erfaringer med en av disse eller bege så kom ded de :wink: Kom også gjerne med tips til andre alroundsikter i samme prisklasse (5-6000)

 

God jul og godt nytt år folkens :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2,5x går bra. Det er ikke OPTIMALT for skyting tett på dyr som beveger seg fort, men skal du ha det optimale må du enten ha to sikter eller betale enorme mengder penger. 2,5x er lavt nok, og er du så uerfaren at du ikke selv skjønner hva du trenger av kikkert til ulik skyting, så skal du ikke skyte på ting som kommer i stor fart tett på. Du blir ikke misfornøyd med siktet. Du burde i hvert fall ikke tillate deg det. Kommer du tilbake fra skogen og sier at det var kikkerten sin feil at du ikke fikk elgen eller hva det skulle være, fordi kikkerten hadde for høy forstørring, så sier jeg tren mer på bevegelig mål på kort hold. Raske jaktskudd krever mye trening, og dessuten gjerne en del erfaring.

 

Når det gjelder toppen av zoomområdet, altså 10x, så er det behagelig å ha på små mål og litt lengre avstand. Fint på banen er det også.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss Classic 2,5-10x50, og jeg er fornøyd med det. Posterte på kort hold i høst, og jeg tror det hadde gått greit om det hadde dukket opp dyr, men jeg synes 2,5x på denne er ubrukelig. Fra 3x til 2,5x blir det dorulleffekt. Bildet blir mindre og veggene blir større. Minste reelle forstørring uten å miste synsfelt er 3x synes jeg.

 

1,5x er nok definitivt bedre til de virkelig korte holdene, men opp til 150 meter er nok 10x'en bedre. 6x er ikke altfor lite, men det er jo kjekt med litt mer.

 

Det du kunne gjøre, om det er mulig, er å få lånt med deg to kikkerter, feks en Classic 1,5-6x42 og en 2,5-10x50 utendørs og sammenlignet dem på både veldig kort hold og på lengre hold. 1,5'en ligger på glimrende pris hos XXL nå, til 5 390,-. 2,5'en koster 5 999,-.

 

Det er mye sikte for pengene, for de ligger på helt andre priser andre steder. De er jo hæren fløtte meg dyrere i Tyskland hvor de lages, enn her (eks: 1,5: http://www.paintball-shopping.de/index.php/cPath/531_557_564_574, og 2,5: http://www.paintball-shopping.de/index.php/cPath/531_557_564_575. Skulle tilsvare hhv ca 8 000,- og 12 000,-! Euroen er i dag på ca 7,80).

Link to comment
Share on other sites

Er ikke såerfraen på elgjat nei, har bare jektet elg i år så bra at folk kommer med tips til hva jeg trenger :wink: Hvis leupolden ikke holder det den lover av variabel i førstørelsen så er den utelukket. Noen som har prøvd å kan fortelle litt om duralyt 2-8x42? står mellom den å classic nå.

men blir nok ikke være en den jeg har nå, en hawke 3-12x50 som ikker er kalar i heletat over 8x å ser dobbelt i på 12x med dorullefekt på 3x :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg unna Duralyt iallefall. Leser mye stygt om den.

 

Forstørrelse er og blir en smakssak. Der jeg har elgvall er 1.5-6x for lite etter min smak. Mye åpen småskog og myr. Holdene blir fort over 100 meter. Jeg bruker gjerne 9 eller 10x.

 

Stortsett er alt europeisk OK. Leupold liker jeg ikke, men det er sikkert helt ok kikkerter.

 

Av Amerikanske merker er Vortex og Sightron mer enn bra nok kvalitet, om man ikke velger de aller billigste seriene deres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg unna Duralyt iallefall. Leser mye stygt om den.

 

Forstørrelse er og blir en smakssak. Der jeg har elgvall er 1.5-6x for lite etter min smak. Mye åpen småskog og myr. Holdene blir fort over 100 meter. Jeg bruker gjerne 9 eller 10x.

 

Stortsett er alt europeisk OK. Leupold liker jeg ikke, men det er sikkert helt ok kikkerter.

 

Av Amerikanske merker er Vortex og Sightron mer enn bra nok kvalitet, om man ikke velger de aller billigste seriene deres.

 

6x for lite for over 100 meter?

 

Jeg synes min 4x fungerer greit på opp til 150 meter på rådyr. Men smaken er vel som baken...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 2-8x42 Duralyt på min 375 Ruger i Namibia i fjor vår.

Helt greit sikte og jeg skjøt dyr mellom 60 og 175 meter.

Siktet fungerte bra, men jeg ble ikke helt fortrolig med no 6 retikkelet.

Mest på grunn av litt dårlig syn (det ble litt for "tynt"), men også litt fordi jeg er en stor fan av retikkel no 4.

 

Vær obs på at enkelte har registrert at Dyuralyt kan være litt uklare i kantene.

Så velger du Duralyt, sjekk siktet nøye slik at du er sikker på at det er klystallklart helt ut i ytterkant av synsfeltet.

Mitt var ikke helt bra, men forhandleren tok det inn og jeg fikk et nytt uten problemer.

Med det forbeholdet har jeg ingen problemer med å anbefale Duralyt.

 

Velger du Classic så duger 2,5 vanligvis bra også i elgskogen på korte hold, selv om 1,5 er bedre.

Etter min erfaring er 1,5-6x42 den beste konfigurasjonen når det gjelder generell storviltjakt, og med kvalitetsoptikk skal det være små mål eller lang avstand om du ikke treffer med x6.

Som allround sikte med tanke på at du også skal bruke rifla på rev, vil kanskje Classic 2,5-10x50 være det beste valget, eventuellt en Duralyt i 2-8x42.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene mellom Duralyt og Classic er kanskje ikke så veldig store, og prisforskjellen hos XXL er minimal. Men, årsaken til det er at Classicen er kraftig underpriset. Veiledende pris (ikke alle følger den. Kommer jo an på avtaler det) er på over ti tusen.

 

Duralyt er intromodellen til Zeiss, altså en "billigutgave". Vet om en del selgere som sier at Zeiss har sluttet å produsere Classic. Duralyt skal være etterfølgeren. Hvorfor er da Classic fremdeles på nettsiden til Zeiss...? Har hørt selgere si at Duralyten er etterfølger og mye bedre. Rart at Duralyten da er flere tusen kr billigere i utgangspunktet.

 

Mange er fornøyd med Duralyt, men mange er det ikke da de har opplevd trøbbel med linsene. Kan egentlig ikke huske å ha funnet noen som er misfornøyd med Classic. Classic har vært på markedet i mange år (het vel Diavari Z før?) og er vel tidenes volumselger hos Zeiss. De slutter ikke å produsere den med den første vil jeg tro. Tror ikke VW slutter å produsere Golf, for å si det sånn.

 

På Finn.no er det to Classic 2,5-10x50 med lys til 7 000,-. Den ene er vel bare få måneder gammel. Løp og kjøp før jeg gjør det! :wink: Tror man skal lete godt etter mer kikkert for krona. Vær så snill og kjøp en av dem, så håper jeg en eller annen kjøper den andre, for jeg går rundt og grubler noe voldsomt på dem! Strengt tatt vil jeg vente til det dukker opp en Victory, selv om de er dyrere...

Link to comment
Share on other sites

zeiss duralyt 2-8x42

 

Vurderte dette opp mot Meopta sin 2-8x42 og endte opp med Meoptaen. Riktignok ørlite lengre og ørlite tyngre, men optisk synes jeg Meoptaen var vel så bra. Generelt ikke noe imponert over optikken i Duralyt'n. Har den i hånda så kjennes det ut som kvalitet, kikker gjennom den så føles den billig. Og ettersom jeg skal bruke den som sikte og ikke manual, ble det Meoptaen...

 

Prismessig ligger de omtrent likt, Zeissen et hestehode foran.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell Elite 6500 2,5-16x42

 

Og argumentet for dette siktet er: ???

Jeg mener att Bushnell Elite 6500 har god optikk, kanskje ikke i toppklasse ved skumringsjakt, men ikke noe dårligere enn Zeiss Diavari eller Meopta Meostar. Vekta ligger på rundt 500 gram. Parallakse justering og 2,5-16 forstørrelse. Siktet føles solid og kvaliteten har jeg ikke noe å si på.

Prisen er bra hvis du importerer selv men prisene på disse siktene i Norge er hinsides all fornuft, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nokk formye knot med paralaksejustering på et jaktsikte for meg :wink: Det blir vel å satse på en zeiss classic, eller kanskje en meopta, men kalrer fortsat ikke bestemme meg for 1,5-6 eller 2,5-10 :crazy:

Er det noen som vet om det er en prikk i siktet på zeiss sikter med lys når lyset er av? det var det ikke på leupold vx-r noe jeg liker.

Har også sett på vortex viper pst 2,5-10x44 med komp å lys men vet kke om det blir rotete med milretikken i raske jaktsituasjoner, noen erfaringer? :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker nå sjøl 2,5-10 på elg jakt. Satte først på en 1,5-6 men blei ikke helt fortrolig med dette. Fordi jeg også bruker kikkertsiktet til å finne ut kjønn, alder og telle tagger på elgen. Blei vannsklig det på litt hold med 6 som største forstørrelse. Bruker som regel kikkertsiktet til dette, istedenfor håndkikkerten. Fordi det er ikke bestandig en har så god tid på seg. Bygger du opp kolbekammen din slik at du har god kinnkontakt er du raskt på målet selv med litt stor forstørrelse. Synes vel egentlig at dette er viktigere enn å ha liten minsteforstørrelse. Jeg liker godt sikter fra Kahles, kompakte lette og god optikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...