Jump to content

Utstyrs liste til toppjakt


heintore

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal til sverige på toppjakt for første gang. Dette blir vel egentlig den første topp jakt turen min. Har før jaktet hjort, rådyr og litt små vilt. Gleder meg utrolig til dette.

 

Det blir avreise den 14 Januar 2012 og hjem reise 23 Januar 2012 så vi får noen dager i skogen da.

 

Vi er 5 kamerater som skal på jakta, 2 av dem som er med har vert der to ganger før. Så de er litt drevne, men har ikke fått snakket med dem angående utstyr så tenkte jeg kunne legge ut en tråd her :)

 

Vi skal såve 2 netter i skogen å så blir resten i hytte/hotell. Så da blir det jo litt ekstra utstyr når vi skal såve ute.

 

Men siden dette blir min første tur så trenger jeg tips av dere som har gjort det før. Med hva utstyr jeg trenger osv osv.

 

Det jeg har nå som skal være med:

-Snø camo dress

-Ski (Fischer jakt)

-Sko (Alfa grønnland) Disse er bestilt

-Ski staver har jeg ikke bestilt enda, tips ?

-Børse: Sauer 202, 6,5 x 55 med Zeiss classic 2,5-10 x 50 med høyde komp tårn.

-Hjemme ladet Norma jakt match (fuggel) å Nosler Patrition (rev)

-Avstands måler

-Hånd kikkert

-Ryggsekk med våpen feste i, 20 liter med til litt mat osv

-Har ikke handlet under tøy osv osv noen tips til det ?? hva er best ?

ull intil kroppen å fleece oppå ullen å så jakt dressen på ?

- Multi fuel brenner, Tar med gass.

-Såvepose som tåler -25 grader

-Gode hansker ? Innspill ? har ikke handlet det.

-Maske ? er det nødvendig ?

-Krem mot frostskader ? når vi skal såve ute ?

 

 

 

Har dere innspill ? trenger råd, sikkert mye som jeg ikke har tenkt på å ikke har.. alle tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

du skriver multifuelbrenner, tar med gass.

 

GLEM gass. Ta med bensin eller parafin, og lær deg å bruke det før du evt fyrer i teltet.

 

Gass er ubrukelig under 0 grader.

 

 

Og sovepose som tåler -25? Er det ekstrem nedre grense eller komfort temp grense?

Stor forskjell.

 

Husk skikkelig liggeunderlag, minimum 14mm skum. Reinskinn eller downmat. Luftfyllt liggeunderlag er ubrukelig og du kommer til å fryse ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Her var mye bra. Har ikke erfaring med toppjakt, men litt vintererfaring har jeg. Det klart beste undertøyet jeg prøvd er Brynje Arctic. Mye undertøy er bra i kontinuerlig bevegelse eller stillesitting, men svetting og pause om hverandre i kulde, er det Brynje som klarer best syns jeg. Vanlig bryne eller tilsvarende netting med ull utenpå er sikkert like bra.

Link to comment
Share on other sites

-25 grader var komfort grensen. Nedre grense er jeg ikke sikker på.

 

Ok, da får jeg tak i bensin/parafin :)

 

Har reinskinn som skal brukes som ligge underlag, men kommer nok til å kjøpe meg liggeunderlag min 14 mm i skum. Det hadde jeg glemt ut. Godt att dere minner meg på det =)

 

Takk for den =)

Link to comment
Share on other sites

Ok da har det ikke noe for seg å kjøpe kremer for hundre vis av kroner, da sparte jeg det. Eller rettere sakt jeg får brukt det på noe annet fornuftig =)

Ja de såg ut som noen gode staver, får gå til innkjøp av de. Så får jeg testa det ut =)

 

Vi skal ha med radioer, å så må vi gå til innkjøp av gps / kompass og kart. Det finner vi ut av. Det var et bra tips. Hadde glemt det ut. Er mye som må tenkes gjennom når det er forste turen. Så det er alltid lurt å komme med goe tips :D

 

Har lurt på å kjøpe en foret fjell duk men er ikke sikker på om det blir prioritert denne gang. Er så mye annet utstyr jeg må ha med meg =) men kommer nok til å savne den fort tror eg. Får heller krype oppi såveposen. Kan bli litt for mye utstyr å dra med og. Sko nesten hatt med hver sin pulk hehe =)

 

Vi kommer ganske billig ut av det, for vi har komt i kontakt med svensker som leier terrengene. De bruker det kun til Elg jakt. Men leier det hele året. DVS de har retten til å leie det videre å til å jakte hva de vil så lenge vi følger kvotene deres osv. å så lenge det er i orden for grundeier.

 

Er det noen som har jaktet i nærheten av Krokoms kommun før ? det er øst for Trondheim Å midt i Sverige ? Nogen som har erfaringer fra det området ? I det terrenget vi fikk tak i så skulle det være god fuggel bestand. For det ble ikke jaktet på høsten med hagleå hund. Det sko visst være skudd garanti. Men vi skal være der i 3-4 dager så skal vi litt lengre sør å jakte i et annet terreng. Men den plassen husket jeg ikke hva heter.

Link to comment
Share on other sites

Alle skal ha Go HD pro 2 kamera på seg. Så satser på att det blir mange kule klipp ut av det. Skal legge det ut på Youtube å sende linker på Kammeret når vi har redigert ferdig. Så får dere se litt hva det går i =) Gleder meg til det å filme litt topp jakt action =)

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler, svartkaffekjel, fjellduk!! Kutt heller tykkgenser når ute å går og ha med vattert fjellduk :wink: skifeller, ulllue, ullvotter, ullboxer. Tau til å henge tiurer på begge sider av liten sekk.

Snus. Reserveski i bil. Kjipt når knekker i meterdyp snø etter første dag..og svensken bare har scooter å lån bort.

Mm innskutt rifle og knepptabell.

 

God tur! Vi reiser siste langhelgen på januar som vanlig. Årets fineste stund.

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler, svartkaffekjel, fjellduk!! Kutt heller tykkgenser når ute å går og ha med vattert fjellduk :wink: skifeller, ulllue, ullvotter, ullboxer. Tau til å henge tiurer på begge sider av liten sekk.

Snus. Reserveski i bil. Kjipt når knekker i meterdyp snø etter første dag..og svensken bare har scooter å lån bort.

Mm innskutt rifle og knepptabell.

 

God tur! Vi reiser siste langhelgen på januar som vanlig. Årets fineste stund.

 

Tusen takk for tipsene, sånn skifelle såg genial ut. De må jeg gå til innkjøp av. Ja det er sant det att jeg heller kan ta med en vattert fjellduk. Tau må jeg ha med ja.

 

Har skutt mange skudd denne sesongen så knepptabellen er 100%, eneste som gjenstår er å skyte inn børsa i minus grader. Har hørt det kan være litt forskjell der så jeg skal prøve å få den skutt inn i sverige =)

 

Lurer litt på lengder på stavene. Jeg er 187 høy normal nordmann. Så ser jeg på nettet att viss du går klassisk så skal stavene være 157. å på skøyting noe høyere. Men jeg må vell gå etter klassisk høyden ??

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har nå som skal være med:

 

-Gode hansker ? Innspill ? har ikke handlet det.

 

Disse har jeg: http://www.abcfritid.no/produkt/jj-hansker-snocamo?c=hansker-og-votter

Gode og varme. Ganske tykke.

 

Ellers er det endel som "kler på" hvitt på børsa og. Det går an å kjøpe kamotape ala dette:

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=2477&idkategori=852&kat_name=&prod_name=McNett%20Camoform,%20Snow.&startrow=

 

Dra da heller på apoteket og kjøp støttebandasje som virker på akkurat samme måte, bare til en femtilapp eller så... Eksempelvis noe slik: http://www.sykepleiesenter.no/saarbehandling/kompresjonsbind/articare-elast-selvh-bind-6cmx45m. Alle apotek har noe lignende i hvitt.

Link to comment
Share on other sites

stavlengde er bobob og en smakssak. husk at den formelen for å regne ut stavlengde gjelder erfarne langrennsløpere i preparert løype.

 

i skogen og fjellet er teleskopstaver topp. da kan du justere etter hvor dyp snøen er og ha korte staver til nedkjøringen (om du skal ned et fjell feks. gjelder ikke denne turen men uansett noe å tenke på)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna teleskop, nok et svakt ledd... Gå for Swix sine fjellstaver. Alternativet er de eldste modellene fra forsvaret. Brynje er det beste undertøyet ved aktivitet, ellers synes jeg det er godt med en ullfrote i soveposen på kvelden :-)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en revidert Liste til topp jakt ikke helt komplett men begynner å ta form nå. Blir MYE utstyr, men bedre med litt for mye en litt for lite.

 

Her ser der jeg har tatt ting fra tipsene deres å det jeg hadde fra begynnelsen. Tror denne begynner å blit komplett hvertfall. Kom med mangler/innspill =)

 

Anbefalt utstyr til toppjakt

 

Våpen:

• Rifle Med god kinn støtte (kkc stokk, grs stokk, kolbe forhøyer osv.)

• Godt kikkert sikte til riflen, helst med høyde kompensator/klikk tårn

• Ryggsekk, med rifle holder. Ikke for stor sekk. Da det kan bli lange avstander.

• Optikk rens, optikk beskytter, Pusse utstyr/oljer osv.

• Amunisjon: Match kuler viss du har cal 6,5x55 og større. 223 rem. Bør bruke jakt ammo.

• Snøcamo tape til våpenet

 

Bekledning:

• Snø camo dress, helst 2 stk. En tørker mens du bruker den andre osv.

• Brynje arctic dobbel undertøy sett.

• Noe varmt til bena

• Ullfrote, dette tar du på deg når du skal såve

• Varme hansker

• Varm lue

• Jerven duk som er vattert, bruk denne i plassen får å drasse med varm genser osv.

 

Gadgets:

• Jakt radio, husk lader og god antenne (ekstra batteri)

• GPS eller kart og kompass (ekstra batteri)

• Avstandsmåler (ekstra batteri !!!)

• Go HD pro 2 kamera (ekstra batteri)

• Hånd kikkert, en lett å god

 

Ski og skiutsyr:

• Ski, helst litt breie sinde det blir mye løs snø, helst smøre frie.

• Ski sko

• Ski staver

• Skifeller, dette er får å ikke skli når vi kansje må gå i lang opp over bakke.

 

Annet:

• Såve pose som tåler kulde

• Multi fuel brenner, evt andre (husk gass brenner dårlig etter 0 grader. Så bruk helst parafin eller renset bensin).

• Svartkjele til kaffe og div.

• Kjeler osv til å lage mat i

• Liggeunderlag, Reinskin, eller ligge underlag av skum da må det minimum være 14mm tykt.

• Lommelykt/hodelykt (kjekt med 2 stk. Husk ekstra batteri !!!)

• Tau til å henge tiuren på liten sekk

 

 

Husk innskytt rifle og kneppetabell !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...