Jump to content

Kikkertsikte salongrifle.


Ola96

Recommended Posts

Ser ut som om det blir salongrifle neste år, (455 med løp i 22 lr og wmr). Så må vel ha noe på toppen, ettersom at dette er en salong kan man vel bruke ganske billig optikk da det ikke blir så mye rekyl. Men jeg trenger tips, har skjønt at til mitt bruk revjakt i mørket krever ganske god optikk. Så hvis vi sier rundt 3000 kroner, så er det litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis vi sier rundt 3000 kroner, så er det litt lettere.

 

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1949&idkategori=1050&kat_name=&prod_name=Vortex%20Crossfire%202.5-10x50%20opplyst.&startrow=

 

Du kan prøve dene. Jeg har ikke testet den i dårlig lys. Men lysprikk, 50mm objektiv og helt grei optikk i dagslys vil jeg tro den yter prisen rettferdighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja har sett på Redfield før men trakk meg litt da den ikke hadde justerbar parallakse eller hva det heter. Og den som var var på¨100 yard noe som visst nok ikke egna seg på salongrifle. Jeg skal bruke 22wmr på jakt og 22lr for mengdetrening så er en fordel at kikkerten passer på 22lr som 22wmr.

Link to comment
Share on other sites

Har ovennevnte sikte, dette: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20MD%20AO&startrow=

 

Det har sittet på salongrifla, og jeg kan egentlig ikke få fullrost det nok. Er veldig fornøyd med kvalitetsfølelse og optikk. Er overrasket over hvor god den er under alle forhold. Pr i dag sitter den på .222'en min i påvente av at jeg får råd til en Zeiss Varipoint på .308'en, som dermed slipper fra seg en Zeiss Classic 2,5-10x50 til .222'en, slik at salongrifla atter får igjen siktet sitt. Har brukt Sightronen de siste par månedene på .222'en, i regnvær, snø og sol. Fungerer som snus hele veien. Ikke antydning til dugg eller noe, selv med snø på linsa. I januar får det prøvd seg i de svenske skoger, så får en se om en får knallet ned en tiur.

 

Dette siktet kommer jeg ikke til å selge, selv om det er "overkill" på ei salongrifle. Strengt tatt trenger en ikke så mye forstørrelse på ei slik børse, men pyttsann.

 

Mildot-retikkelet er for øvrig ubrukelig når det er mørkt utover kvelden, så velg i så fall et annet retikkel om det blir skyting i "sen skumring".

 

Et rimeligere, og kanskje mer passe, alternativ, er 3-12x42AO: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1545&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%203-12x42%20AO&startrow=

 

Det var denne jeg opprinnelig bestilte, for mitt budsjett var også 3 000,-. Men da ble jeg oppringt fra Jaktfall og fikk tilbud på den store til samme pris. God service! :D

 

Sjekk også denne, Leupold Rimfire VXII 3-9x33EFR: http://leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/rimfire-riflescopes/vx-ii-3-9x33mm-rimfire-efr/. Nydelig, lite og smekkert sikte. Vet at Jakt&friluft hadde en demobrukt en til rundt tre lapper for en stund siden. Vet ikke om de har det inne.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt nytt sikte til salong i dag hadde jeg vurdert å kjøpe en brukt Zeiss classic m/u lys i størrelse 2,5-10x50. Da er du riktignok litt over budsjett, men får mye sikte for pengene.

Hvorfor skal en salong ha en billig drittkikkert når den ofte blir mye mer brukt enn en sentertent kaliber jaktrifle?

I mange år sto det en 1.5-6 Zeiss Victory på min 22 lr. og jeg var svært fornøyd med dette. Før det sto det en tisvarende fra S&B på salongen. Kona har overtatt salongen min, selv bruker jeg nå en dempet 223 i stedet for salong.

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg innom igjen da :) Og ser at jeg har fått mange gode svar, men alle forskjellige. Men har mer eller mindre bestemt meg for Redfield. Det står at den kan justeres 56moa og en i chatten ca at det holdt til litt over 220m med 22lr. Men hvis jeg kjøper en 20moa skinne i tilegg hvor langt vil jeg ha muligheten til å komme?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kan vel bruke denne gamle tråden,da jeg har samme spørsmål...Har kjøpt meg salongrifle,å skal nå kjøpe meg kikkertsikte. Kommer til å bruke denne rifla mest til fjellrypejakt og litt kråke/skjære. Noen som har erfaringer med 22lr på rypejakt og en ikke alt for dyr kikkert å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

skyter noen fjellryper i året med 22lr. første siktet jeg hadde var en nikon 4x32. byttet den ut med ett jahtijakt 2,5-10x50, betalte vell 999.- er godt fornøyd med det siktet, ingen superduperkikkert, men godt nok for mitt bruk.

 

skulle jeg kjøpt nytt idag hadde jeg kanskje sett på http://www.xxl.no/jakt/optikk/kikkertsikter/bsa-optics-kikkertsikte-3-9x40-sweet-22/p/1046489_1_style

har ingen erfaring med det siktet, men høres greit ut med kulebanekompensator til 22lr. siden man nesten kan kaste en stein med like bra "kulebane" som 22lr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bestillte akkuratt nytt sikte til salongen. Nikon prostaff 3-9x40 150 BDC. såg det hadde fått 4,78/5 på opticsplanet. BDC retikkelet og appen for kulevekter virkar lurt å ha på salong. Fant det ikkje til salgs i Norge, så bestillte frå the optic zone. blir ca 18-1900 inkl frakt og moms. Nokon som har brukt prøvd siktet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også nettop kjøp dette siktet fra E-bay til ca 1400kr og retikklet fugerer kjempebra.

Jeg skyter med en Brno 511 halvauto og bruker for det meste Topshot fra XXL.Med Niconen innskutt på 50m og siktet på 6x stemmer retikklet ut til 150m.Fant en kalkulator som du kan sjekke din ammo og kulefall opp mot retikklet

http://spoton.nikonsportoptics.com/spot ... on.html#:4" target="_blank" target="_blank

klikk og kos dere :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...