Jump to content

Håndkikkert 7x eller 8x?


Andreasv

Recommended Posts

Hei

Har fått ett kjempetibud på en swarovski 7X42 slc. Spørmålet jeg stiller meg er om 7x forstørrelse er nok. Jeg jakter mye forskjellig til "alle" årstider. Det som kommer til å styre mest for valget av kikkerten er vel elgjakta. Der har vi ofte store områder som vi sitter å speider over med kikkert. Det blir i perioder mye bruk av kikkert. Hittil har jeg hatt en 8X25 men ønsker meg en betydelig bedre kikkert. Jeg har fått tilbud på en swaro slc av litt eldre modell. Kikkerten kjøpes ny.

 

Det jeg sitter å grubler på er om det er nok forstørring på den. Håper noen kan komme med noen erfaringer. 10X er uaktuelt for meg, blir for mye.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det må nesten prøves - hvis det er en seriøs forhandler lar de deg låne begge en helg (evt. mot et depositum) før du bestemmer deg. Jeg vil si for liten forstørrelse er et mindre problem enn for stor forstørrelse.

OBS! Skal du ha 8x forstørrelse må du opp i 50mm objektiv for å få samme utgangspupill og følgelig opplevd ytelse i dårlig lys (forutsetter da at du holder deg innenfor samme fabrikat og serie eller tilsvarende).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du stort sett sitter og speider kan du like godt velge en kikkert med høyere forstørrelse. For veldig bevegelig jakt i ganske tett skogområde, hvor du sjelden trenger å speide lenger enn et par hundre meter, vil jeg si at 7x er helt grei. Men sitter du ned så har du støtte, og skal du se godt er 8x bedre enn 7x. 8x går fint på frihånd også. Utgangspupill på max størrelse er bare viktig hvis du tenker å bruke den til skumringskikkert, så jeg ville gått for en 8x42 eller noe i den duren. Det gir en kompakt kikkert som er lyssterk nok til at den hjelper deg om det så er litt skumt. 10x kan også være fint for eksempel i reinsfjellet, men til skogsjakt syns jeg dette blir litt i overkant. Litt for urolig og litt for liten lysåpning hvis ikke objektivet er kjempestort..og dermed kikkerten også stor. I tillegg har du merkbart snevere synsfelt, og knapt nok bruk for den høye forstørrelsen hvis ikke terrenget ditt er åpent fjell.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det ikke er noe fasit svar her. Jeg har fått tilbud på en swaro slc 7x42 til 6000. Den gamle modellen. Har også fått tilbud på en 8X30 til 5000. Har fått låne med meg begge kikkertene hjem, så det blir ut å prøv imorgen. Problemet er bare at det er lite lys her om dagen, så blir kort tid å prøve på.

 

Jeg har sett litt på vortex sin viper 8x42. Men denne får jeg jo ikke prøvd før jeg bestiller den. Noen som har noen formening om hvordan den er i forhold til de jeg har tilbud på? Jeg er litt redd for at 7x blir for tung over tid. Å nei jeg gidder ikke å bruke sele til å bære med, har mer enn nok på kroppen når jeg skal skifte klær.

 

Jeg jakter i finnmark, så her varrierer terrenget mye fra år til år. Jakter skjelden samma trerreng flere år på rad, så trenge en kikkert som kan brukes til det meste. jakter også en del lyper på vinteren og rev hele sessongen. Kom gjerne med erfaringer og innspill.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har titta mye i 8x, og valgte selv en 10x. Angrer ikke. Kan være i meste laget hvis du skal stå lenge å se i den, anpusten, men hvis du setter deg eller støtter den inntil noe så er det null problem. Synes ikke det er noe problem å se i den stående, hvis jeg ikke er anpusten.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel måte på hvor stor forskjell det blir på 7x og 8x.

 

Den eneste profesjonelle jegeren jeg kjenner skyter omtrent 200 rådyr hvert år, og jaktformen er "spot and stalk". Kikkerten han bruker er en Zeiss 7x42. Det er ikke sikkert at det er det aller ypperste valget, for jeg har ikke inntrykk av at han er noen stor utstyrsfreak, men at kikkerten duger er det ingen tvil om.

 

Jeg tror du kommer til å bli godt fornøyd med både 7x og 8x. Om man leser noen tråder på kammeret ser man jo at nesten alle er godt fornøyd med akkurat det utstyret der har (særlig dersom det er dyrt...) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har både 10x56, 10x30 og 8x42.

 

10x56 (Zeiss Victory) er spesialkikkerten for nattjakt og postering med lite gåing.

 

10x30 (Zeiss Conquest) benyttes til elgjakta og rypejakt i fjellet, samt turer.

Lett og klar og fungerer like godt til begge deler (syns jeg).

 

8x42 (Leica Trinovid) er kompromisskikkerten som passer ypperlig til dagjakt, men som også duger brukbart når lyset svinner og "skumringen stille seg senker", (ref. Jens Book Jensen).

 

8x42 har jo lenge vært betraktet som universalstørrelsen på jaktkikkerter, men jeg syns også et den lille 10x30 er ganske så fleksibel når en ser bort fra dårligere mørkeegenskaper.

 

Forutsetningen er vel at en velger noenlunde kvalitet.

Tror nok som flere nevner at det beste rådet er å teste og prøve litt, og kjenne på magefølelsen.

 

Med all respekt for begrepet "utgangspupill", så blir dette etter min erfaring et teoretisk/teknisk begrep som ikke tar opp i seg alle variabler som feks. eget syn, kvalitet på optikk, jaktmarkenes beskaffenhet slik som lange / korte hold, tett eller åpent lende, type vilt en ser etter, regn sludd og tåke osv osv osv ...

Link to comment
Share on other sites

Poacher, det hadde jeg satt stor pris på! Jeg har vært innom hjemmesiden din å lest det du har skrevet om langholdsjakt. Lært mye av dette, du har helt sikkert mye fornuftig å si om håndkikkert også.

 

Jeg skal i dag ut å test de to kikkertene jeg har lånt med meg hjem. Det stårste minuset så langt her vekta på 7x42. Den er litt i høyeste laget for mye og allsidig bruk. Redd for at den blir hjemme litt for ofte. Når det er sakt så er den bedre å se igjennom enn 8X30.

 

Skal i dag ut å teste. Det beste lyset jeg får i dag er vel "grålysning." Dette er vel også det lyset som er mest utfordrende for en kikkert så tror jeg skal få ok muligheter for testing. Skal dra på en plass der jeg kan se på store områder og lange avstander, og skal prøve dem i skog og mindre avtander. Så tror det skal bli en fin dag for kikkerttest.

 

Kommer med tilbakemelding når jeg er hjemme igjen.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har en 7x42slc. Jakter en del på sjøen, og der er den helt glimrende; lett å observere selv om det er bevegelse i båten.

 

Bruker den også på annen jakt, og er godt fornøyd. Har mer forstørrelse i riflekikkerten hvis jeg vil telle tagger og slikt - men for å oppdage viltet er 7x nok for mine øyne.

 

Dette er min første kikkert blandt "kremen", og det som slår meg mest er hvor behagelig den er i bruk; kan "sitte i kikkerten" i adskillige timer uten å bli sliten i øynene.

Link to comment
Share on other sites

Snakker om travle tider denne jula. Mye mat og drikke som skal fordøyes. Har ikke somla meg til å oppdatere her før nå.

 

Som jeg skrev skulle jeg ut å teste kikkertene. Det var relativt lite lys som i grålysninga. (lite lys her oppe om dagen) Som jeg trodde ville dette lyset sette kikkertene godt oppmot hverandre. Konklusjonen ble ganske klar. I det lyet er det stor forskjell på kikkertene. 42 lysåpning er helt klart best. Med tanke på at mye av tida i kikkert er på morgenen blir dette avgjørende for meg.

 

I forhold til forstørrelse hadde dette mindre å si. 7 ganger er nok forstørrelse nok. Hadde kag hatt samme tilbud på en kikker me 8X forstørrelse og samme lysåpning hadde jeg kjøpt den, men jeg kommer til å kjøpe meg den som er 7x42.

 

Tusen takk for alle innspill underveis! Håper Poacher legger ut mer om langhold snart, trenger noe å lese:)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært en del ute å testa kikkerten. Både dagtid og kveld i månelys. Jeg må si jeg er mektig imponert over kikkerten. Den er veldig lyssterk. Kikkerten oppleves heller ikke som betydelig tung så lenge jeg bærer den i kryss over skudra når jeg ikke bruker den. Den henger da i ro og kan fint bevege meg uten at den henger å dingler.

 

Alt i alt godt fornøyd, eller rettere sakt imponert over kikkerten så langt. Jeg har så langt ikke savnet større forsørrelse, men det kan jo komme etter hvert.

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...