Jump to content

Opplyst retikkel eller ikke ?


BaikalOlaf

Recommended Posts

Mine 2C.

Lys er en fordel til skumring og til nattjakt. Postering etter villsvin om natta for eksempel, svak rød prikk gjør det mulig å finne siktepunktet mot siluetten av grisen. Men da må man ha et sikte som kan stilles til svært svært lav intensitet. Lys er også en fordel dersom man har liten tid, drevjakt for eksempel, blir litt som å ha en aimpoint med mulighet for forstørrelse. Til trening på banen og til vanlig skaujakt på dagen (toppjakt for eksempel, eller posteringsjakt) har det lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mitt første sikte med opplyst retikkel for fire år siden (Zeiss Victory 3-12x56) retikkel 40.

Dette var ment å være "nattsiktet" til hjortejakta, og har så langt fungert utmerket.

Det er tydeligere å legge siktepunktet riktig, og spesiellt for meg med vesentlig dårligere syn enn en ungdom, ble det et godt hjelpemiddel.

 

Til /elgjakt og rådyrjakt har jeg sikter uten lys men med retikkel "4 som etter min mening er det beste retikkelet for generell storviltjakt.

Jeg har ikke savnet lys til denne type jakt, og vil etter all sannsynlighet ikke bry meg om å investere mere kronasje i sikter kun for å oppgradere til lys.

 

Så min konklusjon så langt er at til jakt i dårlig lys har dette en klar fordel, men ellers klarer jeg meg meget godt uten.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på denne kikkerten, den er med lys

http://www.nikkostirling.com/Content/Di" target="_blank" target="_blank ... series.htm

 

Er det ingen bakdeler med opplyst retikkel, annet enn vekt ?

 

Så lenge det brukes i såpass lys at du ser farger på omgivelsene gir det ett raskere identifisering av senter i retiklet

 

Når det blir såpass mørkt at man bare ser sort /hvit går man over fra å bruke "tappene"til å bruke "stavene" som er lengre og har ett litt annet fokuspunkt ( enkelt forklart) om du da tilfører farget lys får du en intern "slåskamp" inni øyet for å fokusere så du kan si det hjelper på å finne senter i siktekorset men går på bekostning av nattsynet

 

Finns sikkert optiikere som kan forklare dette på en mere faglig korrekt måte men om du plages litt med synet i overgangen mellom dag og natt så skjønner du hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Dersom du går for kikkert med opplyst retikkel er det en klar fordel om du kan se igjennom før du kjøper, altså ikke bestill på nettet før du fysisk har hatt den i fingra.

Det finnes mange ufattelig dårlige slike kikkerter hvor du ikke kan stille lyset svakt nok, resultatet blir ofte gjenskinn i tuben og alt for kraftig lys.

Leapers har mange dårlige og billige modeller, så vær på vakt!

 

En klar fordel er kikkerter som kun har en liten rød prikk eller kun innerste delen av retikkelet opplyst hvor du kan skru lyset så mye ned at du ikke ser det på dagtid.

Mange har valg for rød eller grønn.

 

Det kommer egentlig mest an på hva du selv føler at du trenger.

Jeg har flere kikkerter med opplyst retikkel/senterkors og det skal være ganske mørkt før

du egentlig trenger å skru det på. På mindre dyr kan det være en fordel dersom trådkorset er lite nok (eventuell kun liten prikk)

For alle gjelder uansett sikker identifisering av viltet, opplyst retikkel gir ingen fordel dersom man har dårlig syn i mørket annet enn at det kan bli lettere å faktisk se sitt eget trådkors.

Min vurdering blir at er det så mørkt at du ikke ser trådkorset er det for mørkt for jakt.

Du skal også kunne vurdere bakgrunn og siktelinjen din.

Men ingen regel uten unntak, det dukker opp situasjoner hvor det er ganske greie forhold

og trådkorset "drukner" i pels, da får man bare håpe at du har husket å sjekke batteriet før du dro ut...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Går du for zoom-optikk velger du større lysåpning enn det.

Du får brukandes kikkert i 3-9X40 men de duger sjelden i skumringa, da må du

ha 50 eller 60mm lysåpning og helst så stor tube som mulig.

Kikkert med fast brennvidde er som regel bedre optisk enn zoomkikkerter og gir deg

bedre lysgjennomgang.

Link to comment
Share on other sites

Det er kvaliteten på linsene som er mest avgjørende for hvor brukbar kikkerten er i mørket. Dersom du velger feks. en Nikko sterling med 56 åpning og lys så vil den være betydelig mye dårligere enn feks. en Zeiss med 42 mm åpning og lys.

Dersom du skal drive med nattjakt så er ikke det lurt å kjøpe en billig kikkert. Jeg hadde heller spart pengene til jeg hadde råd til å kjøpe en god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det lurt å være edruelig på hvor mye nattjakt man egentlig kommer til å drive med.

 

Store sikter er spesialverktøy. For de fleste er sånne sikter mest i veien, da nesten all jakta foregår i ganske godt lys. Store sikter er tyngre, stikker mer over børsa og gir ingen fordeler annet enn i svært dårlig lys.

 

Belyst retikkel er en fordel når det er lyst nok til å se omrisset av dyret, men for mørkt til å skille korset mot dyret. Typisk mørk hjort på snødekket bakke. Ellers har det lite for seg for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Den mest bruke jaktkikkerten er væl 3-9x40 eller 50 lysåpning. Ønsker er liten lett rifle som kan være med på masse flott jaktturer. En stor kikkert har mye vekt å gjør våpnet større.

 

Jeg blir å jakte mest i bra lys, å tenke velge 3-9x40 å så eventuelt med lys

Tror lys kan være en fordel når reven kommer luskende ut fra den mørke skogen å ut på åta. Reven blir veldig mørk mot den mørke skogkanten å det vil nok være vanskelig å se krysset i kikkerten på reven, tror ett rødt kors/prikk vil hjelpe da

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en økonomisk avveining, så bruk heller pengene på god optikk enn på opplyst retikkel.

 

Du får brukandes kikkert i 3-9X40 men de duger sjelden i skumringa, da må du

ha 50 eller 60mm lysåpning og helst så stor tube som mulig.

Dette er ikke riktig. Forholdet mellom objektivdiameter og forstørrelse avgjør hvor høy forstørrelse du kan bruke og få maksimal utnyttelse av lysgjennomslippet, men det er andre forhold som bestemmer om den er god eller dårlig i skumring, slikt som hva slags glass som brukes, hvilken overflatebehandling det har og kikkertens optiske konstruksjon. Forholdet obejktivdiameter delt på forstørrelse (utgangspupill) bør være 7mm eller høyere, dette matcher øyets pupill fullt utvidet for en gjennomsnittlig bruker. Verdien beregnes på den forstørrelsen som skal brukes.

Rørdiameteren har ingen betydning for lysgjennomslipp, den påvirker bare hvor lang vandring du har på justeringstårnene.

 

Kikkert med fast brennvidde er som regel bedre optisk enn zoomkikkerter og gir deg

bedre lysgjennomgang.

Dette skyldes at i en kikkert med fast forstørrelse er konstruksjonen optimalisert for den gitte forstørrelsen, mens et zoom-sikte er konstruert som det kompromiss som fungerer bestover hele zoomområdet. Legg merke til at high-end sikter for dårlig lys med fast forstørrelse omtrent uten unntak er konstruert slik at de gir 7mm utgangspupill, f. eks. 6x42, 7x50 og 8x56.

Link to comment
Share on other sites

Du får brukandes kikkert i 3-9X40 men de duger sjelden i skumringa, da må du

ha 50 eller 60mm lysåpning og helst så stor tube som mulig.

 

 

 

På mine er det iallefall slik.

Ingen av mine kikkerter koster mer enn 6000.- og de er av varierende kvalitet.

Den dyreste er ikke den beste. Den med stor tube er klart en favoritt selv om den på ingen måte er minst med sine 8-32X60.

En kompakt 4X32 duger den også.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lange hold snakker vi om i snitt?

Personlig er jeg veldig glad i Leopold 2-7x33. Lav nok forstørrelse til å funke i skogen, høy nok til det meste av hold...

Prisen er sjarmerende, og mekanisk kvalitet er udiskutabel. Hvis du finner ett med 1"rør i stedet for 30mm så er det enda smekrere.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaringer med tre typer opplyste retikler, merk at disse er nok litt mer "taktiske" av natur enn det jevne jaktsiktet men teknologien er den samme i "sivile" varianter som skaffes fra samme leverandører;

 

-"Vanlig" retikkel med justerbar lysstyrke i trådkorset; helt topp under vanskelige lysforhold der retikkelen av diverse årsaker vaskes ut mot bakgrunn og man kan legge en rød kontrast svakt på, også glimrende i tåke og andre lavlystilstander.

Ikke så nødvendig at man bør ofre optisk kvalitet forøvrig men har man lagt tilstrekkelig med kroner i optikken så er lys "kjekt å ha" ekstrautstyr.

Noen har ekstern justering av lysstyrke mens andre krever verktøy for dette, da bør i så fall lyset justeres inn under de mest "vanlige" forhold og helst litt lavt slik at man slipper å bli blendet når man virkelig trenger det og det viser seg at det var stilt for høyt.

Husk at er man ute i lavlys så tar det litt tid før øyet åpner opp så under justering bør man vente litt før man ser/skrur for å la øynene få normalt skumrings-syn.

 

-Trijicon ACOGs med tritium-innlegg som lyser opp senter av retikkel i forskjellige konfigurasjoner alt etter modell.

Fantastisk effektivt, særlig den jeg har nå (TA-NSN-DOC) med kuledroppkompensator-retikkel, lyset er for meg passe uansett øvrig lys, så fort man nærmer seg direkte månelys eller mer så "forsvinner" grønnskjæret/lyset og man får tilbake den svarte retikkelen.

Eneste gangen jeg har sett den "vaske ut" er ved enkelte vinkler mot snødekt/hvitfrossen mark i måneskinn.

Ingen batterier, tritiumen har halveringstid på 10 år.

 

-Aimpoint Comp Mx rødpunkt, lysende 2MOA prikk med justerbar intensitet.

Meget stort justeringsområde, man bruker nesten aldri de nederste eller øverste områdene da den blir for svak eller sterk under vanlige lysforhold men har eksperimentert litt og i meget dårlig måneskinn med frossen mark på laveste/nest laveste innstilling så skimter man prikken akkurat nok til å eventuelt få inn skudd uten at lyset blender. Sterkt sollys er heller ikke noe problem, og man skyter jo med begge øyne åpne med denne så for raske oppfølgingsskudd og korte hold er denne glimrende.

Hold godt over 100 meter er ikke noe problem selv om den ikke er forstørrende (skyter lett 5-6cm samlinger på 100 meter med forholdsvis hurtig skuddtakt), merk at denne er 2MOA, det finnes også 4MOA og da er prikken større og vil dekke mer av målet på slike hold.

Link to comment
Share on other sites

Kom på at jeg har to kikkertsikter med lys, til forskjellige formål. Kan jo fortelle om det.

1. SuB Zenith 3-15x50, retikkel Tysk 4 med lysprikk i midten. Dette er alroundsikte til min Blaser R93. "Night and day" belysning, som betyr at lysprikken kan justeres ned så mye at den er knapt synlig i mørke. Det har jeg vært glad for på posteringsjakt om natta etter villsvin. Gir også et hurtig siktepunkt om dagen, men om det er mye bedre enn vanlig Tysk 4 tror jeg ikke det er på dagtid.

2. Zeiss Variopoint 1.1-4x24. Denne har kun lysprikken som retikkel, ikke noe siktekors. Dvs, dersom lyset er avslått så ser man en sort prikk, dersom det er dagslys i alle fall. Denne fungerer som et rødpunktsikte med mulighet for forstørrelse. Jeg har den på Blaser drillingen, og vet om flere som skyter leirduer med dette siktet på. Fungerer greit i skumringen, men når det tipper mot natt blir lysprikken for kraftig og blender slik at det er vanskelig å se dyret. Jeg har for øvrig skutt uforskammet gode samlinger på 200 meters hold med dette siktet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en kikkert til 17hmr så blir jo ikke så lange hold

Mange som skryter av Leopold

 

Hve er det du egentlig er ute etter?

Sikter som er brukbare på nattjakt/åtejakt krever en viss kvalitet og størrelse.

Ønsker du å kombinere disse egenskapene med sikter som er lette og fine til dagjakt på rype og hare som du sier, får du et problem.

Da ender du med ett kompromiss som hverken er fuggel eller fisk (typisk 3-9x40).

MÅ du ha ett sikte som dekker begge jatformene, blir kanskje 2,5-10x50 den beste løsningen i for eksempel Zeiss Victory som jeg har på "lettrifla mi".

 

Leupold har jeg brukt i mange år på magnumrifler med godt resultat, hvorvidt deres nyere modeller med opplyst retikkel holder mål til det vi kaller nattjakt, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Har du penger har du fått mange gode svar.

Det finns sikkert masse mikke mus sikter der ute som holder en sesong eller to før de ender i søpla, men er etter min menig bortkastede penger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...