Jump to content

Fleire hunder


sunnfjording

Recommended Posts

låner denne litt dersom det er greit for deg trådstarter? :)

 

Til dere som har flere hunder, hvordan har dere gjort det når dere anskaffer dere en ny hund?

Tenker da på tilvenning til den hunden som allerede bor i huset?

har en irsksetter som kan være litt dominant ovenfor andre hunder, særlig hannhunder.

neste hund blir en tispe(samboers ønske) :)

Link to comment
Share on other sites

Lar dem ordne opp i dette selv, men valpen står nederst på rangstigen og hvis man skal skille dem er det valpen som skal flyttes, ikke beskytt valpen, den gamle hunden vil før eller senere markere hvem som er sjefen, best at det er avklart så tidlig som mulig, men normalt går dette veldig fint.

Viktig at du er den ubestridelige flokkleder

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også to bikkjer - begge hannhunder. En basset på ca. 3,5år og en Engelsk Setter på 1,5år. Den eldste er sjef, men det er utrolig sjeldent det er noe krangling mellom dem. For det meste kun lek. De er i bingen sammen når jeg er på jobb eller borte og så er de inne sammen med oss ellers. Bare hyggelig med to hunder. De har stor selskap av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hei på dere . jeg har 2 Jack russel Terrier 1 Engelsk setter og 8 Alaska Huskyer oh jeg tollerer ingen krangling i det hele tatt jeg er sjef og resten er underdanna uansett hvem det er og jeg har ikke hatt slossing på mange år,her er det 0 tolleranse og virker bra for alle sammen :D Trener Huskyene og fugle hund sammen og Jack russeln springer etter eller forran til dem blir så slitne at dem vil sitte på sleden eller Atv :smile: så det spiller ingen rolle hva slags hunder du har sammen bare bruke tid og hvis hvem som er sjef på en fornuftig måte :winke1: lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Den eg har frå før er ganske dominant av seg. Er det bedre med tispe som nummer to eller kan det gå greit med ein hannhund? Har sett litt etter ein unghund, og vil helst ha ein hann til men er usikkert på korleis det vil gå å få dei til å gå i lag. Det er vel lettare om nummer to er ein kvalp?

 

Er det ikkje mykje stress med tispe og hannhund i same hus under løpetid?

Link to comment
Share on other sites

...Er det ikkje mykje stress med tispe og hannhund i same hus under løpetid?

JO 8)

 

Du må ha øyne i nakken HEEEEELE tiden når det nærmer seg for de henger satans fort sammen. Hannhunden min gnålte hele tiden - og da mener jeg hele løpetida - så jeg holdt på å gå ut av mitt gode skinn av irritasjon.

 

I hundegården ble det slik at tispene var ute og han var innomhus - både for å spare nabolaget for ulekonsert og for å hindre uønska parring (er det netting så går det jo an med litt fantasi å stikke snabben gjennom :roll: )

 

Ellers var det bare fryd og gammen. Jeg hadde 2 tisper og 1 hann samtidig, 3 års mellomrom i alder. Valpen har valpelisens en periode, men det betyr ikke at jeg overlater hele styringa til bikkjene. Både valpen må kontrolleres dersom han går helt av skaftet og den voksne bare lar ham herje - og den voksne skal heller ikke knøvle valpen unødig.

 

Enormt godt selskap å være flere bikkjer synes jeg. Det du må passe på er at hver hund får sin tid med deg - de må lære seg å stå på egne bein og ikke måtte ha støtte av de andre hundene hele tiden. Trening, tur osv alene innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt topp og ha flere hunder sammen, vi har selv 5 hunder :shock: 1 jemthund (hanne), 1 finskspets (hanne nå uten baller), 1 gråhund (tispe) og 2 salukier (tisper).... Det kan være problemer i så brokete bukett, jemten og spetsen går ikke spesielt gått sammen, men det går... Resten av flokken går bra sammen.... Men jeg skal kun ha tisper etter hvert, for det er utfordringer når det er løpetid :roll:

Synes der er meget lett og få inn en valp i flokken, det er alltid en av hundene som tar seg av valpen og er aktiv i oppdragelsen 8) dette ser jeg på som en stor fordel.

 

LYKKE TIL :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eneste bikkjetypen jeg ville stolt på i lag med sau er BC.

 

Bikkja mi bryr seg ikke nevneverdig om vilt i forhold til å jage - men aldri i livet om jeg hadde hatt ham laus i nærheten av ulldotter :overrasket:

 

En vorsteh er en smuuuule mer jaktivrig enn stabijen min... så jeg ville ikke tatt sjansen nei.

Link to comment
Share on other sites

Vi har aldri hatt noe problem med tre hunder i alle fall. To stk. Rhodesian Ridgeback hanner og en labradortispe. Den yngste hannen var omplassert og var 1.5 år gammel da vi overtok ham som hund nummer tre. De to andre er det under et halvt år mellom. Bikkjene har stort sett sosialisert seg selv i flokken og så lenge vi mater dem separat er det minimalt med knuffing. Vi er glade over at yngstemann har utviklet en sterk og myndig personlighet over tid, siden han var et rent nervevrak og tydelig mishandlet når vi overtok ham.

 

Gutta har fulle rettigheter til å vandre rundt i huset når vi er ute, mens labradoren (matvraket) tilbringer dagen i kennelen sin. Hun oppveier det med å ha prioritet på å ligge med hodet i fanget mitt om kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er med på den med at der er kun Border Collie ein kan stole på med sau, men sånn som svarthunden min treng eg ikkje vere redd for at skal komme seg laus ein tur. Han har fått nok pryl av sauene til å halde seg vekke. Ein kamerat av meg har ein setter, og denne går også godt ilag med sau utan at vi stolar på dei utan tilsyn.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg Vorsteher men når ein bur på eit bruk med sau og ynskjer å ha hunden laus er vel det ein dårleg kombinasjon? Lar det seg gjere å få Vorsteher til å gå i lag med sau? Ellers har eg sett at Setter og sau går fint, så det er vel det som kanskje er det tryggaste valet.

Eg har sjølv vorsther, faktisk 2 inntil i sommar. Eg kunne stole 100 % på dei i fjellet når dei var lause. Dei gjekk omvegar rundt sauene. Eg bur no på gard med sau og er oppvaksen på gard med sau. Innteressa er 0 for sau.Den eldste prøvde seg i yngre dagar på sauene, men etter rett dose straum i den rette augneblinken så vart bikkja kurert :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg Vorsteher men når ein bur på eit bruk med sau og ynskjer å ha hunden laus er vel det ein dårleg kombinasjon? Lar det seg gjere å få Vorsteher til å gå i lag med sau? Ellers har eg sett at Setter og sau går fint, så det er vel det som kanskje er det tryggaste valet.
Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg Vorsteher men når ein bur på eit bruk med sau og ynskjer å ha hunden laus er vel det ein dårleg kombinasjon? Lar det seg gjere å få Vorsteher til å gå i lag med sau? Ellers har eg sett at Setter og sau går fint, så det er vel det som kanskje er det tryggaste valet.

Vorsteh og sau går helt fint:) har 2 stk, og vi har mye sau ved jakt koia. Ho gamle mor later som hun ikke ser dem;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...