Jump to content

NRA FUD erfaringer.


sexppc

Recommended Posts

Har i lengere tid sett reklame for NRA FUD lokkefugler, og her fremstilles jo disse som noe som virkelig fungerer bra.

Jeg for min del var vel noe skeptisk til disse fuglene, men når jakta på sjøen kom over i desember og lovlig fugl begrenset seg til andefugler, og lokke-kvinand ikke var å oppdrive, ble det kjøpt inn 12 stk av denne sorten.

Javel, ble posetivt overrasket over hvor lite volum disse tok, 12 stk i en gildebakk. Å sette dem sammen var greit, syns vel at hanfuglene(andrikkene) var blasse i farvene, men,men. Greit opplegg til anker og oppbevaring av tau var det også. Og alt(bortsett av nok tau) fulgte med i esken.

Så etter første turen på jakt sitter jeg igjen med denne oppfatningen:

Fuglene virker, ingen tvil om det.

På stille vann, beveget disse seg mye mer enn de gamle lokkefuglene.

Når sjøen kruset seg og det begynnte å bølge litt så oppførte de seg forsatt greit.

Når sjøen begynnte å reise seg(tipper på ca 7m/s) ble det katastrofe, endene la seg over på siden og taklet ikke vind i det hele tatt.

Farvene var også for blasse, uten tvil. Nyskutt fugl som lå mellom lokkefuglene var mye mer klare i farvene, særlig de hvite feltene var grå i forhold til orginalen.

FUD blir laget i mange forskjellige varianter, og dette er kun mine erfaringer med kvinender. Ser at de lager ærfugl også, men hvordan går det? Er som regel mye mer sjø under den jakten.

Har kammerfolket noen erfaringer med disse lokkefuglene?

Link to comment
Share on other sites

Så etter første turen på jakt sitter jeg igjen med denne oppfatningen:

Fuglene virker, ingen tvil om det.

På stille vann, beveget disse seg mye mer enn de gamle lokkefuglene.

Når sjøen kruset seg og det begynnte å bølge litt så oppførte de seg forsatt greit.

Når sjøen begynnte å reise seg(tipper på ca 7m/s) ble det katastrofe, endene la seg over på siden og taklet ikke vind i det hele tatt.

Farvene var også for blasse, uten tvil. Nyskutt fugl som lå mellom lokkefuglene var mye mer klare i farvene, særlig de hvite feltene var grå i forhold til orginalen.

FUD blir laget i mange forskjellige varianter, og dette er kun mine erfaringer med kvinender. Ser at de lager ærfugl også, men hvordan går det? Er som regel mye mer sjø under den jakten.

Har kammerfolket noen erfaringer med disse lokkefuglene?

 

Morro å høre om flere som har forsøkt FUDS på sjøen. Jeg bruker selv 24 kvin FUDS i midt oppsett på andejakta - og deler i stor grad dine erfaringer og opplevelser. På stille vann/vind har disse lokkene en meget god bevegelse og effekt. I det vinden tiltar er man helt avhengig av å ha moddet disse fuglene noe. I esken følger det med ankere som skal bindes fast til kjølen - dette hjelper i stor grad - iallfall opp til 10 ms. Husk også at hvor dypere kjølen er - jo lavere vil topppunktet på fuglen være. Når det gjelder fargene er jeg i stor grad enig med deg - hannen skulle vært langt mer vinterhvit.

 

Ærfugl FUDS er rimelig ubrukelig i de farvanna jeg jakter med til dels mye vær, men det er veldig gode imitasjoner - bra farger og nyanser - flyteegenskapene er dessverre for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så frem imot FUD skarvene. De ser veldig bra ut om jeg få de til å stå. Foruten å virke utrolig detaljerte sitter de med hodet forholdsvis lavt, akkurat som lokkeskarv skal.

 

Etter hva jeg forstod var det kluss med produksjon så jeg fikk ikke testet dem.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg gikk til innkjøp av 6 ærfugl FUDs for å bruke i fjor høst.

Mine erfaringer er for å si det kort, helt ubrukelige til denne jakta.

Dette pga av at de ikke tålte noe særlig vind eller bølger.

De ankerne som fulgte med var alt for lette, slik at fudsa ble tatt av vind og strøm.

Prøvde med tyngre ankrer og det endte med at to av fudsa drev ut på dypere vann og ble dratt under :trist: Så resten av ærfugljakta ble Nrafudsa liggene i båten.

Så jeg gjør som før: bruker 6.5x55 med tofot på stille dager og lite fugl på vingene.

der jeg jakter kvinender er det en del strømmer i sjøen, så har heller ikke noe tro på fudsa der heller :(

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Kjøpte 6 FUD duer i høst. Plasserte disse i en liten flokk, mens skalla av god og mindre god type ble plassert i en større flokk. Duene valgte skalla. Totalprisen på flokkene var ca samme.

 

 

Kan det være på grunn av antall?

Noen som har brukt FUD's og "gamle" duer og merket noen forskjell. Er det verdt å kjøpe FUD's eller er det bare tull og fanteri?

 

Vurderer å kjøpe FUD duer, men hvis de ikke er noe bedre enn de "gamle" så kjøper jeg heller dobbelt antall av gamle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 18 FUDs (og ei tradisjonell lokkekråke) når jeg jakter ringduer. Synes de lokker godt, men har ikke sammenliknet med skall. Ofte lander duene blant dem og blir sittende en stund. Ei bydue som satt seg i flokken brukte lang tid på å skjønne at det var noe muffens.

 

Synes FUDsene er veldig brukervennlige og. Jeg får ni stykker på hver av de medfølgende beltehempene og henger lett alle sammen i beltet. I går skjøt jeg ei due mens jeg bar alt lokkeutstyret mitt, skulle likt å se noen gjøre det med en sekk dueskall over skuldra.

 

Jeg har ikke prøvd å henge opp FUDsene i trærne for å illudere duer i beitetre, mulig det ikke funker så bra. Og jeg kan lett se for meg at de er dårlig egnet i grov sjø.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 6 FUD duer i høst. Plasserte disse i en liten flokk, mens skalla av god og mindre god type ble plassert i en større flokk. Duene valgte skalla. Totalprisen på flokkene var ca samme.

 

 

Kan det være på grunn av antall?

Noen som har brukt FUD's og "gamle" duer og merket noen forskjell. Er det verdt å kjøpe FUD's eller er det bare tull og fanteri?

 

Vurderer å kjøpe FUD duer, men hvis de ikke er noe bedre enn de "gamle" så kjøper jeg heller dobbelt antall av gamle.

 

Kan så absolutt være på grunn av antall! Men skal du ha en stor flokk FUD blir det fort en del penger av det. Og en stor flokk er jo bra. Fikk forørvig høre fra selgeren at 6 FUDs var mye bedre enn 20 skall.

Link to comment
Share on other sites

Joa, hadde vel kanskje jeg sagt også om jeg var selger. Men jeg har litt vanskelig for å tro det. MEN, det er jo ikke dermed sagt at det er jeg som har rett.

Ja, synd det er så dyrt. Får jo håpe de senker prisene etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Testet høsten 2012 noen skarv og ærfugl i FUD-utgave.

 

Min opplevelse av FUD-ene er som følger:

Ærfugl - Lokket inn fugl, men etter 20-30 minutter med litt vind og bølger, så det ut som det lå 12 skadeskutte ærfugl og slet med å holde seg flytende.

Skarv - Usikker lokkeevne, men holdt seg bedre flytende i vannet. Sikkert pga form og størrelse. De så også flotte ut i oppstilt stand på land.

 

Totaltinntrykk av en liten høst:

Jeg kommer ikke til å kjøpe flere FUD til bruk på sjøen, og ærfugl-fudsene kommer nok ikke til å bli med til høsten i det hele tatt.

Jeg kommer derimot garantert til å handle FUDs til bruk på land (due, gås og elefant :winke1: )

 

Så "in the end", 12 ærfugl-fuds selges billig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kan noen her legge ut bilder av Fud duene de har, jeg syns de jeg kjøpte er VELDIG blasse i fargene, trodde kansje det var noe galt med de jeg kjøpte? ligner jo ikke ei ringdue i det hele tatt syns jeg :(

 

Her er bilde av de jeg kjøpte: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70685635/20131006_154957.jpg

 

PS.. de ser faktisk mørkere ut på bildet en i virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

Satt ut mine på vannet her oppe og rodde meg en tur. Da jeg kom tilbake holdt jeg på å skyte de, da jeg ikke husket å ha satt dem ut :-P

 

Har så vidt fått prøvd dem, men trenger nok litt flere enn 6 stk stokkender.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

 

forsøker å vekke denne tråden til live igjen.

 

Har planer om å prøve meg på gåsejakt med en kompis i høst, og har fått lov til å benytte et fint jorde av en bonde (Rogaland).

 

Ca. 300x300m stort og hvor det sås seint i sesongen (mye mark etc.). Bonden sier at han tidligere har sett en hel del gås på jordet før...

 

Tenkte å prøve meg på lokkefugler, og har lest ganske mye om bruk av disse. Spesielt følgende guide synes jeg er veldig lærerik:

http://home.online.no/~o-jerpst/Gaasejakt.pdf

 

Den anbefaler dog bruk av ca 30 lokkefugler, og andre steder har jeg lest at jo nærmere man kommer 50 jo bedre....

 

NRA FUD koster jo 100.- per stk, så her prater vi mellom 3000 og 5000 kroner.... Altså vil jeg gjerne høre hva andre har å si før jeg investerer i disse...

 

Tenkte i så fall på denne modellen:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=29495832&searchclickthrough=true&searchQuery=lokkefugl

 

Setter pris på alle innspill :-)

Link to comment
Share on other sites

Quintilian,

 

Jeg har jaktet to sesonger med NRA FUDS (grågås og kanadagås), de funker helt greit og er selvsagt praktiske å håndtere.

 

I fjor kjøpte jeg inn 12 dk wai skall, selges blandt annet fra brunst.no. Disse er litt dyrere, men etter min erfaring vesentlig bedre! De ser utrolig ekte ut. Så nå bruker jeg en miks av skall og NRA FUDS, har en 30-40 stk totalt.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

Har også sett på wai, men syntes de var svært dyre... Er dog på "tilbud" til 1500 nå (for 6 stk).

 

Er det faktisk et kurant tilbud, eller er brunst en butikk som opererer med "tilbud hele tiden"?

 

 

Edit: de koster visst 2000 på tilbud...

 

Edit2: må jeg velge hva jeg skal jakte på (grågås/canadagås), eller kan jeg kjøpe litt sv begge lokketypene og forvente at begge artene slår seg ned?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte skallene, ikke de i helfigur. Da koster 12 stk 2000... dyrt ja, men disse er svært realistiske! Mener å huske at jeg sjekket mulighetene for å kjøpe via Danmark, men ble ikke noe særlig billigere.

 

Min erfaring er at grågås er de vanskeligste å få ned på lokkefugler. Kortnebbgås og kanada er hakket mer godtroende. Så skal man få grågås interessert må man ha en del grågåsfugler i flokken. Jeg har 8 kanada i tilleg til ca 30 grågås, da får jeg både grågås, kanadagås og kortnebbgås. Setter kanadafuglene litt ved siden av grågåsfuglene, egen flokk.

 

Hvor på Jæren skal du jakte?

Link to comment
Share on other sites

Har sendt PM :-)

 

 

Ellers kom jeg over disse lokkefuglene på XXL:

http://www.xxl.no/jakt/lokk-og-kamuflasje/fugler/fud-lokkefugl-gragas/p/1102459_1_style

 

De er i "3D" og koster 100.- per stk... Noen som har erfaringer med de? Synes ikke de så helt ille ut faktisk!

 

Hadde jeg f.eks. gått for:

2x 12 stk WAI skall

1x 6 stk WAI helfigur, og

20x av disse fra XXL har jeg jo en flokk på 50 fugl til 8.000.... Vi er 2 stk, så blir ikke mer enn 4000 på hver....

 

God eller dårlig plan?

 

 

Edit:.... Så fant jeg til slutt et review av disse FUDsene fra XXL...

 

"I bought 60 pink footed decoys when they first ever came over about 7yrs ago, they pull the geese in BUT that it they look the nuts untill u look over the top of them they have no necks this will put the geese off instantly, i use to use over 200 decoys but only used these FUDs 4 times to prove they didnt work on there own or in a pattern they just dont like them when over the pattern, wasted £500, if anything they need to bulk out the necks it might make the differance ??????.

 

I would never buy them again"

 

Altså er det kanskje best å stå over allikevel :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker, har aldri prøvd mine FUD alene uten andre lokkefugler samtidig.

Har 12 dk-wai helstøpt 18 FUD og noen skall, alt i grågås.

På meg virker det som bevegelser er viktigst og der er jo ikke FUD noe bra.

Det er og en fordel å være flere jegere og med flere lokkefløyter samtidig.

Med over 100 lokkefugl er sjansene betydelig mye større for å trekke ned gås.

Kanskje vi skulle slå oss sammen til høsten ? Jo fler lokkefugler dess bedre blir det.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar (igjen) :-).

 

Sender en PM angående samarbeid.

 

 

Ser at du skriver at FUD er dårlige i vind... Tenker du da på vind "på vannet", eller gjelder dette også om de brukes på land?

 

Selve tenker jeg i utgangspunktet å bare jakte på land inntil videre (slipper "båt og greier").

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker jakt på land ja. (har egentlig aldri hatt FUD lokkefuglene på vannet selv om jeg har bikkje)

Det jeg mener trekker best ned gås er bevegelse og liv i lokkefuglene, at de snur og beveger seg i vinden. Det gjør ikke FUD's de står planta fast.

Helstøpte er det litt bevegelse i når de står i stativet.

Jeg har lenge tenkt å supplere med noen sillosocks windsocks, foreløpig har det blitt med tanken, må nok i tilfelle importere de selv, har ikke sett dem solgt i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Jakter litt gås på Skogn med en gjeng. Det er et par ivrige gåsejegere på laget som tar ut store mengder gås i løpet av et år, de bruker FUDs + enkle pappsiluetter for å fylle ut antallet. Kamuflasje og gåsefløyte er fokuset deres, de bruker ikke gåseflagg en gang.

 

Har selv FUD + Sillosock, men kan ikke skryte på meg den store fangsten enda. Vi får se til høsten. Ville ikke vært bekymret for om FUD virker ihvertfall, for det gjør de.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lokasjon er punkt 1. Har det sittet gjess der du skal jakte dagen før uten å ha blitt skremt, er sjangsen stor,

Kanadagås er definitivt letter å få inn en grågås

Plast skal skremmer gjess så det synger om det er sol og de er litt fuktige. De gir gjennskinn

Fud funker men er ikke i nærheten av de beste lokkefugøene. ikke hør på all reklamen, mange i Norge som vil tjene kr på de...

Full body, fully flocked, er overlegent best. Avery GHG, DKWAI

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...