Jump to content

Driver kveg og sau hjort ut av terrenget


Optus

Recommended Posts

Vi er en gjeng som leier ett hjorte terreng. I starten ble det observert bra med hjort i terrenget, men de site år har vi hatt en drastisk redukjson. Reduksjonen har ikke vert like stor i naboterrengene. Hvis en ser bort i fra klima så er den eneste endringen vi kan se at det de siste årene har vert beite for kveg og sau i terrenget. Det vi lurer på er om kveg og sau er en reell konkurrent i forhold til mattilgangen for hjorten?

Link to comment
Share on other sites

Saueeiere er gjerne ikke enige, men hos oss registrerte vi at elgen ikke roet seg i deler av terrenget vårt der det hadde vært sau på beite til like før jaktstart. Jeg kan godt tenke meg at det er samme med hjort. Med vår usle nese kjenner vi likevel at det lukter sau i terreng der det har vært mye sau på beite. Hva må ikke elg og hjort kjenne. I tillegg er det gjerne trafikk av folk og hunder i forbindelse med sanking. Alt dette er med å gjøre at elg (og hjort) trekker til andre områder om den har mulighet til det. En annen faktor som nok spiller inn er at det i områder med hard sauebeiting ikke er særlig elgmat før det lir så langt utpå høsten at elgen begynner å beite av trærne.

Vi så også at helt i slutten av oktober, over en måned etter nedsanking, og perioder med mye regn og sludd begynte å komme elg inn i terrenget igjen. Da var noe av lukta vasket ut av vegetasjon og skogbunn.

Etter at det ble slutt med sauebeiting endret bildet seg: Elgen tok i bruk den delen av terrenget som den tidligere ikke brukte før helt i slutten av jakta.

Vi registrerte denne utviklingen over en periode på over 15 år.

Link to comment
Share on other sites

Skriver under på det som sies her, der der går sau i våres terreng er det så og si tomt for både rådyr, hjort og elg fram til de tas inn (noe som skjer alt for sent på høsten)

Der det går kveg finnes det ikke liv verken før eller etter de har vært der, er fullstending nedbeitet alt som er av innteresse for viltet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ingen verdens tvil om at spesielt kveg får hjortedyr til å skygge banen. Har inntrykk av at sau ikke støkker vekk i samme grad, men blir det for mye sau slik vi har så blir det samme visa der.

 

Kan like gjerne ha store rovdyr i terrenget, da de gjør samme nytten. Mine erfaringer gjelder på elg, men var rart om ikke dette gjaldt hjort også. Kan nevne at i år, så hadde eieren av kyrne gps sendere på de. Der kyrne var, fant vi lite eller ingen elg. I år hadde ikke kyrne vært på sine normale plasser. Dette er steder vi ikke har giddet å jaktet på de siste år da det ikke har vært elg der. Men i år var her bra med elg.

 

For meg virker det som at det er lukten av kyr som får hjortedyra til å holde seg unna. For å ikke snakke det gjørmehelvete de lager der de har vært.

 

ulempen med sau er at det er mange folk som løper rundt og leter etter de. Gjerne hele jakta. Hadde ved 2 anledninger en flokk med jærbuer som sprang både foran og bak i elgjakta. Jævlig surt når man har ofret mye for å komme på jakt.

 

Det brukes ofte argument som: tamdyra holder vegetasjonen tilbake osv...

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at min ringe erfaring er at hjorten ikke liker seg blant sau om de står tett i et område. Om der går 15-20 sauer i et større utmarksområde så ser det ut til hjorten ikke bryr seg nevneverdig. Det samme gjelder nok om der er storfe, det er tettheten som avgjør.

På innmark er ihvertfall en saueflokk veldig ødeleggende for hjortens beiting der.

 

Så spar reven husk den eter sau :winke1:

Link to comment
Share on other sites

har det ikke vært for tammdyra hadde norge grodd enda mer igjen med kratt og dritt,takk til bønder med dyr i terrenget :)

Vanskelig å være uenig i det.

Når det gjelder vinterbeite tror jeg at sauen og hjort/elg neppe spiser at samme fat :mrgreen:

 

I den del av vårt dalføre jeg har "kontroll over" har hjortebestanden økt svært mye de siste årene, mens antall sau på beite i samme område har vært nokså stort og stabilt.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange faktorer som bestemmer, vil tro hjort og elg bruker de beste beitene de finner, da er vel ikke sauegnagde heier det heiteste. Likevel er det viktig med utmarksbeiting mener jeg.

Her i Setesdal oppsto det en annen problematikk. Da snøen begynte å legge seg, samla hjorten seg i bunnen av dalen i Valle , og gikk inn på innmark i samla flokk, jaga vekk en sauebesettningen fra forbingene ved uthuset og spiste opp rundballene. Bonden prøvde å jage de, men de bare kom igjen. De holdt det gående hele vinteren. Det var opp i mot 30 hjort der på det meste. Dyr flest tilpasser seg.

Link to comment
Share on other sites

Vi så også at helt i slutten av oktober, over en måned etter nedsanking, og perioder med mye regn og sludd begynte å komme elg inn i terrenget igjen. Da var noe av lukta vasket ut av vegetasjon og skogbunn.

 

Det kan også skyldes en annen faktor, nemlig at i områder med husdyrbeiting vil du gjerne få en ettervekst etter dyra er tatt inn fra beite, forutsatt at det er nogenlunde vekstforhold fra sanking til vinteren setter inn. Hvis en får denne etterveksten vil de beita områdene ha grønt friskt nyvokst gras, mens områdene som ikke er beita vil domineres av grovt overvokst gras.

 

Har selv sau på inngjerda skogsbeite, og bruker å sanke inn disse ca i midten av august for å skille fra lamma og få beita ned en del kulturbeite som er inngjerda nede ved gården. De mildeste høstene har det kommet opp utrolig med friskt gras oppe i de beita plantefeltene, kan nesten se ut som ei sammenhengende eng mellom stubber og småtrær...

Link to comment
Share on other sites

ja, husdyra vil nok til en viss grad fortrenge viltet. Men jeg synes absolutt ikke at vi jegere skal klage på dette. Husdyra skal ha rangen over viltet og vi skal være glad for hver eneste bonde som vil drive jorda med de betingelsene de har i norge. Prøv heller å ha en dialog med de som sanker sau. Vi har ofte fått elg etter tips fra dem, og de får ofte tak i sauen etter tips fra oss. Hyggelig kaffeselskap rundt bålet er de som regel også.

Link to comment
Share on other sites

Jaktar sjølv i område der både sau og storfe beitar.

 

Har mange gonger observert hjort beitande inne i storfeflokkane og ofte er hjorten i same område som det er sau.

 

Byrjar som regel jakte før sauene vert henta heim, utan at eg kan seie at det påverkar jakta noko.

 

Verre er det at sauene som regel er saltsjuke, og spring etter deg når dei ser deg på hausten - med fæla bjølleskrammel og breking: no, det påverkar jakta!

 

I mitt område skulle det ha vore mykje meir sau og storfe. Skogen veks over oss og snart er det uråd å jakte på ein fornuftig måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...