Jump to content

Stubbe/ kasse til jaktfelt.


Giron

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle blåse støvet av jaktrifla tidlig i år. Har planer om å slenge meg med på DFS feltskyting i Jegerklassen. Hadde også tenkt å prøve meg på jaktfelt. DFS sitt program er greit. Det har jeg skutt før. Men så var det denne jaktfelten da. Er det noen bestemte regler for denne stubben/kassen. Ser ikke for meg at jeg tar hoggstabben hjemmefra. Hva er reglene for kassen? Kan jeg ha en super duper custom, rosemalt, med avstøpning av min egen brede for å sitte som støpt eller er det regler for dette? Kan jeg for eksempel bruke min velbrukte trebente krakk, som har tjent meg vel på mange elgposter, eller må jeg snekre?

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan lese kan du bruke krakken din :D

Fra Norges Jeger og Fiske Forbunds regelverk for jaktskyting:

 

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er

tillatt å sitte på kubbe eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående

stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse to stillinger. Egen

kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom

brystkassen og overarmen.

 

De fleste med egen kasse som jeg har sett, har laget denne av isoporplater ( en robust type som jeg ikke husker navnet på), da blir jo kassen lett og flytte med seg mellom postene. bare et tips! :D

 

mvh GA

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

De fleste arr. har blitt ganske flinke til og ha greit sitteunderlag, men veldig vanskelig og si noe om høyden på de. Du og jeg er jo ganske høye karer Flashmann mens andre er kortere. På tross av min høyde liker jeg og sitte lavt så det beste er nok og ha med egen isoporblokk. Hvis ikke er det også greit og ha med seg ett vanlig sitteunderlag og sitte rett på bakken. Kan noen ganger være en fordel om det er litt helling på stanplass. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har ideer om høyder og slikt..

 

De kassene som var tilgjenglig i forrige sesong var av en eller annen grunn litt lave.. :wink:

 

Det kommer helt ann på skytestilling, selv sitter jeg veldig bakoverbøyd og klossen min er vel ca 20cm.

Sitter man mere "normalt" med albuen rett bak kneet vil en høyere kloss gi en bedre stilling.

 

Eksakt høyde må man prøve seg fram til, men først må man finne en stilling man liker.

 

En kloss med ulike sider kan være gunstig vist standplass er ulendt.

Link to comment
Share on other sites

Disse kassene som er rundt om på stevnene er ofte av meget varierende høyde, HVIS det er noen der i det hele tatt. Spesiellt for meg som ikke skyter ligg, og må ha kasse på disse holdene også.

Så derfor laget jeg meg ei kasse av isopor. 4 i høyden passer meg supert (ca20cm.).

Men et par tips:

 

- lag kassa slik at det er mulig å velge mellom 3 forskjellige høyder, feks 15cm, 20cm, og 25cm. Da er det mulig å justere litt hvis standplassen er ujevn, eller skrå.

 

-ha på kassa ett eller annet som gjør at kassa står stille, og ikke slir på snøen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
-ha på kassa ett eller annet som gjør at kassa står stille, og ikke slir på snøen. :wink:

 

Hei, drar frem denne igjen jeg. Hva er bra å ha på kassen for å hindre at den glir? Jeg tenker at den kan klees med filt eller lignende, men dette vil jo trekke vann og slikt sett ikke være helt ideelt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du klipper en passe liten flik av den grønne "kunstgress" plasten som vi bruker til feltstandplassene i Åsane. Den sklir ikke og burde tåle en god del bruk. Alternativt kan du kjøpe en passende dørmatte i det samme typen plast/kunststoff.

 

Var du på Karmøy i dag?

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du klipper en passe liten flik av den grønne "kunstgress" plasten som vi bruker til feltstandplassene i Åsane. Den sklir ikke og burde tåle en god del bruk. Alternativt kan du kjøpe en passende dørmatte i det samme typen plast/kunststoff.

 

Var du på Karmøy i dag?

 

 

Ja, var en tur nedover. Bra løype, men surt og kaldt og en del vind. Ny pers på 142 :)

 

Den matten var en god ide, tror heller ikke den trekker så veldig mye vann.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har limt en noen remser med takpapp under kassen min, det fungerer perfekt! Er nesten et must å ha med seg sin egen "krakk" å sitta på. Det er veldig varierende det som er rundt på stevner. Spesielt for oss som sitter litt lavt, er det håpløst å skulle sitte på en kasse som er så høy som en barkrakk, jeg kan ihvertfall like godt skyte stående da!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg laget meg en isoporkasse som jeg kledde med antisklitape fra biltema. Jeg trengte kassen i en fei, og å kle med antisklitape er mye raskere enn å lime på matter ol. Brukte den på stevne i dag og det fungerte helt suverent. Eneste aber'et er at da jeg hengte kassen fast i feltvesken, og heiv rifla i reim over skulderen i tillegg, så skrapte jeg opp stokken. Det er enkelt å fikse, men blir jo litt arbeid da. Neste stevne tror jeg at jeg demonterer karabinkroken fra feltvesken og bærer kassen i hånden istedet.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...