Jump to content

Hjelp til valg av rifle


BaikalOlaf

Recommended Posts

Hei

 

Er helt ny på forumet og trenger litt hjelp :D

 

Skal gå til innkjøp av rifle i 22 wmr eller 17 hmr

Ønsker en rifle til småvilt som å kan brukes til rev

Har sett litt på CZ og Savage. Ønsker og bruke rundt 5-6 tusen. Å da få en pakke med kikkert og lyddemper.

 

Noen som har erfaringer med disse riflene ? Savage 93R17F Kal, Savage Mark ll

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en slik Savage (93R17f) i høst og er strålende fornøyd med den.

 

På vindstille samler jeg på kronestykket på 100 meter, har rett å slett ikke rukket å skyte på lengre hold men har trua på at det skal være fint mulig å gjøre det samme på både 150 og 200 meter...

Det er lett å justere avtrekket på rifla og demonteringen er meget simpel.

Rifla er meget lett, handterlig og passer fint i en riflesekk.

Accutriggersystemet er flott, en ekstra sikring er ikke dumt.

 

Bakstokken er noe lav når man monterer på kikkert, men det finnes mange forskjellige kolbeforhøyere å få kjøpt.

Om jeg skal peke på noe som er "galt" vil jeg si magasinet. Dette settes inni brønnen ved hjelp av føringer på baksiden av magasinet og det setter seg ikke helt fast om man har bolten lukket. Man må da løfte bolten litt for at det skal låse seg i brønnen. Ikke noen big deal men verdt å nevne.

 

En kompis av meg har en CZ455 i .17HMR Denhar bedre finish, har noe mykere gange på bolten og har trestokk. Den koster dog det dobbelte. Denne må man bytte ut avtrekket på om man vil ha det justerbart.

Bakstokken er også på denne noe lav slik at en forhøyer trengs her og for at det skal bli behagelig å skyte med rifla.

 

SÅ! Savage er ei bra rifle som ikke koster så mye og som har justerbart avtrekk med lav vekt. CZ er også ei bra rifle, men koster mer, veier mer og har ikke justerbart avtrekk.

 

Jeg valgte Savagen utelukkende pga prisen.

Link to comment
Share on other sites

nåja, CZ har nok justerbart avtrekk dessverre ;) i hvertfall så har CZ 455 det.

jeg betalte akkurat 6000 for min CZ 455 pakke med 3-9 kikkertsikte,10 skudds magasin(5 skudds følger med) lyddemper og koffert.

 

da får du ei flott børse som er meget presis,som du kan kjøpe til ekstra løp i 17HMR og 22 WMR og du får lyst til det.

standardmodellen som jeg har kommer ferdig gjenget for demper,kjøpte en A tec CMM 4.

 

med subsonic er den nesten helt lydløs og meget presis,du får ei flott børse rett ut av esken.

ja,den er kanskje litt tyngre en savage,men salonggevær er ikke så fryktelige tunge til å begynne med heller :D

jeg kunne ikke vært mer fornøyd med mi børse,sparer litt cash til 17HMR løp nå,så blir det greier ;)

 

trur ikke du hadde angret på en CZ, er ikke uten grunn for at de er kjent som et meget godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv en CZ 455 american i 22lr og 17hmr å er veldig fornøyd med den. Det å er ei veldig lett og hendig rifle og selv liker jeg trestok bedre en plast. stokken på American modellen er beregnet for kikkertbruk å gir kinnkontat om ma ikke har alt for stor kikkert. presisjonen er meget god rundt 20 mm på 50 m med den amoen jeg har testa. har ikke får prøvd 17 hmr løpet enda da jeg akurat har fåt det, men regner med at den gjør det samme på 100 m :wink: Cz har å mulighet for å bytte løp noe ikke savage har, å jo, czen har justerbart avtrekk... :wink: så vil nok tro du får vel så mye for pengene med CZ en savage :wink:

Har montert en SAk demper på rifla mi å den demper veldig bra. Hører bare klikket av bolten og klasket når kula trffer målet (subsonic) :mrgreen:

 

PS: Velkommen til Kammeret!! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange flotte tips og erfaringer.

Savage er jo en billigere rifle å noe jeg vurderer på grunn av dette.

CZ er nok kanskje mer velprøvd å sikker på kvalitet. Man får som oftest det man betaler for.

 

Har en kompis som har bestilt CZ 17 hmr, blir skøy å se hvordan den er.

 

Noen som har Savage Mark II ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Redfield 3-9x50 og kan gå god for at denne har klar og fin optikk.

Troverdigheten til mine øyne er vel heller tvilsom da jeg ikke klarer å se noe spesielt forskjell i kvalitet og skumringsegenskaper mellom denne og en Meopta 3-12x56 m/lys. Jeg er under 30 år og har perfekt syn.

Likevel kommer jeg til å kjøpe en Meopta når jeg får råd. Er nok bare at jeg har testet for lite til å merke forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

For max lysgjennomgang i skumring er størst mulig lysåpning viktig :wink:

Ikke helt riktig. For max lysgjennomgang i skumring er det mange faktorer som spiller inn, først og fremst hva slags glass som brukes. Godt optisk glass er dyrt. Hva objektivdiameter (det du kaller lysåpning) angår, så er det forholdet mellom denne og forstørrelsen som er viktig. Øyets pupill utvider seg når det blir mørkt opp til ca. 7mm. Siktets utgangspupill (beregnet ved å dele objektivdiameter på forstørrelse) bør være minst like stor for at øyet skal utnytte lyset. Det vil si at f. eks. et 3-12x50 sikte har like god lysgjennomgang som et 3-12x56 av samme kvalitet, men med det største siktet kan du få fullt utbytte av lyset opp til 8x forstørrelse, i det minste siktet opp til 7x. Dette bør veies op mot fordelene ved at det minste siktet er mer kompakt, lettere og kan monteres lavere.

Link to comment
Share on other sites

For max lysgjennomgang i skumring er størst mulig lysåpning viktig :wink:

Ikke helt riktig. For max lysgjennomgang i skumring er det mange faktorer som spiller inn, først og fremst hva slags glass som brukes. Godt optisk glass er dyrt. Hva objektivdiameter (det du kaller lysåpning) angår, så er det forholdet mellom denne og forstørrelsen som er viktig. Øyets pupill utvider seg når det blir mørkt opp til ca. 7mm. Siktets utgangspupill (beregnet ved å dele objektivdiameter på forstørrelse) bør være minst like stor for at øyet skal utnytte lyset. Det vil si at f. eks. et 3-12x50 sikte har like god lysgjennomgang som et 3-12x56 av samme kvalitet, men med det største siktet kan du få fullt utbytte av lyset opp til 8x forstørrelse, i det minste siktet opp til 7x. Dette bør veies op mot fordelene ved at det minste siktet er mer kompakt, lettere og kan monteres lavere.

 

Set det nå ja :wink: lærte litt her :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken forstørring ville du valgt for 17 hmr rifle til revejakt, å hvilken lysåpning ? :)

Der er ikke noe fasitsvar, du må vurdere det opp mot hvor langt hold du skyter på, lysforhold, bakgrunn, om du jakter på belyst åte eller ikke osv. Bruker selv en Swarovski PV 3-12x50 på en rifle i .223. Jeg vil si det er en god og anvendelig universalkikkert bortsett fra på de aller korteste holdene, men Swarovski synes jeg er overkill på en salongrifle. På en av salongriflene mine har jeg en Minox ZA5 4-20x50 med justerbar parallaks, den er en super løsning, men stadig ikke av de billigste. Redfield er nevnt over her, de er solide og gode sikter, men henger litt etter på optiske egenskaper. Kort fortalt, lyssterk optikk koster. Skal du jakte i dårlig lys ender du til slutt opp med europeisk optikk, i toppen av skalaen finner du Swarovski og Zeiss Victory.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også vurdert en Savage Stevens 200 i .223 REM. Koster 2999,- hos gmax.no (og gjerne g- og intersport), komplett med 3-9x40 kikkert og montasjer. Du får ammo helt ned i 2.15 kr/skudd, og den gir litt mer å gå på til rev enn salong-kaliberne.

 

Føles nok litt billig, men presisjonen er helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Ja ser mange anbefaler større kaliber. Men tenker at........ jeg vil ha ett kaliber jeg kan ha med mæi på tur hvor som helst. På hytta, i båten å på fisketur. Ett kaliber som ikke avgir for mye støy å som heller ikke er dødelig på 1 km, skal selvsakt ha sikker bakgrunn ved skyting. Men ett salongkaliber er snillere enn ett større kaliber.

Skal i hovedsak bruke riflen til jakt på kråke, måke, og annen små predatorer. Skal å brukes til jakt på rype, gås, hare.

Og så tenkte jeg skyte litt rev på åte.

Har lest mye forum å tester og sitter med inntrykket av at 17hmr er ett bra kaliber for mæi :D

 

Kikkert trur jeg blir 3-9x40 eller burde jeg velge lysåpning på 50 å større zom ?

Link to comment
Share on other sites

Tar opp igjen denne tråden. Vil berre sei ein ting og det er at Far min har ein Optisan kikkert på 30 06en og den kostet rundt 2500 på Magasinet og han klarte fint å skyte ein hjortekalv på 60-70 meter klokka 3.30 på natta i måneskin så eg trur Kikkertsikte med lys til 2-3000 skal holde til hjortejakt :smile: Eg sjølv skal kjøpe meg Mackenzie 2,5-10x50 m/lys til å ha på sauer 200str i 6,5x55 til revejakt blandt anna :D

 

PS Magasinet selger ikkje dette siktet lengre, dessverre. Og siktet er med lys :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Æ trur å det finnes mange gode kikkerter til rimelig pris. Skal man ha det beste må man å betale mest.

Æ skal kjøpe en Savage 17 hmr som blir min første rifle å vil ikke bruke altfor mye penger. Kan heller kjøpe dyrere og mer kvalitet når jeg får mer erfaring og ser om rifle jakt er noe jeg blir å drive mye med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...