Jump to content

Ladebokens allergi mot N330... ?


Hassel

Recommended Posts

Har jobbet litt med ladninger til 9mm, .38 spesial og ligende i det siste. Det slår meg når jeg referer til Ladeboken at det er langt mellom ladninger med N330. Så nå er jeg nysjerrig på hva som kan være årskaen til det. Er det noe galt med sorten eller? Jeg syns det virket lovende for 124gr kuler i 9mm i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Kan være et argument ja, men valg av kruttype og mengde beror vel på mange faktorer.

Våpenet som brukes og riflestigning/løpslengde/kuletype/kulevekt/kulediameter/Bly/mantel og summen skal bli god funksjonering/presisjon og minimalt med bying (om bly brukes)

Alle gjør seg vel sine erfaringer som også er noe av gamet og hobbyen vår, men er det da ikke litt for enkelt å si 330.

 

(nå skal jeg selvsagt ikke gjøre det vanskeligere en det faktisk er, men)

:lol:

Link to comment
Share on other sites

5,0 grains n 330 gir snitt på 1232 og faktor på 151 med rem 355/124 remington mantlet kule i min pardini pc 9 s,tilsvarende ladning med n340 gir 1238 og faktor 153 så det er ikke store dfferanser ute og går,standard avik ligger sånn sirka på det halve noe som trekker ipositiv retning for n330

Link to comment
Share on other sites

Mulig 330 faller til igjennom på skalaen.

 

Det er også min konklusjon, N320 og N340 dekker hele området til N330 og mere til uten å gi noen store minus. Hvis man skal fintune en ladning og treffer riktig har det noe for seg, men som et generelt krutt faller det fort mellom 2 stoler. Det hevdes at det ble utviklet for sub-ladninger i 9mm, og selv om det ser ut til å ha fått en lett overflatebehandling som de andre N3xx-kruttene mangler har jeg ikke klart å høre noen stor forskjell. Om noe havner det akkurat der kruttmengden skulle tilsi når man sammenlikner med 320 og 340.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en test ang jevnhet på min 9mm Trojan 6”

Samme kruttmengde/kuletype/kulevekt, Med 310-320-340 (330 ble ikke testet da jeg ikke hadde noe av den) og med patronlengde 27-28-29 mm og da mot kronografen var jevnheten god og best med 320 og 29mm lengde.

Steget fra 310 og opp er størst og ofte ca 1 grain men 320/330/340 har bare små økninger på ca 0.3 til 0.7 grain og tror nok dette gjør at de fleste velger de to hurtigst eller går for 340 i den andre enden og 330 detter igjennom.

Tror mest på at hver og en må lage seg sin egen test med sitt våpen opp mot kulevalg og løpslengde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå begynner det å bli mange år siden, jeg drev med slik testing og da var det få kronografer å få. Jeg har aldri hatt en. Uannsett - for meg er det pressisjonen som er avgjørende, dernest tilgjengelighet og så pris. Mener å huske at det var vanskelig å få akseptabel pressisjon med N330, i mine 9mm pistoler. Og jeg mener S.S. opplevde det samme og det er kanskje grunnen til, at Ladeboken ikke har fokusert på ladninger med dette kruttet hverken i 9 mm, eller i 38 spesial. Kanskje E.B. kan suppelere.

 

Jeg har som mål at mine ladninger, i bra revolvere/pistoler, skal ha 5 skudds samlinger innenfo 25 mm, på 25 meter, målt cc. Og med N330 mener jeg i i MINE pistoler (også i kal 38 sp), ga et resultat på ca. 50 - 70 mm, på samme distanse. Ikke noe å bety for vanlig praktisk skyting, men.....

 

Hvis en er ute etter pressisjon, er det er mye som påvirker perssisjonen i et bestemt våpen. Og våpen er forskjellige, så selv våpen av samme merke/type og kal. bør behandles seperat. Eks. en patron/ladning (samme kule, patronlengde og kruttmengde), KAN oppføre seg forskjellig i to forskjellige våpen, av samme type og fabrikat. Eks. forskjellige kuleformer, kulediameter (normalt samme som løpsdiameter, eller en tusendel over. Husk "slugging" av løp), hardhet/vekt på støpte kuler, differanse på ladning, patronlengde, krymp, m.m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv tester jeg på en litt annen måte. Jeg tester hver enkelt kule (og kulehardhet/vekt) og en patronlengde, med forskjellige ladninger seperat. Er det ladninger som bør være pressise og jeg har benyttet et raskt krutt "alla" R1 og N310, har jeg øket endret ladningene med så lite som 2 tiendels grains (økning) om gangen. Etter mer erfaring, har jeg gått over til 0,3 grains differanse. Og det har vært betydelige differanser, i samlig på skiva! Hver patron, med samme kuletype/patronlengde, har jeg behandlet induellt.

 

Jeg tenker i første rekke på egenproduserte støpte kuler, men også fabrikkproduserte. Og da med forskjellige kuleformer/typer og forskjelleige legeringer. Alt fra lette til tunge kuler og forskjellige.

 

Men min konklusjon blir den samme som din. N330 er ikke det beste kruttet for 38 kal og 9 mm. Men kanskje av en annen årsak. Se, også det andre innlegget mitt.

Link to comment
Share on other sites

Nå startet jeg faktisk tråden for å finne ut om noen vet hvorfor det er så få ladninger med 330 i ladeboka...?

 

Er ikke 330 ett av de siste kruttene introdusert i 3XX serien. Dataene i boka er jo steingamle - ergo ikke mye data med de ferskeste kruttene. I mange riflekalibere er jo dataene like fra utgave 2/3/4/5 og i 6 som nok blir siste utgave av verket. Finner ikke rifledata som inneholder hverken 5xx serie krutt introdusert i 1997/98 eller Norma URP/MRP2 i annet enn de helt siste kaliberne testet heller av samme grunn.

 

Ladeboka har vært ett strålende verk, men når de som eier rettighetene pr idag ikke er interessert i annet enn å skumme fløten av tidligere arbeid og ikke ønsker/kan bruke penger på å opprettholde en løpende oppdatering av dataene er de av heller liten verdi.

 

Boka var en milepæl i norsk hjemmelader verden - pr idag er dataene såpass avlegs i maaange kalibere at den som oppslagsverk i min verden har relativt liten verdi. Der er det andre som har bedre, mer utførlige og ikke minst mer oppdaterte data.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 330 ett av de siste kruttene introdusert i 3XX serien. Dataene i boka er jo steingamle - ergo ikke mye data med de ferskeste kruttene.

N3xx-betegnelsene er jo splitter nye navn på gamle hederskronte kruttsorter. Du skal ikke mer enn ca 35 år tilbake så gikk jo N310 under navnet N14, N330 het N13, dagens N340 het N18 og N110 gikk under navnet N19.

Jeg kan derimot ikke minnes at vi hadde ekvivalenter til dagens N320 eller N350, ergo tror jeg de to sistnevnte er nærmere til å fortjene tittelen nykommere, sammen med 3N37 som, navnet til tross, også regnes som medlem i 3xx-serien.

(Enhver mistanke om at jeg deltar i veteranklassen er berettiget. :D )

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Husker godt den gamle nummereringen og på 70-tallet. Benyttet jeg mest N14 og N19 denne produsenten. Ellers så brukte jeg mye krutt fra Norma.

 

Så dagens N330 (N13) er et gammelt krutt og det var god tilgang på dette kruttet, når de testset ladninger for kal 38, samt 9 mm og 45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...