Jump to content

Valg av drilling.


villmannen

Recommended Posts

Sauer i 20/76 og storviltkaliber i rifle. Får de brukt til 25-30000 med montasje og kanskje kikkert. Vekt 3 kg uten kikkert. Har sett flere på finn.no i høst. To forskjellige sikringer. Enten på kolbehalsen, eller greener. Jeg ville nok foretrukket kolbehals pga at de fleste er vandt med det fra hagla, men alt er en vanesak

Link to comment
Share on other sites

Merkel 96 er vel hverken lett eller fritatt for spredning ved varmskyting..

Sauere fra før krigen er vel lette (under 3 kg) og velbalanserte. Spredning ved varmskyting opplever du med alle drillinger med loddede piper hvis du skyter med kikkertsikte montert.

Hvis drillingen er primært til fuglejakt og du har muligheten til en harrytur kan du nok finne en i klasse 2 med hakemontert sikte i Sverige for under 20' inkludert moms..

Link to comment
Share on other sites

Lett.. og ikke varmespredning..hmm..det virker som en selvmotsigelse.

 

En drilling bli lett bla annet fordi et loddet løp kan lages tynnere siden det er støttet hele veien i løpspakka. Ulempen er at en viss bimetalleffekt vil endre treffpunkt ved varmgang.

 

Det finnes drillinger med frittliggende pipe; Krieghoffs Thermostabil-serie, men da er lett ikke et tema..

 

Vanskelig dette her..

 

Det enkleste er nok å tenke gjennom bruksområdet, og innse at en drilling er ei enkeltskuddsrifle med et par hagleløp. Eller ennå riktigere; ei dobbeltløpet hagle med et rifleskudd tilgjengelig..

Putter du inn en patron til så kjapt du klarer så er det ei anna rifle..med treffpunktendring, alt etter hvor spenningsfritt løpspakka er sammenlodda.

 

Min egen drilling fra 1924 har en relativt spenningsfri lodding. På en gos dag klarer jeg 3 skudd der hullene henger sammen. På en ikke fullt så god dag må jeg nøye meg med ei halv fyrstikkeske... Dette er skutt med en fast 6x42 tysk#1 og moderat omladinshastighet, altså ingen kjølepause i mellom.

 

Tysk norm for lodda drillinger i storvilkaliber tilsier 5skudd innenfor max 50mm.. med fullstendig kjøling mellom skuddene.

 

 

Det lureste en kan gjøre er å innse at en drilling alltid vil ha dårligere presisjon enn ei god rifle når det skal skytes flere skudd i serie. Den vil også som regel ikke være like god som ei hagle i svingen.. Optimaliserer man kolben for rifleskyting med optikk, suger den lut som hagle.. Er kolben rimelig bra til fluktskyting med hagleløpene, må du nok revurdere skytestillingen og kravet til kinnkontakt med optikken på..

 

Jeg innser at drillingen er et kompromiss, og bruker den til 90% av all min haglejakt..Kolben passer til det. Som rifle funker den greit nok til praktisk toppjakt og til all øvrig storviltjakt for meg..den er et optimalt kompromiss. Den er altså ikke bedre enn gode rifler eller hagler på det de gjør best, men den er uslåelig på å kombinere et kortholds og mellomholdsvåpen i ei greit bærbar pakke. Det er der drillingens unike styrke ligger..

 

Your choice..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange rifleskudd i tett rekkefølge blir skutt med en drilling?

Klarer man å lade lynkjapt - og få ut skudd nr. 2 like lynkjapt - er vel de fleste drillinger innenfor "kravet" til presisjon for storvilt.

 

 

På siste hjortejakt - fikk jeg hjort på to av postene.

 

Men fikk ikke løsnet et skudd engang :?

 

Om jeg hadde sjanset - ville det ihvertfall ikke vært "rom" for mer enn et skudd - før de var borte.

 

Selvsagt:

 

Noen ganger vil man irritere seg over at man ikke har et kjapt andreskudd :) , men det er unntakene.

 

Kunne gjerne tenkt meg at min Merkel hadde vært 3 kg lettere, men forøvrig har jeg vært fornøyd med den i 25 år.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke på varmespredningen på min drilling som noe problem, Worm Sauer Suhl mod 32 12/70 og 6,5x55, produsert august 1987. Haglepipene er borret opp til en mellomting mellom imp syl og 1/4 i høyrepipe, og en drøy 1/2 trangboring i vinstre, borrringa er målt slik det ble gjort i gammeltid`n antall treff innenfor sirkelen på var det 70 cm mon tru, Raudnakke korriger meg hvis jeg tar feil. Den flytter seg ca 4 cm opp og ca 1 sm til høyre og samler skudda der, Og som Shadob skriver, hvor ofte rekker du et skudd nr 2 med rifleløpet under jakt, ikke ofte, mi har vært med på 70 rådyr ca og jeg tror jeg har skutt 2 skudd (ettersøk) på et dyr (bommet med det første) vekta på mi er ca 3500 gram med kikkert Zeiss diavari 1.24-4x24, det eneste jeg ikke liker på mi er griseryggen på kolben, men det er nå engang slik disse er laget.

Har prøvd den på lærduebanen "just for fun" og klinte ned 23 av 25 duer, så svingen og balansen passer utmerket for meg.

Liker sikringen og løpsvelger på kolbehalsen og baksikte som spretter opp ved aktivering av rifleløpet, snellerten unngår jeg å bruke da den går av bare du puster på den, ikke noe særlig med valne fingre en kald høst/vinterdag, ellers et himla godt våpen.

Link to comment
Share on other sites

snellerten unngår jeg å bruke da den går av bare du puster på den, ikke noe særlig med valne fingre en kald høst/vinterdag, ellers et himla godt våpen.

 

 

He he har et artig minne fra Skaubjønn når han prøvde snellerten på sin Merkel 96K på rype. Skuddet gikk før han fikk lagt børsa ned på sekken og kula smalt rett inn i berget over rypa :-) men rypa kom flyvende rett i mot og snarrådig som han var så plukka han den likså godt ned med hagleløpet.

Men snellert kan være liiiitt skummelt ja.

 

Bent og jeg lo godt i fjellet av den episoden der :P

Link to comment
Share on other sites

Ehhhh ja Gordon Setter.... det var en artig jakt! Og jammen fant jeg ikke rypa igjen med kikkerten på 6 x forstørrelse :D . Snellerten kan justeres ja, og avtrekket på den Merkel 96 jeg hadde den gang var justert rimelig tungt. Armen gled litt i snøen bare, og skuddet satt en halvmeter over rypa. Jegh ar kommet til at snellerten er for banebruk.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen Krieghof Trumph med frittliggende rifleløp som ble laget midt på nittitallet. Jeg hadde bestillt en, men forhandleren klarte ikke å levere til avtalt pris :( . Disse er med dural låskasse, og er relativt lette. (Mener å huske 3kg i 16/6,5x57). Jeg har omtrent ikke sett en av disse på brukt markedet, så jeg mistenker at eierne er godt fornøyd.

Når det er sagt, så skal det være mindre vilt enn ei rype for at jeg ikke skal kunne skyte double med loddet rifleløp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...