Jump to content

Retikkel 60 eller 66?? 1. eller 2. billedplan??


OptiBond FL

Recommended Posts

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en Zeiss Victory 3-12 x 56 eller tilsvarende.

 

Jeg ønsker et retikkel hvor jeg kan drive presisjonsskyting på dagtid, og som har en eler annen form for rødpunkt/kors eller lignende for optimale skudd mot hjortevilt om natta.

 

Jeg mener jeg har vært gjennom de fleste relevante emner om dette som finnes her på Kammeret, samt lest/ studert pdf-dokumenter på Zeiss.de sine sider om hvor mye som dekkes av målet osv. med de ulike retikkel Zeiss leverer. Så langt jeg kommer til, må det stå mellom retikkel 60 eller 66. (Hvilke andre superbe løsninger finnes eventuelt?)

 

Hvorfor eventuelt kjøpe kikkertsikte med retikkel i 1. billedplan vs 2.?? Er ikke justeringen på disse kikkertsiktene så god at treffpunktendring blir på mm nivå hvis dette i det hele tatt er et reelt tema?? Jeg har heller ikke behov for å benytte siktet til avstandsbedømming.

 

Er korset i retikkel 66 klart og tydelig ved bruk nattestid, eller "opplever" øyet korset som en "litt stor (uskarp) dott"?? På retikkel 60: Er dotten der også når lyset er slått av, eller blir det da et smalere "sentrum" (retikkel 4) i siktet?

 

Hvilke andre retikler er even å anbefale, gitt mitt bruksområde?? Viktigst er det uansett med et topp sikte nattestid, og lysretikkelet må "stjele" minst mulig av siktebildet/ være lite dominerende i forhold til det som skal ses tydelig i siktet - dyret + bakgrunn.

 

Jeg har for øvrig enda til gode å studere et sikte med opplyst retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare MIN mening.Du bør kikke nærmere på en Zeiss varipoint med retikkel 69.Jeg har en slik i 3-12x56.

Da får du ett sikte som har en opplyst dot(retikkel 60) som ligger i 2 bildeplan,dvs prikken blir ikke større etter som du skrur opp forstørringen.Dot`n dekker ca 3cm på 100 meter.Dette bruker man på dagtid

 

Den opplyste dot`n regulerer du styrken på selv trinnløst fra helt svakt til knallsterk.Om kveld/natt kan du vri over til opplyst trådkors(retikkel 44) og dette ligger i første bildeplan,dvs trådkorset er medforstørrende når du skrur opp forstørelsen på siktet.her kan du også justere lysstyrken trådløst.

 

Da har du sikte som er optimalt for jakt på dag og natt i samme siktet..

 

Minuset er at det koster skjorta,men når du sitter med det på børsa skjønner du at det er verdt hver eneste oljekrone :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det at du i utgangspunktet ikke ser poenget med å ha lys på dagtid henger,nok sammen med som du sier"du har ennå til gode å pelle på ett sikte med opplyst trådkors"

Har du først prøvd det så vil du ikke ha noe annet!

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så dekker prikken 2,8cm på 100 meter.Hva i allverden er det du skal treffe som er mindre enn det?

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vore diskutert før, men på hjortejakt i måneskinn og under mørke forhold hadde eg heilt klart gått for rettikkel 60 i andre plan.

En får eit nokså åpent synsfelt slik at det blir enklare å observere og å bedømme vinkelen på dyret og lysdotten blir så liten at den ikkje blendar deg så mykje ( og ja eg veit at det går å dimme den ned til ingenting)

Har forøvrig eit slikt sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Blir der en sort "dott" der når du skur lyset helt av, eller bare et "tynt" kors (lignende senteret i Tysk retikkel 4)? Hva er egentlig fordeler/ bakdeler med 1. vs. 2. billedplan utenom de punktene jeg har vært innom i mitt første innlegg? Gir retikkl 66 mer "forstyrrende motlys" i mørket? (Finnes det forresten retikkel 66 i 2. billedplan??)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ikke med mindre det er en Varipoint.

 

Edit: Tok for øvrig en tur i kjelleren og fant frem børsa mi med en Zeiss Diatal 7x50 med ret 66.

 

Slo av lyset og justerte opp og ned lyset i siktet. Mulig det bare er noe jeg føler, men syntes da vitterlig at korset blir større jo mer man skrur opp lyset. På det svakeste er det kun en liten prikk, mens på sterkeste lys er det et tydelig kors. Nå var ikke akkurat øynene tilpasset mørket, og jeg har ikke prøvd det på jakt enda, så mulig det blir andre erfaringer i praksis.

 

Ser også at noen har klaget på motlys/refleks i siktet når de har på lys i siktet (ref tråd om Zeiss Classic), men det ser jeg lite til. Ingen refleks/ubehagligheter i det hele tatt, selv på sterkeste lys, unntatt om man ser skjevt i siktet. Da ser man rødskjær. Holder man riktig, ingen refleks.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Blir der en sort "dott" der når du skur lyset helt av, eller bare et "tynt" kors (lignende senteret i Tysk retikkel 4)? Hva er egentlig fordeler/ bakdeler med 1. vs. 2. billedplan utenom de punktene jeg har vært innom i mitt første innlegg? Gir retikkl 66 mer "forstyrrende motlys" i mørket? (Finnes det forresten retikkel 66 i 2. billedplan??)

Har ikke tenkt på hvor stor denne prikken er jeg, men siden Varipoint har den i 2. bildeplan er den ikke medforstørrende noe som betyr at den i såfall bare er 3cm@100m ved en viss forstørrelse, hvilken aner jeg ikke. Diavari har den enten i 1. eller 2. bildeplan. Det velger man når man bestiller optikken. Fordelen med å ha retikkel i 1.bildeplan er at den er medforstørrende dermed kan man bruke retikkelen til avstandsbedømming og at retikkelen aldri blir for lite synlig/tynn ved lav forstørrelse. Vet ikke om noen andre fordeler med det. Ufordelen med å ha retikkelen i 2.bildeplan er at den kan bli vel vanskelig å se ved lav forstørrelse men det er her lys kommer inn og det er vel nettopp derfor retikkel i andre bildeplan er blitt mer vanlig etter at lys er blitt mer vanlig.

Varipoint har også selve korset i 1.bildeplan så den er medforstørrende mens selve lysprikken er i 2. bildeplan. Litt av det unike med Varipoint er også at lyset justerer seg selv ettersom hvor lyst det er ute så i teorien skal du bare trenge å justere det en gang sånn du liker å ha det så regulerer det selv. Det kan man enkelt teste ut med å se på forskjellige ting som enten er lyst eller mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vore diskutert før, men på hjortejakt i måneskinn og under mørke forhold hadde eg heilt klart gått for rettikkel 60 i andre plan.

En får eit nokså åpent synsfelt slik at det blir enklare å observere og å bedømme vinkelen på dyret og lysdotten blir så liten at den ikkje blendar deg så mykje ( og ja eg veit at det går å dimme den ned til ingenting)

Har forøvrig eit slikt sjølv.

 

100% enig :wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ein Zeiss victory diavari 3-12x56 (ret40) med retikkelet i første bildeplan. Suns på krossen og dotten i midten tok irriterende stor plass når eg skrudde opp forstørelsen. Dette gjaldt både blinkskytning og på jakt.

 

Skifta den ut med Zeiss V HT 3-15x56 ret 60 i andre plan. Fikk mye bedre oversikt i kikkerten når eg jakte i mørknå og eg ser omtrent heile klisterlappen bak krossen når eg skyte blink :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...