Jump to content

CZ 452 heldemp eller ikke


SH84

Recommended Posts

det var denne tråden jeg skulle posta for 3 uker siden. har vært eier av ei heldempa CZ varmint i en uke. etter at jeg kronograferte diverse ammo i helga har jeg begynt å tvile. syntes det forsvant mye fart i den korte pipa.. i snitt lå den 45 m/s i snitt under en ruger 10/22. planen var å prøve å strekke avstanden litt. lå å plinka på 170 meter i helga og det var gøy!

 

spørsmålet er om jeg like godt skal bytte den inn i en vanlig varmint med demper og få mindre kulefall.

er det noe å hente her?

Link to comment
Share on other sites

Det eneste du henter med integrert demper er et kompakt og lett våpen, ettersom en integrert demper regnes som en del av løpet og derfor faller innenfor 470mm-regelen. Jeg antar at ideell løpslengde på 22lr-våpen mhp et skjæringspunkt mellom hastighet og kompakthet ligger rundt 16"-18". Men god demping fordrer derfor kortere løp dersom ferdiig dempet våpen skal tilsvare et løp på 470mm. Du må altså avgjøre hva som er viktig for deg; kompakt og lett våpen, eller et kompromiss der løpet er 470mm og demperen på munningen. Det er bruksområdet til våpenet som avgjør - begge løsningene har sine fordeler og ulemper.

Link to comment
Share on other sites

i de fleste sammenhenger. hvis jeg kan få en del mer hastighet og mindre kulefall ved å bytte til en vanlig dempa varmint er jeg villig til å bytte rifle. men hvis forskjellen er veldig liten kan jeg like godt beholde den heldempede. hvis jeg kan få ca 50 m/s høyere hastighet i 18,5" løp så regner jeg med at farten vil være enda høyere i et 21" løp? det jeg ønsker å finne ut av er hvor mye innvirkning dette har på kulefallet.. ser folk skyter ut til 200meter med 22. det har jeg og lyst til, men jeg ser jo begrensningen i den heldempede riflen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...