Jump to content

Hørselsvern


EarthBridge

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål til hørselsvern:

 

1. På skytebanen fungerer jo hørselsvern suverent, men hva er alternativet på jakt? Kan jo alltids gå med hørselsvern der også, men finnes det "enklere" alternativer som er effektive?

2. Er det forskjell på dyre vs billige hørselsvern mtp lyddemping. Finner ikke noen tester av dette online:)

Link to comment
Share on other sites

Mar jo de vanlige gule proppene men de er ikke særlig effektive.

Vil man virkelig beskytte hørselen sin så anbefaler jeg formstøpte propper som demper smellet men forsterker alle andre lyder. De kan også kobles til jaktradio. Er helt rått å høre hagleskuren treffer i buskene langt avgårde. Koster rundt 4000, litt billigere uten muligheten for å koble til jaktradio. Har ikke disse selv men skal investere i det til sommeren. Er verdt hver bidige krone

Er samme prinsippet som hørselvern som tar bort skarpe lyder men man slipper å gå med svære klokker på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Skal du virkelig ta vare på hørselen din, er det bare øreklokker som gjelder. Til jakt er slike propper greit siden det ikke er snakk om mange skudd, men å dunke flere 100 skudd på bane, da er det bare hørselvern som gjelder.

 

Lyd blir også oppfattet av vibrasjoner i selver øret, og det dekkes kun av hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt "Re-sound Jeger" en tid, og de er suverene på jakt!

Men som alt annet må du venne deg til å bruke dem, og gå med dem.

På skytebanen der menigmann skyter ved siden av deg, er Øreklokker eneste alternativ.

 

Re-sound jeger får du her: http://www.horselslaben.no/

og det er rabatter for medlemmer av NJFF!!

 

4000 - 6000 kroner er vel anvendte penger for å slippe tinnitus, det skal jeg garantere deg! :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig enig; har selv Sordin Pro-X og synes det blir slitsomt å skyte ved siden av mange andre med disse. Jeg bruker skumpropper i tillegg når jeg ligger på overdekket bane med mange andre og skyter lenge; synes ikke mine Sordin demper godt nok her. Har overveid et par kraftige av passiv type a la Optime III, men liker ørepropper og aktive hørselsvern godt i kombinasjon; da hører jeg kommandoer fra skyteleder etc uten å ta av meg hørselsvern samtidig som smellene dempes godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker disse her : http://peltorcomms.3m.com/World/Product ... duct_Id=16

 

De er litt klumpete og store, men jeg har aldri hatt behov for å bruke ørepropper i tillegg... Jeg var egentlig tenkt å kjøpe meg et par sånne Sordin fordi de er litt smekrere, men nå tror jeg at jeg gir blaffen i det hvis jeg må ha propper i tillegg...

Kan det være nettopp fordi Sordins hørselverna er så tynne at man føler at de ikke demper nok?

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte klokker med radiotilkobling under elgjakten i høst. og glad jeg hadde de da jeg skjøt. er så vant med propper/klokker at det føles best slik. men under marsj og bilkjøringog andre slike ting var det vanlig øremusling, da det blir rart å sitte i en bil med mye lyd i med elektroniske klokker på .

har ikke prøvd slike fancy ørepropper. men ser for meg det må være noe av det samme som klokker. når jeg satt ve siden av en bekk eller slikt stilte jeg ned volumet på klokkene slik at lyden ble mer eller mindre like høy som uten klokker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt "Re-sound Jeger" en tid, og de er suverene på jakt!

Men som alt annet må du venne deg til å bruke dem, og gå med dem.

På skytebanen der menigmann skyter ved siden av deg, er Øreklokker eneste alternativ.

 

Re-sound jeger får du her: http://www.horselslaben.no/" target="_blank

og det er rabatter for medlemmer av NJFF!!

 

4000 - 6000 kroner er vel anvendte penger for å slippe tinnitus, det skal jeg garantere deg! :trist:

 

Dette stille jeg meg 100% bak, Re-Sound er en fantastisk sak. Gutta på hørsel-laben programmerer de som du vil, jeg har fått lagt inn 2 programmer, ett som jeg bruker når jeg sitter på post og ett som jeg bruker når jeg går mye. Ett enkelt tastetrykk på apparatet når det sitter i øret og du skifter program. Ekstra bonus at du slipper den jæv... ledningen til øret fra jaktradioen

 

Topp :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler og det er litt hipp som happ hva jeg velger. En bakdel med plugger er at det er litt mer egensus enn med sordin klokker iallefall. Svak vind, slik et ofte er på fjellet blir ubehagelig høy i pluggene. En lue over ørene bøter på dette problemet, men er det første jaktdag og sol vil du ikke gå med topplue. Det er også litt mer knot med pluggene enn klokkene, men du slipper å ha denne bøylen på hodet en hel dag. Sordin er kjekt å smette over ørene når du er kommet på post, dersom du bare vil ha litt ekstra god demping i tillegg til lyddemperen. Jeg synes sordin er bedre enn peltor grunnet mindre batteriforbuk, at det føles som om de tetter bedre rundt ørene og at selve klokkene er smekrere.

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne akkurat nå, (via røverkjøptråden). http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23967824" target="_blank

 

Noen som har prøvd dem? Sendte akkurat en mail til de. Prisen var jo noe helt annet enn hva jeg har sett tidligere i denne tråden. Men det er vel en sammenheng mellom pris og kvalitet. (eller er de andre proppene bare veldig overpriset?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er hørselslabben på Stjørdal som produserer disse også (som ReSound)

Møtte selgeren under Namsos Martna'n iår og han skrøt veldig av dem helt til jeg fortalte at jeg hadde ReSound.. "Ja de er nokk bedre, men endel dyrere" var kommentaren jeg fikk tilbake.

Hva som er bedre med ReSound vet jeg ikke, men det kan sikkert hørselslabben fortelle deg

Link to comment
Share on other sites

Hvilke vern er å anbefale av vanlige vern da? Ser endel bruker noen sorte peltor ned rød stripe, hvor fås disse hen? Helst butikk, om ikke nett + frakt er billigere. Holder til rundt lillestrøm/oslo daglig, så noe der hadde vært krem :)

 

Forresten også sett disse peltor sporttac eller hva de heter på CFO til 8-900 kr, er disse verdt pengene/demper de godt? Skyter inne og ute med pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Soundscope i mange år nå og er veldig fornøyd med dem. Men jeg har ikke prøvd konkurrentene. Det jeg er svært fornøyd med er dette at jeg slipper å ha denne ledningen dinglende fra øret. Jeg vet at de ikke beskytter så godt som de beste øreklokkene, men de beskytter bedre enn de fleste lyddempere , og alle jeg kjenner med lyddempere regner det som trygt å skyte uten ekstra beskyttelse av ørene på jakt. Og så kan jeg gå dagen lang med dem uten noe ubehag.

Link to comment
Share on other sites

Sordin Supreme Pro X FTW.

 

Har hatt ett par Peltor i forskjellige variasjoner fra forsvaret sine til Tactical utgaven, men Sordin sine er bedre på alle måter syntes jeg. Nå låner jeg bort Peltorene istedet...

 

Sordin sin lydgjengivelse er overlegen til de jeg har fra Peltor. De tar ikke inn alle suselyder like voldsomt som Peltor sine og du slipper den følelsen av å sitte inni ett ventilasjonsrør. I tillegg så hører man de rette lydene. Fugler som letter og hjort som kommer ruslende kan høres lenge før de er inne på posten din. Eller markører som sniker seg forbi MG stillingen din.

 

De er også vanntette så de holder ut på post i drittvær lenge etter at du har blitt tatt av godværskrigersyndromet.

 

De er også behagelige å ha på. Jeg bruker disse på stevner når jeg skyter praktisk rifle og pistol. Og da skytes det hele tiden og hørselvernet er på fra morgen til kveld gjerne flere dager på rad.

 

Tilkoblet til jaktradio er de også helt konge. Lyden kommer på begge ører og det blir lett å høre hva som blir sagt og viktig informasjon slipper å bli svart med "Hæh?"

 

De kan også benyttes under forsvarets hjelm uten problemer på grunn av den smale profilen.

 

Syntes de er veldig og når jeg prøver meg på smygjakt også. Du legger lista høyere på luskingen når du hører alle lyder så godt.

 

Ganske creepy på måneskinnsjakt og da man plutselig kan høre ugla i nabokommunen også og hver eneste rasling i busker.

 

Den lave profilen gjør også at de ikke blir slått av når man kaster opp våpen i anlegg slik som under praktisk rifle eller leirdueskyting. Der har jeg hatt endel negative opplevelser med bøttene til Peltor.

 

Hva lyddemping angår så kjenner jeg meg ikke igjen i det noen forteller om dårlig demping. Som sagt så bruker jeg disse mye og plages ikke av dårlig demping. Og på riflestevner der stort sett alle løper rundt med smellforsterker i forskjellige varianter på AR'en sin så er de mer en god nok.

Det er heller ikke noe problem å ligge som spotter når det skytes MØR eller når man blæster med RFK.

 

Batteritiden er også suveren. Med mitt bruk som blir ganske mange timer i uken så byttet jeg batteri etter to år først nå i høst. Men de var ikke tomme. Jeg bare byttet i tilfelle så de ikke skulle gå tom på post.

 

Så løp og kjøp Sordin.

Link to comment
Share on other sites

For Sordin så er utgaven med IP 68 gradering ett must for jakt og når man ellers er eksponert for vått vær, jeg har ødelagt et par Sordin ved hard bruk. Sordin hørselvernet blir mye bedre når man investerer i silikon ringer, det er det såkalte hygienesettet som nevnes i et innlegg i denne posten.

Resound er fint til jakt men krever som tidligere sagt tilvenning.

Jeg har også formstøpte plugger uten elektronikk, de var de rundt 600,- men har jeg dem i lomma så blir de også brukt i motsetnign til vanlige hørselvern som jeg må gå og hente. Dette siste er mest aktuelt ved div arbeid, til skyting bruker jeg bare Sordin hørselvern. Da setter jeg det på når jeg går ut av bilen og tar det av når jeg er tilbake i bilen. Av og til har jeg også kjørt ganske langt før jeg kommer på at jeg har hørselvernet på.

Ellers så har jeg kraftig tinitus og det er noe dritt. Skulle ønske at jeg hadde brukt hørselvern i ungdommen og at jeg hadde hatt el hørselvern tidligere i forbindelse med forsvarsaktivitet, da hadde det kanskje vært helt stille i hodet mitt i dag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har ikke tatt tiden, men hørte at de brukte endel strøm, så jeg kjøpte 5 pakker (6 batteri i pakken) før jakta.. har brukt 3par batteri :mrgreen:

Når du først har brukt batteriene så tømmes de selv om de ikke brukes. Føler ikke at batteriforbruket er så voldsomt som enkelte skal ha det til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...