Jump to content

Hvordan bli autorisert våpenhandler?


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Satt og leste våpenlovgivningen og det refereres flere plasser til autorisert våpenhandler. Jeg tenker da at dette er jo steder man får kjøpt våpen, les butikk etc.

Nå har jeg et lite firma hvor jeg selger litt datautstyr, og ble således litt nysgjerrig på hva som skal til for å bli autorisert våpenhandler. Men det var ikke enkelt å finne ut av.

 

Noen som vet det?

Link to comment
Share on other sites

Her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0904.html

 

Kapittel 6

 

§ 35. Vilkår for å få bevilling

 

Bevilling til å drive handel som nevnt i § 34 første ledd, kan gis til fysisk eller juridisk person som oppfyller de krav som er fastsatt i våpenloven § 16 og § 17 og i denne forskrift.

 

Bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som nevnt i § 34 fjerde ledd bokstav a, kan gis til søker som

a) har fylt 21 år, og

b) har bestått kurs godkjent av Politidirektoratet, eller kan godtgjøre at han eller hun har arbeidet to år i våpenforretning eller -avdeling, og har tilegnet seg nødvendige kunnskaper om våpen og våpenlovgivningen. Den som har bevilling som børsemaker oppfyller dette kravet.

 

Er søkeren en juridisk person, skal den ansvarlige leder av firmaets virksomhet oppfylle kravene til personlige og faglige kvalifikasjoner. Er firmaets virksomhet så omfattende at forretningens ansvarlige leder ikke kan ha den direkte daglige ledelse av omsetningen av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, bør bevillingen betinges av at det ved siden av forretningens ansvarlige leder oppnevnes en særskilt daglig leder for denne del av omsetningen. Denne skal tilfredsstille de personlige og faglige kvalifikasjoner som gjelder for forretningens ansvarlige leder. Det er i så fall ikke nødvendig at firmaets ansvarlige leder oppfyller kravene i annet ledd bokstav b. Den som bare driver handel med paintballvåpen, air soft gun og ikke-registreringspliktige luft- og fjærvåpen, trenger ikke oppfylle kravene til personlige og faglige kvalifikasjoner.

 

I tillegg skal enhver søker oppfylle følgende vilkår:

a) Søker skal være registrert i Foretaksregisteret,

b) innen tre måneder skal søker være registrert i merverdiavgiftsmanntallet,

c) forretningen skal være åpen i normal forretningstid,

d) forretningslokalene skal oppfylle kravene i plan- og bygningsloven, og søker skal kunne dokumentere tilfredsstillende oppbevaring.

 

Hvis forretningen ikke har solgt registreringspliktige skytevåpen det siste året, skal bevillingen for å drive handel med registreringspliktige skytevåpen og våpendeler tilbakekalles.

Link to comment
Share on other sites

Vad er det tenkt man skal oppnå med punkt C?[...]

Tidligere (eller kanskje det ikke kom lenger enn til høring?) inkluderte dette punktet at "salg over internett/postordre" ikke skulle være mer enn 50% (?) av omsettningen. Så det er nok disse skumle internettbutikkene de vil hindre.

Link to comment
Share on other sites

Punkt C der suger for de som ønsker å drive dette som tilleggs næring, kan det være at noen av de store butikkene har vært frempå da denne forskriften ble laget?

 

Den er nok mest laga for at enkelte sjeler starter en liten "kjellerbutikk" og kjøper inn våpen til seg selv til eget bruk. Da er det hverken maks antall våpen eller kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Takker, ble litt klokere nå.

En del av punktene som det refereres til i lovverket er jo ganske snodige da.

- Må ha arbeidet i våpenforretning i to år: Hvilken våpenforhandler vil ansette meg i to år slik at jeg kan bli hans konkurrent?

- b) innen tre måneder skal søker være registrert i merverdiavgiftsmanntallet: Dette er jo regulert gjennom en annen lov som sier at du IKKE kan være registert i manntallet før omsetningen overstiger 50 000,-

- c) forretningen skal være åpen i normal forretningstid. I disse internetthandelstider så er vel forretningen strengt tatt åpen 24 timer i døgnet. Nå har jeg ikke skjekket lovverket grundig vedrørende normal forretningstid, men siden lovverket refererer til ett begrep som normal forretningstid så er vel det definert i en annen lov vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå prata med politidirektoratet angående godkjent kurs og fikk til svar at Norsk våpenråd har ihvertfall tidligere har hatt kurs, men dette kurset tilsvarer visst bare 6 mnd praksis i våpenbutikk, og da trenger du 18 mnd praksis til....... eller utdanne deg til børsemaker, sånn er ståa no,

Link to comment
Share on other sites

- b) innen tre måneder skal søker være registrert i merverdiavgiftsmanntallet: Dette er jo regulert gjennom en annen lov som sier at du IKKE kan være registert i manntallet før omsetningen overstiger 50 000,-

Hvor fant du denne loven?

Du kan vel fint stå der med et firma som har inntekt under 50.000,-

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke være mva registrert om du har hatt en omsetning i på minst 50 000 i løpet av en 12 mnd periode (dvs en kan søke forhåndsregistrering ved store investering før omsetningen kommer og få lov til å stå i registeret etter søknad om det er forventet å få ny omsetning snart)

 

http://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Merverdiavgiftshandboken/Kapitler/2/?mainchapter=153841#x153841

Link to comment
Share on other sites

Har nå prata med politidirektoratet angående godkjent kurs og fikk til svar at Norsk våpenråd har ihvertfall tidligere har hatt kurs, men dette kurset tilsvarer visst bare 6 mnd praksis i våpenbutikk, og da trenger du 18 mnd praksis til....... eller utdanne deg til børsemaker, sånn er ståa no,
Tilsvarer VISST bare? Dette er ikke et godt nok svar fra POD, de skal vite og ikke tro. Og uansett er det vel forskriften som gjelder, uansett om POD liker det eller ikke?
Link to comment
Share on other sites

Bevilling blir gitt på vilkår av at lokalene til enhver tid tilfredstiller gjeldene regler for sikkerthet mot brann, eksplosjonsfare og tyveri... kurset er jeg ganske sikker på at du må ha, men vis du kjøper en butikk er det den tidligere eieren som står juridisk ansvarlig i 2 år for alt av våpensalg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det som sagt?

Å legge ut hele loven er ikke en kildehenvisning.

Så langt jeg leste er det slik at over 50.000,- så må du, ikke att under så får du ikke lov

 

Det står litt mere her ang beløpsgrensen http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hApp_401/hPKey_46/hDKey_1

Hvis ikke du mener dette nok så anbefaler jeg at du tar en telefon til skatteetaten.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal jeg det?

Du har fremdeles ikke gitt en kilde som sier det er ulovlig/umulig eller lignende, du har gitt flere kilder som sier at du ikke registreres før oppnådd 50.000,-

 

Derimot har jeg funnet denne siden:

www.bedrebetingelser.no

Merverdiavgiftsmanntallet

I spesielle tilfeller kan det gis samtykke til registrering før omsetningen er kommet i gang eller før minstegrensen for registrering er nådd.

kilden

 

Jeg vil og anta at når det er nedfelt i lov at du må være registrert der så vil det gå under spesielle tilfeller.

Men det er min antagelse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...