Jump to content

22-250 løpslitasje


SuperSauer

Recommended Posts

Fikk en aha opplevelse med 22.250'n i dag, den er jo kjent for å spise litt løp men det er mer enn jeg trodde:

Hver gang jeg kjøper en pakke med kuler måler jeg måler jeg maks patronlengde 0 friflukt og skriver tallet på kuleesken.

Da jeg hadde kjøpt meg noen nye kuler så rigget jeg til og målte på noen kuler som jeg hadde målt fra før for å se hvor mye lenger frem de kom etter at 100-200 skudd hadde gått gjennom børsa, alle ladninger ligger rundt maks så en del slitasje forventet jeg, men at kula skulle komme 1,9mm lengre frem hadde jeg ikke forventet :shock: , målte 2 forskjellige kuletyper og begge hadde omtrent samme økningen, noen som har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

...har en Remington 700 VSSF i 22-250 rem, kjøpt når den kom på markedet...tror det var ca. 1990..den har gått ca.12000 skudd uten tap av presisjon. alt sitt stort sett på "snuseskelokk" på 300 meter, tofot og leupold 6.5-20x40 sitter på...lader selv med ganske harde ladninger og bruke stort sett V-Max 55grs kuler..en venn av meg har samme børse, kjøpt i samme tidsrom, gått noen tusen skudd den og..ikke tegn til tap på presisjon....løps-slitasje med så lite skyting som referes fra trådstarter må jo være reklamasjonsgrunn, feil i herding av løp eller noe.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg pipe til Schultz`en i 22-250. Var selv skeptisk til løpsslitasje men fikk høre fra en kjenning som har en rem 700 i 22-250 at det med slitasje var overdrevet. Han har klokka 4000 skudd i sin uten å merke nevneverdig presisjonsreduksjon...men trur det har mye å si hvilken ladning en bruker..hvis en konsekvent tyner max m/s utav hver ladning så vil det vel slites fortere enn om man bruker mellomtung/tung kule og lader litt redusert,,ivertfall til mengdetrening etc...men at ei pipe i 22-250 vil slites l fortere enn ei i 6,5x55 f.eks er vel hevet over enhver tvil...mystisk at du skal få stor forskjell etter så få skudd...men som det er nevnt over her så kan det vel være individuelle forskjeller i stållegering fra pipe til pipe.. Har du merka det på presisjonen da?

Link to comment
Share on other sites

Min S&L pipe i 22-250 har til nå såvidt passert 1500 skudd og det er absolutt ingen tegn til slittasje eller redusert pressisjon. Ladningene som skytes er går i hovedsak 1080 - 1150 m/s.

 

Som Hewi tror jeg det er fornuftig å ikke lade maks med lette kuler for mengdeskytingen med dette kaliberet - dvs 22-250 er vel strengt tatt ikke det jeg vil anbefale til mengdeskyting,

Link to comment
Share on other sites

...har en Remington 700 VSSF i 22-250 rem, kjøpt når den kom på markedet...tror det var ca. 1990..den har gått ca.12000 skudd uten tap av presisjon. alt sitt stort sett på "snuseskelokk" på 300 meter,

 

12 000 skudd uten og miste presisjon :shock: Er ingen 'trykkleif' her vel :!: Det har jeg aldri opplevd eller hørt er mulig :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg pipe til Schultz`en i 22-250. Var selv skeptisk til løpsslitasje men fikk høre fra en kjenning som har en rem 700 i 22-250 at det med slitasje var overdrevet. Han har klokka 4000 skudd i sin uten å merke nevneverdig presisjonsreduksjon...men trur det har mye å si hvilken ladning en bruker..hvis en konsekvent tyner max m/s utav hver ladning så vil det vel slites fortere enn om man bruker mellomtung/tung kule og lader litt redusert,,ivertfall til mengdetrening etc...men at ei pipe i 22-250 vil slites l fortere enn ei i 6,5x55 f.eks er vel hevet over enhver tvil...mystisk at du skal få stor forskjell etter så få skudd...men som det er nevnt over her så kan det vel være individuelle forskjeller i stållegering fra pipe til pipe.. Har du merka det på presisjonen da?

 

Presisjonen er bra den, så det er ikke der jeg oppdaget problemet knertet predatorer på X00 meter i sommer uten problem, skal testskyte i helgen med 50grs VMax, 75grs Amax og 75grs BTHP så jeg får en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være at bommene i løpet ditt var litt "overdimensjonerte" (trange) foran kammeret da pipa var ny og at de nå har blitt "innkjørt" og at friflukt vil stabilisere seg...Så lenge du ikke merker noe på presisjonen tror jeg ikke du har noe å frykte :) Lykke til med et morro kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

og går fortsatt som en drøm

Jeg har en mistanke om at de som snakker om "utskutte" løp etter 800-2000-3000 skudd, snakker om en annen presisjon enn den som skal til for å ha samling på en snusdåse på 300m hold... på på 500m DA er det presisjon?, eller en 50øring på 300m?

Veldig få, eller ingen løp skyter så bra etter 2000 skudd... og de fleste skyter synlig bedre før 800 enn etter.

 

Ene sauerpipa mi samler vel på et lite egg omtrent @ 300m, etter 2600 skudd - men den var bedre da den var ny. Og det fordrer uansett fravær av brukerfeil.

 

Og de fleste løp, med normale kuler i, og vettug pussing, skyter <30mm @100m til de ruster opp, nesten uansett antall skudd.

 

Problemet med å kvantifisere, og dokumentere særlig bedre presisjon enn det Shooter2 referer til er at det bare et fåtall dager (her iallefall) det går an, og et fåtall dager skytteren har såpass "dagen", og enda færre dager disse sammenfaller.

 

Trådstarters friflukt tror jeg er en målefeil, eller en batch kuler som er litt forskjellig fra de forrige. En tommelfingerregel sier 1mm per 1000 skudd i "hotte" kalibere, min, og mange andres erfaring er litt mindre, og veldig mye mindre bare ved litt mer forsiktig lading.

 

K

Link to comment
Share on other sites

...artig å få vite hva "shooter2" har opplevd av mulige ting ...artig med folk som tror de vet og kan alt.. :winke1: .. børsa har overlevd innen reindrift og går fortsatt som en drøm...

 

For og pressisere er ikke jeg en som hevder og vite og kan alt ! den personen finnes ikke :!:

Jeg måtte bare kommentere da du hevdet at pipa ikke hadde endret pressisjonen etter 12000 skudd får ikke jeg til og harmonere etter mine erfaringer . Uansett hva vi setter som krav til pressisjon kan nok det variere mellom oss alle og her kommer masse detaljer inn men for komme til mitt innlegg er erfaringene mine 22-250 ,220 swift og 17 Rem som jeg har skutt mange 10 tusen skudd med og mange løp er brukt fra vanlige jaktpiper ,heawy barrel og br-piper . For og ta det kort så opplever jeg at noen piper går brukbart fra de er nye men mange må gå 2-300 skudd med eksperiment med kuler og ladninger for og finne det optimale . Bedding av stokk og momenttrekking av skruer. På 250'n bruker jeg 50 og 55 gr. kuler med helst nær max hastighet . Jeg er meget nøye med puss og stell av pipe og da må jeg si at piper som har passert 3000 skudd har endret seg mye under veis og da går jeg også ut fra at åta til kråke kan ligge på 300 m. med 36 x kikkert og anlegg funker det bra men da kommer selvsakt været inn . Men det forundrer meg at du greier samlinger på snuseska i ei jaktpipe på 300 m. etter 12000 skudd. Dette blir i korte trekk mine opplevelser :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...