Jump to content

Bikkja skraper opp/tygger istykke tepper i hundehuset. Tips?


White Onyx

Recommended Posts

Jeg har to engelske settere som er ute i hundegård på dagtid når vi er på jobb. De har et hundehus på ca 0,8*1,5 meter de kan gå inn i. Jeg har flere ganger "kledd" gulvet med vegg-til-vegg-tepper oppå liggeunderlag for å isolere litt og gi de noe mykere å ligge på.

 

Problemet er at det ikke tar mer enn ei uke før de har skrapet opp og tygd istykker teppene. Da går det naturlig nok også hardt utover liggeunderlagene som lå under teppet.

 

Jeg har prøvd både å spikre fast teppet og skrudd ei gulvlist hele veien rundt for at det ikke skal være noen løse tråder å bite i. Jeg antar at de gjør det for at de kjeder seg, så jeg har prøvd å gi dem tyggeleker i hundegården uten at det har hjulpet.

 

Noen som har tips for hvordan jeg kan få vent dem av med dette?

Link to comment
Share on other sites

Legg halm i hundehusene - uten konservering (ammoniakk) Det er det beste å bruke, varmt og godt for hunden og ikke minst billig. Det er naturlig for en hund å lage seg et "bol" å legge seg i - hva passer da bedre enn halm. Et teppe bruker den jo energi på å ødelegge for å få det som den vil ha det....

Link to comment
Share on other sites

Har brukt unversalmatte fra Helly Hansen i mange år. Den første kjøpte eg i 1995-96, den er like fin i dag. Brukt i hundebur til 1 beagle, 1 svart elghund og til ein kleiner munsterländer.

Mattene er laga av kraftig armert gummi "tunelduk" og er lette å halde reine. http://produkter.felleskjopet.no/trade/ ... 54847/921/" target="_blank

 

Tiltredes!! Jeg jobber med brukshunder til daglig, og "alle" bruker de grønne mattene fra HH. De koster noen kroner, men er det eneste som holder.

Link to comment
Share on other sites

Greit å vite. :)

 

Guttungen min (bikkja altså) har både puter, tepper og fleecepledd på samvittigheten. Han driter tråder og gule og blå fleecebiter stadig vekk, mens teppene i buret blir mindre og mindre for hver dag...

 

Fikk en pute av en kamerat som har hatt hund før, og den var visst omtrent ikke mulig å få i stykker. Vel... Et par dager etterpå så det ut som om det hadde snødd i buret. Stoffet, noe slags forsterket noe, var revet i stykker, og fyllet lå overalt.

 

Spikermatte kan jo være greia, eller glasskår, men det er jo ikke heeelt å anbefale da, og ikke er det spesielt mykt heller! :lol:

 

Men Helly Hansenmatte skal jeg se nærmere på! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to engelske settere som er ute i hundegård på dagtid når vi er på jobb. De har et hundehus på ca 0,8*1,5 meter de kan gå inn i. Jeg har flere ganger "kledd" gulvet med vegg-til-vegg-tepper oppå liggeunderlag for å isolere litt og gi de noe mykere å ligge på.

 

Problemet er at det ikke tar mer enn ei uke før de har skrapet opp og tygd istykker teppene. Da går det naturlig nok også hardt utover liggeunderlagene som lå under teppet.

 

Jeg har prøvd både å spikre fast teppet og skrudd ei gulvlist hele veien rundt for at det ikke skal være noen løse tråder å bite i. Jeg antar at de gjør det for at de kjeder seg, så jeg har prøvd å gi dem tyggeleker i hundegården uten at det har hjulpet.

 

Noen som har tips for hvordan jeg kan få vent dem av med dette?

 

Du har nok redd i at de kjeder seg og er oppegående nok til å aktivere seg selv. De fleste tipsene her går på symptomet, men ikke problemer. Om dere har tid før jobb kan det kanskje hjelpe med litt "hjernetrim" for bikkjene før de går i hundegården, type kort sporøkt eller lignende? Målet er ikke å slite bikkjene ut fysisk, men heller ta litt på konsentrasjonskapasiteten de neste timene:)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke underlaget det er noe feil på men tilvenning for hunden til å være alene og innesteng.

Hvis du har gjort alt riktig får du trøste deg med at noen hunder aldri lar seg tilvenne.

Dette handler nesten om det samme som å tilvenne en hund til å være alene hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Min hund bruker kun få timer på å rive hull i mattene fra HH. Jeg lagde til slutt en ramme med 1"x2" som jeg skrudde fast i gulvet. HH matten passet akkurat i rammen, både i høyde, lengde og bredde. Etter at matten var plassert i rammen, skrudde jeg noen skruer igjennom matten. Jeg skrudde deretter fast en ramme av 2"x4" på flasken, slik at den dekker underliggende ramme og et godt stykke inn på mattens kanter. (Håper dette var forståelig) Har ikke hatt problemer med denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...