Jump to content

Leupold VX-R, noen med erfaringer?


Hydrox

Recommended Posts

Leter litt etter kikkert til i hovedsak hjortejakt og lurer litt på en VX-R 3-9x50 med tysk 4 med rød prikk. Prismessing så er jo ikke dette siktet helt avskremmende og ut i fra noen rykter jeg har hørt så kan disse kikkertene muligens gi mer for pengene enn f.eks Zeiss sine billige kikkerter. Duralyt og Classic f.eks. Har hørt noen fortelle at man må opp i Victory serien i fra zeiss hvis det skal gi noe mer enn disse Leupoldene, da VX-3 eller VX-R f.eks.

Inne på siden til Leupold står det noe om at det ikke er bly i glasset på disse VX-R kikkertene, er det noe positivt?

Ser også at de har et system med bevegelses sensor som skrur av og på lyset. Slukkes etter 5 minutter hvis rifla ikke er i bevegelse, tenner umiddelbart når man tar i rifla. Ser for meg at dette kansje ikke er så dumt så lenge dette er sensitivt nok.

En annen ting er at modellen med tysk 4 (Fire dot 4 som leupold kaller det) leveres med cm klikk, det er jo ikke dumt :)

 

Er det noen som har erfaring med disse VX-R kikkertene, genrellt. Ikke nødvendigvis akkurat den jeg har kikket på.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har en vx-r 4-12x50 som jeg er meget fornøyd med. Det opplyste retikkelet har akkurat passe med innstillinger og bevegelsessensoren fungerer som den skal. Optisk har jeg desverre ikke så mye annet å sammenligne med. Men den er bedre enn kina kikkerten på luftgeværet og dårligere enn en z6i :) Jeg tror også at den er litt uskarp ytterst i kanten ved full forstørrelse, men hvis det er slik, er det ikke plagsom mye. Min har fine klare 1/4 moa klikk og de er fullt repeterbare. Kan ikke se for meg at andre kikkerter i samme prisklasse skal være noe særlig bedre(eller dårligere).

 

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

har selv en leupold VX-R 4-12x50. det er klart optikken ikke er like god som i ett kikkertsikte til 20000. Jeg synes ikke den er uskarp i kantene med full forstørring. er kjempefornøyd med kikkertsikte. god optikk, gode klikke, er selvfølgelig støt og vannsikker og har en kjempegod garanti. du vil ikke bli missfornøyd med en VX-R!

Link to comment
Share on other sites

Har også samme kikkert og mener du får mye kikkert for pengene. Og husk, her får du lys som fungerer også på dagtid, det får du ikke med en Carl Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med lys.

Jeg har også flere Zeiss.

Er ganske sikker på du vil bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Lys på dagtid er etter min mening helt verdiløst. Da har mann jo tråkorset å gå etter.... Hvorfor skal man bruke lys da.... Har selv en swarovski z4i 2-10x56 med lys. En kjempe kikkert som er helt topp til skumringsjakt. Får disse nye for ca 13000 ikke ille det.

 

Var å kikket på ulike sikter for ca 2 mnd siden. Det som er minuset med leupolden etter min mening er det snevre synsfeltet den gir.... Fikk vite av en selger at leupold kommer med en ny serie som skal være bedre på ulike områder også synsfelt. Så han rådet meg til å vente om jeg ville gå leupold. Angrer ikke på at valget ble en z4i. Men er vel sånn at kvalitet koster....

 

PS: har en leupold vxr 1.25-4x20 på kombien, med mak hurtigmontasje. Er kjempe fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes iallefall lys på dagtid er kjempebra, spesielt mot mørke mål. kråke, elg f.eks.

syntes selv synsfeltet var litt lite når jeg fikk kikkerten, men har blitt vant med det nå, så det gjør ingen ting. sitter jo ikke å ser igjennom kikkertsiktet med mindre jeg skal skyte.

 

med 12x ser du på 100m 3,1m og med 4x ser du på 100m 6,7m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har VX R 3-9 x 40 og er fornøyd. Har opplyst duplex dot retikkel og kan skyte i skumring uten problem. Med tanke på lys har jeg lite å sammenligne med, bare dårligere kikkerter.

 

Et tips er å kjøpe på ebay, mitt kostet 3100 NOK totalt og da påskrev de en meget lavere pris på pakken uten at jeg ba om det.

 

Batterier fåes her, gratis frakt til norge:

http://www.dealextreme.com/p/golite-3v- ... ack-113590" target="_blank

 

Edit: Jeg bruker ikke lyset på dagtid, det er bortkastet som folk skriver, da man har trådkorset å gå etter og lyset ødelegger.

Link to comment
Share on other sites

Har også samme kikkert og mener du får mye kikkert for pengene. Og husk, her får du lys som fungerer også på dagtid, det får du ikke med en Carl Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med lys.

Jeg har også flere Zeiss.

Er ganske sikker på du vil bli fornøyd.

 

 

ER det slik at dette lyser for svakt til bruk på dagtid? har selv vurdert Classic Diavari

 

Ja med Classic Diavari kan du ikke se noe lys i det hele tatt på dagtid. Ville hvert en meget enkel sak for zeiss og gitt en slik kikkert mulighet for å justere opp styrken slik at det også fungerete på dagtid. (bruker også samme batteri som VX-R).

 

Ser at maan skriver at lys på dagtid er verdiløst...de som har lys for dagtid vil gi deg et annet svar

Link to comment
Share on other sites

Det et ikke en enkel sak for Zeiss å lage kraftigere lys i en Classic. Villledende pris på en Classic med lys er vel noe a la 2x prisen på en VXR allerede. Det er jo gjort i Varipoint, der krever det endret konstruksjon av retikkel, det koster en del mer penger og ikke minst går det ut over skumringsegenskapene ifht standard Victory.

 

Lys på dagen er bra det, men som sakt koster det. Penger er en sak. For noen er det et større problem at det koster i skumring. Det er ikke flust med sikter med dagslysretikkel som er bedre (eller like bra) i skumring som en Victory (ikke Varipoint).

Link to comment
Share on other sites

Ja du får den svak nok på vxr'n. Har som nevnt en sånn kikkert på kombien og er kjempe fornøyd med den.

 

Det med lys på dagen er vel egentlig en smaks sak. :-) Jeg for min del føler at den forstyrrer siktebilde Jeg ser at jeg nok ønsker å se det punktet som er senter. Den lysende røddotten på dagtid gjør at jeg få holder litt under senter... Med trådkorset sitter derimot treffet i senter. Har opplevd dette både med z4i og vrx'n. Vet ikke om noen har opplevd det samme...?

Link to comment
Share on other sites

I fare for å spore av...

 

Gjorde meg følgende erfaringer med rødpunktsikter på lånt børse i sydligere strøk i vinter:

 

Kvelds/nattjakt uten rødpunkt ville ikke vært gjennomførbart. Trådkorset var ikke synlig mot villsvin under rådende forhold. Brukte da Zeiss Diavara med lys. Overføringsverdi for hjemmelige jaktformer: rev, rådyr, hjort og beverjakt for å nevne noe.

 

På drivjakt fikk jeg for første gang prøve aimpoint. Dette imponerte meg! Utrolig raskt å finne mål og siktepunkt. En annen fordel av 0 forstørrelse er at man ikke ser hvor mye man skjelver ved stående skyting. Traff godt for det! (Har tidligere opplevd på bane å skyte vel så bra med liten som stor forstørrelse nettopp av denne grunn - forutsatt begrenset anlegg)

 

Konklusjonen min er at rødpunktsikter er anvendlig dag som natt av ulike årsaker, men for eget bruk vil jeg ha dagkikkert med mulighet for forstørrelse. Har sett på VX-R som alternativ, men regner den som mindre aktuell pga. ikke lav nok forstørrelse og kommentarer i tidligere tråder om lite synsfelt på lav forstørrelse.

 

Går derfor selv for Zeiss Diavara med lys for postjakt/skumringsjakt, og Varipoint for aktiv dagjakt/drivjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har VX-r 4-12x50. Enkel, grei, solid. Styrken på rødprikken er lett å justere. Lyser som bare det på dagen, og svakt nok på kvelden. Greie skumringsegenskaper, finnes alltid noe bedre, men bra nok for meg. Det vekker ikke den store eiergleden, men jeg ser på det som et bra verktøy som gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Conibear, du har både VX-r og Classic?

 

Jeg har en Zeiss Classic 2,5-10x50 uten lys, men savner en skumringskikkert til .222'en og rev. (har en Sightron SII med mildotretikkel på denne nå, men den duger heller dårlig når forholdene blir ordentlig krevende).

 

Hvordan vil du si optikken i VX-r'en er i forhold til Classicen? Regner med at Classicen nok er noe bedre, men jeg tenkte kanskje at en VX'-r 4-12x50 kunne vært en grei dings å ha på .222'en.

 

Har eeeegentlig planer om en grisedyr Victory med lys på "hjortebørsa" (.308'en min som pr i dag "eier" Classicen) og sette Classicen på .222'en, men jeg fikk baksmell på skatten, og da er det ikke politisk korrekt i heimen å svi av et middels afrikansk lands statsbudsjett på optikk til .308'en.

 

Jeg tenker åtejakt på rev, beverjakt og toppjakt på fugl. Vil anta at en 4-12x50 kan være greia da. Vil ikke ha noe større på lille, fagre frøken (Samantha) Fox. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har både VX-r og Classic og en zeiss-rf så jeg er også bortskjemt med zeiss. Og har altid hatt som leveregel "kjøp det beste du har råd til" og " kjøp bare en gang" men etter å ha gått mangen runder med optikk og med meg selv fant jeg ut at det ikke var noen ting i mellom Varipoint og VX-R om mann skulle ha kikkert med lys. (av det som jeg har sett på). Jeg kjøpte første vx-r i 2011 og fikk brukt den hele høsten morgen og kveld. Det har gjort at jeg nå har kjøpt en til som nå står på en 223.. Klart der er noe forskjell på skarphet men vx-r gjør jobben den også og tror helt sikkert du blir fornøyd.

Skulle du en dag få problemer med å vite hvor du skal gjør av pengene så har du også råd til å eventuelt selge vx-r'en til en ok pris og eventuelt kjøpe en varipoint

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar. :)

 

Skulle ikke forundre meg om jeg investerer i en VX-r, rett og slett. Ønsker fælt en Victory HT, men det er i en annen divisjon, en divisjon jeg får rykke opp til om et år eller to!

 

Evt kunne jo en Classic med lys være greia, men det og blir litt dyrt akkurat nå, men om jeg kommer over en brukt en i løpet av våren, kan det hende... :wink:

 

Edit: Glaner litt på retikler... Synes Ballistic firedot kan se interessant ut, men er det brukbart til noe? er jo en smule forskjell mellom toppjakt på orrfugl på 200 meters hold i lyst og pent vær og rev på åte på 50 meter i mørket... Har knapt glant i en slik Leupold, og jeg husker ikke hvor grove de ulike retiklene er. Vil ikke ha for grovt til lengre hold. Grovt retikkel er jo en klar fordel i mørket, men med lys er det da vel ikke så nøye det?

 

Ser også at det "bare" er 8 nivåer på rødpunkten. Hvor svakt blir lyset egentlig? På dagtid føler jeg ikke behov for rødpunkt, men ser jo fordelen i mørket, bare en ikke blir blendet av lyset.

 

Mye mulig et duplexretikkel kan passe best, men liker ikke grov stolpe over, slik at tysk 4 kanskje kan være tingen. Senteret i retikkelet er vel like grovt på alle tre, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Mulig Ballistic firedot kan være tingen for deg, jeg syntes selve justeringen ble litt utsatt med den muligheten da man ikke har mulighet for å sette lokkene på etter kikkerten er innstilt..men har ikke noe erfaring med det, var bare en tanke jeg gjorde meg når jeg hadde den i handa.

 

8 nivåer holder lenge og det blir veldig svakt på laveste nivå.. Jeg har fire dot 4 og synes det passer meg bra.

 

Lys på dagen kommer du til å få glede av..og det er det vel bare duralyt og varipoint som har blant zeiss.

 

Anbefaler deg en tur i butikken og se på disse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, Conibear.

 

Det er veldig sannsynlig at det blir en 4-12x50, men da jeg leser at tysk 4 har cm-klikk, blir det nok denne. Om det ikke dukker opp en pent brukt Zeiss Classic i 2,5-10x50 med lys i samme prisleiet da... :wink:

 

Det jeg ikke helt liker med VX-R 4-12x50 er synsfelt på laveste forstørring. 6,7 meter er lite. Duralyt, kanskje den sterkeste konkurrenten, har 11 meter på laveste. Det er riktignok 3x da, men vil tro den er betydelig bedre på 4x.

 

Eeeegentlig burde Leupolden vært 3-12x50! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett et par på Ebay som sender "worldwide", så det skulle nok gå greit, og det blir et par tusenlapper spart, men hva om noe skjer med siktet? Er det bare å levere det til feks Jakt&friluft (importør dette?) som tar seg av det, eller må jeg sende det til USA?

 

Her er et alternativ til ca 680 dollar ferdig fraktet (også må en legge til 25% moms og en hundrelapp (?) i "tollgebyr": http://www.ebay.com/itm/New-Leupold-VX-R-4-12x50-Riflescope-FireDot-Duplex-111241-/330698510280?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cff2acfc8. Skulle bli noe i nærheten av rett under seks lapper med alt.

 

Eller får en gjort bedre kjøp enn dette og?

Link to comment
Share on other sites

Har sett et par på Ebay som sender "worldwide", så det skulle nok gå greit, og det blir et par tusenlapper spart, men hva om noe skjer med siktet? Er det bare å levere det til feks Jakt&friluft (importør dette?) som tar seg av det, eller må jeg sende det til USA?

 

Her er et alternativ til ca 680 dollar ferdig fraktet (også må en legge til 25% moms og en hundrelapp (?) i "tollgebyr": http://www.ebay.com/itm/New-Leupold-VX-R-4-12x50-Riflescope-FireDot-Duplex-111241-/330698510280?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cff2acfc8. Skulle bli noe i nærheten av rett under seks lapper med alt.

 

Eller får en gjort bedre kjøp enn dette og?

 

Her hjemme får du VX-R'en til 6500,- så er ikke så veldig mye å tjene på det og så er du tryggere ihht service.. Og så slipper du å vente på kikkerten :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag en VX-R 1,25-4x20 i posten, kjøpt på ebay. Den kom på 2800kr med frakt, + 150kr i moms og fortollingsgebyr til postmannen.. :-) Synest det er mye sikte for pengene. Kjent norsk nettbutikk vil ha 5200kr.

I brukerveiledningen var det flere adresser for garanti rep, nærmest Sverige.

 

Conibear, hvor finner du den 4-12x50 kikkerten til 6500kr? 7490 og 7900kr er det jeg finner.

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag en VX-R 1,25-4x20 i posten, kjøpt på ebay. Den kom på 2800kr med frakt, + 150kr i moms og fortollingsgebyr til postmannen.. :-) Synest det er mye sikte for pengene. Kjent norsk nettbutikk vil ha 5200kr.

I brukerveiledningen var det flere adresser for garanti rep, nærmest Sverige.

 

Conibear, hvor finner du den 4-12x50 kikkerten til 6500kr? 7490 og 7900kr er det jeg finner.

 

Gratulere med ny kikkert! Til en god pris også :)

 

Hvor jeg kjøpte den var prisen i utgangspunktet 6800, men fikk den greit for 6500. De fleste har litt å gå på og noen ganger også en hel del :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...