Jump to content

Politiet kontrolerte feil våpenkort


Sander_Sx

Recommended Posts

For en gangs skyld skulle jeg være tidlig tidlig på jakta, så en fredag tidligere i høst, kl 0215 pakket jeg ut av bilen langs riksvei 188, Odal, ikledd jaktdress.

Politiet kom kjørende forbi akkurat da jeg åpnet våpenkoffert og tok ut benelli nova 12/79 pumphaglen :o De stoppet og ba pent om å se papirer, så jeg åpnet dokument casingen og fant fram div jaktkort, våpenkort og kart.

I mørket tok jeg feil våpenkort og ga den hyggelige tjenestemannen våpenkortet på en cz brno 22.lr.

Glad over å se at ting var i skjønneste orden kjørte de videre.

Det var først rett etter jeg forsto hva som hadde skjedd. Og må nesten si det er litt artig med tanke på at Politiet forvekslet Nova'n som er den "tøffeste" haglen jeg har, og Cz'n som er den "snilleste" riflen jeg har :lol:

 

Noen som har opplevd noe lignende?

 

Også en stolt eier av en Remmington M15A1, ifølge våpenkortet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble stoppet i en vanlig politi kontroll for noen år siden. Var på veg hjem etter måneskinnsjakt så det var mitt på natten. De spurde om jeg hadde vært på jakt og om jeg hadde våpen med. Ja det ligger i våpenkofferten i bagasjerommet svarte jeg. Papirer ville de se, og jeg og klarte å gjøre som deg, å gi dei feil. Gav dei på haglekortet, men det oppdaget jo ikke de... men men..

Link to comment
Share on other sites

Av og til undres jeg på om ikke politiet i slike saker egentlig er snille på en usynlig måte, det ser hva som er galt, men ser an personen og situasjonen. Ved ikke å si noe, må de heller ikke gjøre noe (en har jo allerede vist at man har våpenkort, og da er sansynligheten stor for at du har alt i orden. men at de må gi bot / masse styr om du ikke har det rette med deg).

 

Slikt kommer an på, var det gammel politi eller ung politi? (ung= feil, gammel = så saken an). :wink:

 

Uansett er det viktigste for politiet at man faktisk har ett våpenkort (det de bryr seg om er vandel, vandel og atter vandel, flisespikking er det kun færskingene som driver med).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg deler ditt syn der fult og helt! Jeg tror(og håper) at Politiet ser ann person og situasjon, og på den måte unngår unødvendig bøtelegging. Det blir også et bedre forhold mellom borger og politimyndighet når man har gode assosiasjoner.

Jeg er også i den tro at det finnes kun to forskjellige politimenn:

- Den av gamleskolen som ser ann situasjoner og viser skjønn. Nøler ikke med å autoriter når det trengs.

- Akademikerne som gjør alt etter boka, eller som dem lærte på politihøyskolen. Frykter tvetydige paragrafer som kan slå tilbake på dem.

 

Og svaret på spørsmålet er.......... Gammel :D Mulig lensmann, ettersom han var godt opp i 50åra

Link to comment
Share on other sites

Hva er målet med tråden?

Å gjøre så politiet er enda mer nøye i fremtida når de sjekker våpenkort?

 

Nei, og for min del må dem være så nøye dem vil. Men reelt sett er ikke hyppige våpenkontroller noe vi i Norge sliter med. Og selv med en dobling av kontroller ville Ola Normann Jeger bli kontrollert svært sjeldent. Jeg deltatt på stevner i hele landet uten å bli kontrolert en eneste gang.

Her inne skal man kunne prate om alt fra jakthund til tennhette, og våpenkontrol er jo det vi alle tenker på før vi slenger børsa bak i bilen(er sluttstykket tatt ut, våpenkort, vital del)

Selv, uten noe å skjule og alle papirer i orden følte et sterkt ubehag når dem stoppet. Så kanskje det kan være litt trivelig for andre der ute å se at selv i kjølevannet av en våpentragedie er politiet en allright autoritet med forståelse for våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes da nok av både dyktige og snille politi blandt unge av begge kjønn også.

 

Fikk forøvrig meg en aha-opplevelse etter mange års kryssing av landegrenser med våpen. En eldre toller som sjekket så grundig at han kunne fortelle meg at en av våpendelene var feilmerket. Våpennummeret inneholder ...555.., en av delene manglet et 5-tall, noe jeg ikke var klar over.

Link to comment
Share on other sites

For en gangs skyld skulle jeg være tidlig tidlig på jakta, så en fredag tidligere i høst, kl 0215 pakket jeg ut av bilen langs riksvei 188, Odal, ikledd jaktdress.

Bekmørkt kl. 0215, selv i slutten av august...

Det var vel Fv 181 (Løkker-Eidsvoll) tenker jeg, riksveg 188 er i Nedre Eiker distriktet.

 

Husk at dette var ikke så lenge etter 22.7. Messingen ville nok bare ta deg nøyere i ettersyn. Du gjorde nok et redelig inntrykk, ettersom de kun tilsynelatende inspiserte våpenkortet ditt, og ikke spurte noe mere.

 

Kan forefinnes mye ymse langs vegen i de Hedmarkske skoger om natten.

Ville sagt at henvendelsen fra de sortkledte var ok, hvis det hadde hendt meg på nevnte sted, og ikke minst på det nevnte tidspunkt av døgnet (!).

Link to comment
Share on other sites

Politiet er ikke idioter. Selvsagt gjør politifolk en vurdering av helheten i møte med en tilfeldig jeger de møter. De er tross alt trent opp, og har ofte lang erfaring, i å observere og analysere både deg og situasjonen rundt. De ser etter detaljer som vanlige folk ikke ville tenke på. :-)

 

Så lenge man har et våpenkort spiller det jo liten rolle hva slags våpen det dreier seg om, hele poenget med våpenkortet er at man går igjennom nåløyet første gangen man søker, enten er man skikket til å ha våpen eller så er man det ikke. Har man våpenkort og Politiet sjekker at du er du, ja så er saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...