Jump to content

Våpensøknad på grep?


eg1l

Recommended Posts

Det der gjør de nærmest automatisk når de leser ordet "våpen" på vare deklarasjonen, det være seg del/utstyr/ pussemiddel.

Svaret er ganske greit å ringe dem for å forsøke å forklare, fører ikke det frem så kan du skrive et hyggelig brev hvor du forklarer hva det egentlig gjelder. Med henvisninger til relevante kilder, som i dette tilfellet må være paragrafen i våpenforskrift som forteller hva som er registreringspliktig våpendel.

 

Selv har jeg aldri hatt problemer med å få ting igjennom når jeg svarer skriftlig på en saklig og grei måte, min erfaring gjelder nå primært antikke våpen. men det blir jo mye av det samme.

 

Mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

De holder på med samme tullet enda ser jeg.

 

Problemet er personell som ikke vet annet enn at våpen er farlig og krever papirer (og de aner ikke hva ett grep/skjefte er), alt de oppdager blir derfor lagt av som reg pliktig våpen om ikke personen som akkurat da er på jobb vet bedre.

 

Ring inn, og forklar pent hva som ligger i pakken (jeg ba de om å åpne og se etter selv om det ikke sto på pakken hva det var for noe som var inni, men det ville de ikke).

Dama jeg fikk på tråden ordnet ut, og da jeg fikk grepet, så jeg at alt var helt korrekt merket fra fabrikk (Karl Nill). Det er kort og godt personene som sjekker som ikke aner forskjellen på en MP5 og ett lite stykke tre. :roll:

 

Jeg opplyste også om hva som er registreringspliktige våpendeler (og hvor det kunne lese dette selv), og anbefalte de å ansette personell som:

a), kan lese.

b), har lest nok av våpenlov/forskrift til å kunne vite forskjell på registreringpliktige våpendeler og annet.

c), ansette meg som konsulent. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme to ganger, ringte til posten flere ganger men de nektet å sette meg videre til de som behandlet pakken.

 

Det tok i begge tilfeller mellom en til to uker før pakken ble "løslatt" jeg hørte aldri noe fra dem....

 

Slik jeg ser det er det ikke annet enn en bevisst trenering, siden det er "våpenrelatert" så er det bare nok en grunn til å legge det til siden.

Jeg bruker å kalle dette for "postens modningslager for utenlandspakker", mere som bananer vettu,, må modnes...

 

"Jeg ser det er et våpen" sa dama hos posten den ene gangen

"Nei det er trebit som passer på et våpen" var svaret mitt

"...øh....ja....det er ihvertfall våpenrelatert" sa damen da

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever akkurat det samme nå! Grep sendt fra DK for ni dager siden, sporing sier at det er lagt på lager for videre importbehandling og siden har jeg ikke hørt noe. Ikke brev ikke telefon. Noen som veit hvor jeg skal ringe? :?

 

Postens kundeservice utland på 23147700

 

Ringte dit i dag, og personen jeg snakket med tok beskjeden min om at det bare var et trestykke.

Hun skulle sende det videre til de som behandler slikt :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært borti samma greia :) Bestilte grep og sikte til 686`n min fra Hunters House Danmark.. Fikk brev i posten hvor de ba om tillatelse fra politi om våpen import. Ringte å forklarte at grep og sikte til revolveren er helt ufarlig og ikke reg. pliktig. Blei satt over til tollen, måtte forklare hele saken på nytt. Så fikk jeg beskjed om at de skulle se nærmere på saken.

En uke etter fikk jeg purre brev om at pakka blir sendt tilbake til avsender dersom nødvendig dokumentasjon ikke blir vist frem... Så da blei det ny ringe runde. Pratet med 4 forskjellige personer men ingen av de skjønte at et tre grep og ett fiber sikte ikke var en vital våpendel.

En av "tøffingane" i tollen sa til og med; "vi VET at det er ett våpen. Trur du ikke pakker blir sjekka!?" :lol:

Men etter 14 dager i tollen så ble den endelig sendt videre. Rart at det skal være så vanskelig å kjøpe en trebit fra Danmark!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen skjefteplater tyskland.

 

Lapp i posten om å komme ned på tollkontoret og klarere ut en pakke.

Der nede så lurte dem fælt på hva skumle våpendeler dette var, så jeg

måtte opne og vise dem. Opnet opp pakka og la desse treflisene på bordet.

Så ble dem litt rare.. ..og sa bare at jeg måtte betale moms på beløpet, og

så var det greit. Altså normal prosedyre.

 

Men jeg er ikke forundert når jeg leser om historiene ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk hatt ingen problemer med våpendeler frå usa, har brukt jetcarrier, der må man når man bestiller frakten, skrive en liten forklaring på hva pakken inneholder. Så sant det stemmer så skriver eg "Ikkje registreringspliktig reservedel/våpendel, vist dokumentasjon på våpentillatelse er ønsket ta kontakt. (så telefon/mailadresse)"

 

Med den teksten så har både det eine og det andre gått igjennom så sant man får det ut frå usa i utgangspunktet (100$ grensa) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ringt og forklart situasjonen. Hun i andre enden påstod at pakken jeg ventet på inneholdt et våpen og sa jeg måtte sende erverstillatelse, helt til de åpnet pakka og så at det kun var et Nill-grep i esken! :? Nå er pakken sendt videre til fortolling. Ca to uker etter at den ble sendt fra København! :?

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon men tollrelatert:

Bestilte fiberbrikker til og legge over krutt i hylsene, disse var merket med :Fiber vads cal 45 og 10 pakker med spg fett (disse ser ut som en hvit sylinder. Pakken var 15cmx13x10cm stor

Pakken kom fra Buffalo Arms i elleville vesten (USA)

 

Jeg fikk et krast brev om forsøk på smugling av en rifle i cal 45 og måtte umiddelbart fremlegge ervervstillatelse , jeg ringte og forklarte at jeg ventet ikke noen rifle men en liten pakke med tilbehør til lading av patroner.

Tulleren: Snøft sa det i telefonen tror du at vi ikke kan jobben vår her?

Sikkert sa jeg men kan du lese hva som står på følgeseddelen.

Tulleren: Her står det: Fiber Wad cal 45 og 10 stk Sticks SPG, Å som jeg sa er det en cal 45 rifle av typen Fiber wad i pakken din.

Jeg begynte nå og slite med og holde meg seriøs men spurte om ikke de kunne finne esken og åpne den.

Tulleren: Det trengs ikke jeg har papirene her.

Unnskyld sa jeg kan jeg få snakke med din foresatte/sjef

Tulleren: Hva skal du med ham.

Jeg skal ba ham finne pakken og åpne den for deg slik at jeg kan få varene jeg har bestilt.

Tulleren: (Høylydt snøft,mummle) Jeg skal finne pakken, 3-4 min senere hmm liten eske trodde at rifler var større. Skal vi se jah her er det noen brikker til cal 45 (stille i sikkert 30 sekunder) javel ja dette er er altså brikker ja men hva er det andre (rasler i papp og plast) I Helvete dette ligner jo på dynamitt patroner.

Samtalen ble brutt og det gikk 14 dager før jeg fikk esken min med wads og SPG. Jeg ringte hver dag og snakket med gud vet hvem jeg ikke snakket med.

Jeg ønsker ikke og støte dere som har denne jobben men bruk no førr f*n haue og tenk eller gjør som meg når jeg ikke skjønner det jeg leser: Google det

 

 

Ps: se bort fra skrivefeil og gal setningsoppbygning osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt ikke fått grepet :x Posten sendte det til fortolling og der ligger det og venter på "de rette papirene". Etter til sammen tre telefoner skal ting nå være i orden. Problemet er at det er helg, og da skjer det ikke noe i tollen. Snart tre uker siden det ble sendt fra Køben. Begynner å fortså hvordan ting fungerte i gamle østblokkland :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen av de lokale tollerne som stamkunder på kafeen der jeg jobbet før, og snakket litt med dem om problemstillingen for noe år siden.

De kunne fortelle at de hadde vært på kurs om reglement rundt våpendeler, og visste at alt av smådeler skulle gå rett igjennom uten annet enn moms.

 

Har aldri støtt på problemer selv, skjefter, grep, sikter, avtrekksdeler og fjærer går alltid rett igjennom uten tull.

 

Tror kompetansen varierer en hel del rundtom i landet, og at mange tolllansatte er redde for å slippe igjennom noe de ikke vet helt hva er. Vi kan ikke vente at alle tollansatte er våpennerder.... sånn som oss.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan man forvente seg, etter det jeg har lest så hører de ikke en gang på sitt eget laboratory, men setter sin lit til wikipedia. :evil::lol:

til og med en barneskole elev vet at wikipedia ikke er godkjent kilde eller oppslagsver for noe skolearbeid i det hele tatt.

 

noen må inn der og oppdatere diverse ting for at det skal bli bra :D

 

det er latterlig hvordan noen folk tror de vet bedre enn ekspertene. :lol:

LNG diesel saken som er i media

 

THOR

Link to comment
Share on other sites

Tror vi bør ha klart for oss at det nok ikke er tollvesenet som kladder til dette, så vidt meg bekjent er det posten som foretar fortollingsarbeidet (for oss). Og derved er det postansatte som er synderne (la meg tilføye for dårlig opplærte postansatte, så ansvaret ligger høyere oppe en den denkelte ansatte som nok gjør så godt de kan med sin opplæring). Når vi som forbrukere til stadighet får høre, nehe, dette er våpen og må ha papirer. Når det på esken og følgeseddel klart beskrives korrekt som det det er (t.d. skjefte plater), er det ikke tvil om at den som foretar registreringen ikke har tilstrekkelig kompetanse.

 

Derfor er det etter mitt syn Posten som skal ha pepper, da denne avdelingen (på Gardermoen?) tross alt ikke kan være så stor at det er umulig å oppretholde ett tilfredstillende kunskapsnivå på området.

 

Ett annet ankepunkt mot posten, er at det kan ta 3 dager å få en vare fra Hong Kong / Huston / LA etc. Mens posten Norge bruker 3 uker på å behandle og flytte pakken 60mil. Slikt er uakseptabelt så sant det ikke er midt i julerushet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...