Jump to content

Docter kikkertsikte


jølle

Recommended Posts

Ikke for å være kritisk, men både jaktdepotet og Landrø selger docter.

 

Jeg kjøpte meg for et halvt år siden en ny docter håndkikkert 10 x42 etter svært mye skryt på ulike forum. Jeg må vel innrømme at jeg ble svært skuffet over kikkerten når jeg fikk den, da jeg hadde rimelig høye forventninger til docter som merke. Jeg forventet at disse kikkertene var rett under zeiss victory, swarovski og leica i optisk kvalitet. Mekanisk virket kikkerten å være svært god, men optisk svak. Jeg har fra før en nikon monarch 10x42 og nikon monarch X 8,5x45 som etter mitt syn optisk er adskillig bedre, men mekanisk dårligere.

 

Nå kan det selvfølgelig være at docter er bedre på kikkertsikter, men jeg har en følelse av de selger på at de tidligere var en del av zeiss og at det er tysk produsert.

 

Her er forøvrig en test fra 2006 på håndkikkerter hvor docter inngår. Testen er noe gammel, men samsvar litt med min erfaring hvordan docter ligger i landskapet i forhold til andre merker:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1159791918.71

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor si "løp og kjøp"? Jeg ville sagt: vurder flere alternativ før du bestemmer deg, det finnes sikkert noe som passer bedre til ditt bruk hvis du bare tar deg til til å definere hva du egentlig er ute etter, og ser litt på egenskaper/funksjoner til flere merker og modeller :)

 

Jeg har ikke all verdens praktisk erfaring med kikkertsikter, men jeg har sett igjennom en Docter fordi jeg trodde jeg ville ha en slik. Men "dotten" var nesten usynlig i dagslys, og retiklet var heller ikke "min greie" når jeg fikk prøvd. Hvis optikken også underpresterer i forhold prisen, er det i alle fall ikke "løp og kjøp" :mrgreen:

 

Hvis jeg skal legge 10+ lapper i nytt kikkertsikte, stiller jeg støre krav enn som så - det skal i alle fall være flere detaljer som faller i smak enn bare navnet :)

Link to comment
Share on other sites

Er Docter og Zeiss "i slekt"? De ser da så like ut på bilder.

 

Lurer på et lyssterkt sikte med lys selv og om det blir det får det være et sikte i Docter VZF-klassen. Er jo noen alternativer slik jeg ser det:

 

Meopta Meostar R1 3-12x56

Docter VZF Classic 3-12x56

Docter Unipoint 3-12x56

Zeiss Classic 3-12x56

Nightforce NXS 3,5-15x56

 

Her er det vel bare marginale forskjeller og smak og behag som bestemmer, eller er det et av disse som skiller seg positivt ut i forhold til de andre?

 

Er vel kanskje et par andre alternativer og.

 

Enden på visa er vel at jeg til slutt ender med en brukt Zeiss Victory med lys om anledningen byr seg... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med docter Unipoint i 2,5-10x50 (ikke classic) og jeg synes kikkerten fungerer veldig bra. Det er justerbart ikke-medforstørrende rødpunkt i midten, som kan dimmes etter eget ønske. Nå har ikke jeg erfaring fra mange andre kikkerter når det gjelder optisk kvalitet, da. Men variabelt rødpunkt er knall. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har kun positiv erfaring med Docter, har selv to stk, en 3-12x56 og en 1,5-6x42, begge Unipoint. Har også en zeiss 2-10x50 classik, etter min mening kan ikke jeg se helt den store forskjellen på optikken. Men zeissen er uten lys. Lysprikken på unipointen er godt synlig selv i sterk sollys.

Link to comment
Share on other sites

oyvindtro - hvordan blir det rødpunktet når du slår av lyset? Helt ordinært sort prikk? Eller liten sirkel?

 

Når jeg slår av lyset, blir det en helt ordinær sort prikk, ja. Men den er rund, da. Den er like stor som bredden på tråden i retiklet. Omtrentlig sånn:

_______________ . _______________

 

(Den vertikale streken på retiklet får jeg ikke tegnet :) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...