Jump to content

Anbefaling kjøp av rifle og optikk (totalt maks 25.000)


tcg

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenker å dra på toppjakt og ønsker en rifle med kal. .223. Når det kommer til optikk har jeg blitt anbefalt 10x zoom og 50 i lysåpning.

 

:?: Spørsmålet mitt er da; hva bør jeg kjøpe for å få mest ut av pengene? (totalt maks 25.000,-)

 

Det jeg har sett på til nå er;

 

- Remington 700 .223 ( til 6890,-)

+ Zeiss Victory 2,5-10x50 T* LotuTec #60 2p ( til 15790,-)

Totalt. 22.680,-

 

eller

- Tikka T3 Super Varmint 223 ( til 12590,-)

+ Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 m/lys ( til 8990,-)

Totalt. 21.580,-

 

Virker dette som bra pakker, eller er det noe andre kombinasjoner som gir mer utbytte?

 

Jeg er helt fersk som jeger, og tar imot alle tips og anbefalinger! :D

Link to comment
Share on other sites

Pakkene ser ok nok ut, jeg har en preferanse for Tikka fremfor Remington (personlig smak).

En ting du bør tenke gjennom ifht. Tikka Super Varmint er at den riflen er tung, og du skal bære på den hele dagen. Toppjakt består vel hovedsaklig i å skyte med anlegg og med god tid mellom skuddene, så en T3 Lite vil gjøre jobben like godt og være mer behagelig å gå med. Du kan også se på Remington Seven.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville vurdert Browning X Bolt til dette bruket. Lett rifle med presisjonsgaranti. Jeg hadde nok valgt en kikkert med kulebane kompensator f.eks Swaro Z3 4-12 hvis det er hovedsaklig toppjakt det er snakk om. Hvis det er penger igjen hadde jeg kjøpt avstandsmåler. Forutsetter at du har håndkikkert. Hvis ikke, hadde jeg kjøpt dette først.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville vurdert Browning X Bolt til dette bruket. Lett rifle med presisjonsgaranti. Jeg hadde nok valgt en kikkert med kulebane kompensator f.eks Swaro Z3 4-12 hvis det er hovedsaklig toppjakt det er snakk om. Hvis det er penger igjen hadde jeg kjøpt avstandsmåler. Forutsetter at du har håndkikkert. Hvis ikke, hadde jeg kjøpt dette først.

 

Browning X Bolt virker bedre enn remington og tikka mtp. stokk og opplevd kvalitet. Men jeg ble veldig usikker når jeg leste om "den trege riflestigningen".

Her leste jeg det: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&p=594637

I innlegget virket det som at dette ville gjøre kulebanen veldig ujevn med kal. 223 på lange hold. :?

 

Er dette en såpass negativ faktor at jeg burde styre unna X Bolt?

 

For 25000 vil du ha mye å velge i av god kvalitet. Kjente merker som Tikka, Browning, Remington med god optikk.

Men ville absolutt vurdert "allrounderen" 6,5X55 for bruk på toppjakt. Gjerne kombinert med en demper.

 

Situasjonen er den at jeg skal få en remington 700 storvilt-rifle (kaliber usikkert, men er brukt til elg-jakt), så da tenkte jeg en .223 rifle ville være fint som småvilt-rifle. Inntrykket mitt er at .223 har bedre presisjon, noe som har høy pri på toppjakt.

 

Mener dere at jeg allikevell burde gå for en 6,5x55 kal. ?

Link to comment
Share on other sites

gå for 6,5x55 og vær på utkikk på bruktmarkedet! Både når det gjelder optikk og våpen.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke forhastet meg og sett etter en sako (75 eller 85) eller en sauer 202 i 6,5x55 med et europeisk 2,5-10x50 m lys på toppen. (zeiss victory m lotutec eller swarovski habicht - serien)

Om du holder det opptadert på finn.no er ikke ei slik pakke vanskelig å finne, og da har du bortimot optimalt allround-utstyr!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tenker å dra på toppjakt og ønsker en rifle med kal. .223. Når det kommer til optikk har jeg blitt anbefalt 10x zoom og 50 i lysåpning.

 

:?: Spørsmålet mitt er da; hva bør jeg kjøpe for å få mest ut av pengene? (totalt maks 25.000,-)

 

Det jeg har sett på til nå er;

 

- Remington 700 .223 ( til 6890,-)

+ Zeiss Victory 2,5-10x50 T* LotuTec #60 2p ( til 15790,-)

Totalt. 22.680,-

 

eller

- Tikka T3 Super Varmint 223 ( til 12590,-)

+ Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 m/lys ( til 8990,-)

Totalt. 21.580,-

 

Virker dette som bra pakker, eller er det noe andre kombinasjoner som gir mer utbytte?

 

Jeg er helt fersk som jeger, og tar imot alle tips og anbefalinger! :D

 

Dette spørsmålet er likdedan for de som ønsker å kjøpe bil eller f.eks motorsykkel...

Kjøper du uten å prøve...er du prisgitt det du får.

 

Hva liker du selv best?

Hva passer deg og kroppen din best?

Hva passer lommeboka best?

Du burde prøve ulike merker før du bestemmer deg, lag en "shoppingliste" og prøv!

Rent sjansespill å kjøpe noe kun ved en anbefaling, javel, gode merker kan du være rimelig trygg på, men det er ikke sikkert akkurat "den børsa" som får den beste omtalen passer deg....

 

Finn din kandidat, avtal prøveskyting.

Mange gode forslag i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Howa 1500 med GRS stokk ?

Koster rundt 15 tusen. Da kan du bruke resten på opptikk.

Den koster vel nærmere 10k. Tror JD selger denne for ca 15k INKL Leupold VXR.

 

Generelt er det mange veldig bra rifler på bruktmarkedet. Jeg selger selv en S&L med demper, KKC og Zeiss til laaangt under 25k og det finnes mye annet brukt som ser ut som veldig gode kjøp, bl.a. ligger det også noen S&L rifler med mulighet for løpsbytte både her på Kammeret og på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Nå sklir denne tråden ut i den vanlige kammertåken.

 

prøv heller å svare på det trådstarter spør om enn å promotere andre kaliber og oppsett helt uegnet ihht førstepost.

 

Hadde jeg idag kjøpt meg ny toppjakt rifle så ville jeg også valgt 223, eller kanskje 222.

Uansett, dersom du kun skal bruke børsa til toppjakt og ikke ligge mye på bane og skyte hull i hull dagen lang, ville jeg valgt ei lettest mulig børse. Styr derfor unna tykke løp og spesialkolber tiltenkt baneskyting.

 

En kikkert med lysprikk ville jeg også valgt, og minimum 10x forstørring. 50 eller 56mm lysåpning.

 

Zeiss, meopta eller andre europeiske merker. Sightron har en SIII som egner seg, men tror ikke denne er å få tak i her til lands nå.

 

Når det gjelder riflevalg så er t3 lite et meget greit våpen til formålet. Har den ikke selv, men har prøvd den og det var en lett og snedig børse.

 

 

 

Ellers til toppjakt ville jeg som nevnt tenkt på andre utgifter også. En avstandsmåler av bra kvalitet er et veldig godt verktøy.

Lyddemper eller ikke lyddemper? Jeg liker å dempe, men det er en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag:

 

Remington 700 i rustfri selges for 5000kr på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31212099

 

Bestill Swarovski fra USA, og du har flott sikte til toppjakt for ca 7000kr. Eller finn helst ett som er pent brukt og kjøp det!

 

For resten av pengene sender du børsa til en børsemaker(jeg har brukt Rafdal) som lager en lett stokk tilpasset dine hender osv. I tillegg rettes kassa for max presisjon, og man kan kappe løpet så mye kaliberet og kruttvalget ditt tillater. Si at dette koster deg toppen 10000kr.

 

Montasje fikses av børsemakeren i samme slangen for en drøy tusenlapp.

 

Fiks ferdig med ei rå lett børse til 23000kr som du neppe ville fått makan til i butikken. Børsa vil tåle kalde og våte vinterdager, du vil tåle å bære på den, og fuglen vil ikke tåle å møte på deg.

Link to comment
Share on other sites

Ville byttet T3en i pakke 2 med en Sako 85 hunter. Ikke tøff og tacticool, men et meget bra jaktvåpen med en høyere kvalitetsfølelse enn Tikkaen (ikke plast og hundre ganger bedre magasinløsning). I tillegg er låskassa tilpasset kaliberet.

Et par tusenlapper dyrere, men en angrer nok ikke i lengden. Er plast i skjeftet foretrukket så får en Finnlight i samme prisklasse som Hunter om en forhandler litt.

Har ikke skutt med Sako 85 i 223, men med 6.5*55 er den dritgod å skyte med, den føles solid og er god å holde i. Litt misunnelig på fruen der (jeg har forøvrig Sauer 202).

Som mange nevner så er det også veldig mye fint å finne på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ei rifle til "storviltjakt" på trappene, ville i alle fall ikke jeg valgt noe større kaliger enn .222/.223. Hva pokker skal du da med 6.5x55? Worst case kan det jo hende det er 6.5x55 du får i den "elgbørsa" :)

 

Jeg har ikke noe erfaring med toppjakt med rifle, men vet det er mange som i alle fall jakter rype og hare med Sako Quad - som har løpsbyttesystem i kal .17 Mach 2, .17 HMR, .22 LR og .22 WMR. Hva med å se den veien, altså et enda mindre kaliber? http://www.jaktogfiske.net/id/547.0" target="_blank" target="_blank" target="_blank. CZ har også noe tilsvarende - til en rimeligere penge.

Link to comment
Share on other sites

Takk mange gode råd! Utrolig hva man kan lære på et forum. :)

 

Nå har jeg funnet ut at det er en Remington 700 kal. .308 jeg skal få. :D Det gikk ikke opp for meg før i går at man faktisk kan skyte på fugl med dette kaliberet (med tilpasset, helmantlet kule) og at fuglen fortsatt er spiselig etterpå.

 

Planen er derfor blitt å utsette kjøp av rifle kal.223/6,5x55 til sommeren, og heller fokusere på kikkertsikte og evt. lyddemper og avstandsmåler. :wink:

 

Hehe så da kan endelig denne diskusjonen spore inn på det området den ble plassert i, nemmelig optikk! :mrgreen:

 

Hvorfor ikke større forstørrelse enn 2,5-10? Jeg er ikke noe toppjakt ekspert men er jo greit å kunne skru opp litt når en har godt anlegg på ett par hundre meter. En orrhane fks. er jo ikke store blinken?

 

Ja det virker ikke dumt å gå opp til feks 3-12x zoom, men grunnen til at jeg ikke har vært så interessert i det er opptikkens størrelse (spessielt ved x54 og oppover) der de virker store og klumpete (det frister ikke med et tungt og vinglete sikte oppå rifla). Men dersom det finnes gode alternativer som gjør at rifla fortsatt er like kompakt og stødig som ved x50 og lavere, er jeg veldig interessert. :)

 

Jeg hadde nok valgt en kikkert med kulebane kompensator f.eks Swaro Z3 4-12 hvis det er hovedsaklig toppjakt det er snakk om. Hvis det er penger igjen hadde jeg kjøpt avstandsmåler. Forutsetter at du har håndkikkert. Hvis ikke, hadde jeg kjøpt dette først.

 

Stemmer det at mer kulebanekompensator kan du raskt skifte sikte-innstilling mellom ulike avstander du selv har valgt? Og isåfall er det vel et must å ha avstandsmåler i tillegg.

 

Det hørtes veldig deilig å kunne raskt stille inn siktet, men er dette virkelig nødvendig? Kan man ikke bare lære seg hvor mye man må sikte over målet dersom det er 200m istedet for 100m unna?

 

Og til slutt; har jeg ingen nytte av avstandsmåler, dersom jeg ikke også investerer i sikte m/ kulebanekompensator?

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes veldig deilig å kunne raskt stille inn siktet, men er dette virkelig nødvendig? Kan man ikke bare lære seg hvor mye man må sikte over målet dersom det er 200m istedet for 100m unna?

 

Og til slutt; har jeg ingen nytte av avstandsmåler, dersom jeg ikke også investerer i sikte m/ kulebanekompensator?

Nei, for å skyte på 200m i stedet for 100m trenger du ikke kulebanekompensator for .308W. Skyter du inn på 200m, går den vel omtrent likt på 50m, litt over på 100m og litt under på 300m. Hvor mye avhenger av kule og ladning. Lærer du deg hvor mye, kan du lære deg å skru eller holde. Det er nok på lenger hold med større avvik (mange klikk på siktet) det er mest egnet med kulebanekompensator. Opp til 200m er det nok lite poeng :)

 

Men avstandsmåler er nok et nyttig verktøy, hvis du ikke er helt konge på avstandsmåling selv...hehe. Vet du avstanden og hvordan kulebanen din er i forhold til innskyting, treffer du nok tiur'n på topp ;)

 

Sikte med kulebanekompensator som du nevner, kan være bare et "juletreretikkel" som har streker for henholdsvis 200m, 300m osv., som du kan bruke til å holde etter. Vel og merke hvis det er tilpasset kulebanen i ditt våpen, noe som ikke alltid er tilfellet. Altså ennå mer å lære seg... Alternativt er det enkelte sikter hvor du kan sette en kulebanekompensator oppå høydejusteringen (ref. Swarovski BT). Det er kun en forhåndsinnstilling på ulike avstander, slik at du slipper å huske hvor mange knepp du må skru på de avstandene. Kikkertsikter med innebygd avstandmåler er for tunge og klumpete for det du ønsker deg - ref. det du selv nevner ovenfor ang. x56 etc.

 

Vi tro at man på toppjakt har relativt god tid (i alle fall mer enn når en elg kommer løpende på 25m). Så har du en avstandsmåler, og vet kulebanen på ditt våpen på de ulike hold, rekker du vel å skru slik at du kan sikte midt i, med evt. justering for sidenvind på lange hold?

 

Uansett skjønner jeg ikke helt hva du skal med en 6-5x55 til sommeren når du nå har en .308W :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett skjønner jeg ikke helt hva du skal med en 6-5x55 til sommeren når du nå har en .308W :)

 

Flere har ment at jeg burde ha 6,5x55 som småvilt-rifle.

Men siden jeg nå kommer til å ha .308W som storvilt-rifle, mener dere da at en .223 ville passet bedre som småvilt-rifle? (jeg ønsker ikke å ha mer enn to rifler i skapet)

 

Vi tro at man på toppjakt har relativt god tid (i alle fall mer enn når en elg kommer løpende på 25m). Så har du en avstandsmåler, og vet kulebanen på ditt våpen på de ulike hold, rekker du vel å skru slik at du kan sikte midt i, med evt. justering for sidenvind på lange hold?

 

Jeg har mest lyst på et enkelt retikkel (som feks zeiss ret 60) og ikke for mye distraksjoner, som det sikkert fort blir med ett "juletreretikkel". :wink:

 

Kikkertsiktene jeg nå vurderer er;

 

- Duralyt 3-12x50 m/lys ret 60 http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/duralyt-3-12x50-med-lys-retikkel-60-1073707

7980,-

- Classic Diavari 2,5-10x50 m/lys http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243

8990,-

- Victory 2,5-10x50 T* LotuTec ret 60 2bildeplan http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/zeiss-victory-2-5-10x50-t-lotutec-60-2p-1054853

15790,-

 

:?: Spørsmålet er da; er det verdt å klatre 6000,- i pris for å få en kikkert ifra victory-serien? Og hvor store fordeler gir dette mtp. opptisk kvalitet, lotutec-coating og byggekvalitet?

 

Grunnen til at jeg kun har zeiss modeller her er at jeg, får 10% avslag på alt fra xxl. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til brukt optikk (mtp skader og garanti), men dersom det er et skikkelig godt tilbud på f.eks swarovski er jeg interessert. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Herlig hvis du bestemmer deg for å bruke 308 til fugl. Tror ikke du vil angre. Moderate hastigheter er stikkordet uansett kaliber på fugl. Når det gjelder våpengarderobe mener jeg at det er smart å skyte 2000 skudd med "grom-børsa", istedet for 500 skudd med 4 forskjellige våpen. Jeg tror det er sånn virkelige gode skyttere blir til.

 

Angående sikte er det i grunnen en vanesak om man vil ha stor eller liten forstørrelse. Jeg har oppigjennom hatt mest stor forstørring, og har trodd at det er lettere å få gode treff på lange hold. Faktum har(for meg) vist seg at 10x forstørrelse er nok til toppjakt. Jeg kjøpte en Swarovski Z3 3-10x42 med ML retikkel, et lite juletre. ML står for "Muzzle loading", og jeg tok sjansen på at strekene og dotene kunne brukes på 308. Dette viste seg å være genialt. Korset-midt i på 100m, neste på 200m... Perfekt!

 

Med 10x kan 3 skudd settes rundt øyet på en tiur på 200-250m på banen. Andre fordeler med et sikte som nevnt er vekt og størrelse.

 

Duralyten imponerte meg like lite optisk som estetisk. Syns ikke Burris og Bushnells toppsikter står tilbake optisk sett for duralyten. Classic er noe annet, og victory er rå.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar mar.j.kar! hehe, trodde denne tråden hadde dødd ut :mrgreen:

 

Herlig hvis du bestemmer deg for å bruke 308 til fugl. Tror ikke du vil angre. Moderate hastigheter er stikkordet uansett kaliber på fugl.

Bruker du selv .308 til toppjakt? Har du noe anbefalinger på ammunisjon i så fall? Jeg tenkte ikke lage ammo på egen hånd i første omgang.

 

Når det gjelder våpengarderobe mener jeg at det er smart å skyte 2000 skudd med "grom-børsa", istedet for 500 skudd med 4 forskjellige våpen. Jeg tror det er sånn virkelige gode skyttere blir til.

Det høres forsåvidt digg ut å konsentrere seg om å bli kjent med en rifle og bli god med den. Så vi får se hvor fornøyd jeg blir med denne remington rifla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har råd så bør du gå for Victory!Det er først når det er skikkelig drittvær man virkelig ser forskjell på kikkertsiktene.Lotutec er gull når det regner konstant,og det er høy luftfuktighet.Og skikkelige jegere sitter vel ikke hjemme og holder lanke bare fordi det er drittvær 8)

 

I høst hadde jeg ei uke på Vestlandet med så og si konstant regn og helt syk luftfuktighet.Ikke en eneste gang hadde jeg problem med hverken vann på linsa eller dugg.Dette var på en Victory Varipoint.Skal du ha lys i kikkertsiktet er det bortkastet med medforstørrende retikkel som bare stjeler plass,velg kikkertsikte som har lysdot i 2 bildeplan!

 

Jeg har både Classic og Victory kikkertsikter.Classic er veldig bra,Victory er konge. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...