Jump to content

Tikka T3 PlastDrit?


mondy

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal ha en rifle til baneskyting, forhåpentligvis etterhvert litt langholdsskyting. Lest og studert mye her og der, og bestemte meg etterhvert for Tikka T3 Super Varmint i 300 winmag. Men så snakket jeg med en våpenhandler da jeg var inne og skulle ha olje til hagla mi. Han mente Tikka var noe plastdrit, billig i utseende og dyr i pris. Etterhvert måtte jeg også forvente å få øyet punktert etter at plasthetta på bolten eksploderte. Nei, han mente at Howa var mye bedre, billigere også.

Jeg kan forsåvidt være enig i at stokken på Tikkan ikke akkurat oser av soliditet, selv om den sikkert holder i massevis. Planen min er på neste budsjett gå til innkjøp av en annen stokk, f.eks. GRS, og da har ikke orginalstokken så mye å si for meg uansett.

 

Jeg liker godt T3 SV's utseende med tungt og rustfritt løp. Spørsmålet mitt er vel egentlig; finnes Howa med tungt og rustfritt løp/låsekasse i 300 winmag? Jeg kan ikke finne dette noe sted. Varmint riflene er vel egenlig designet for finkaliber, og jeg lurer på om Tikka bare har laget disse i grovere kalibre 'for morro skyld'.

 

Er det andre børser med tungt/rustfritt løp i dette kalibret jeg heller burde vurdert enn Tikka/Howa?

Link to comment
Share on other sites

eg har min andre tikka super varmint nå, ingen problem me nåken av dei, hadde ei i 223 tidlegare men solgte denne og kjøpte meg ei i 6,5*55 slik eg kunne bruke den til storvilt og, kjempe våpen spør du meg, aldri hatt problem med plasten, kan ikkje klage på verken avtrekk eller presisjon, og dette er våpen rett utav eska, eineste eg gjorde var å justere til lettere avtrekk sio eg skyter mest liggende og på små mål på litt avstand :smile: nevnte eg topp presisjon?? :D

Link to comment
Share on other sites

Den våpenhandleren din kan du få billig av meg.

 

Jeg har Tikka T3. Fryktelig mange her inne har Tikka T3. Ei børse det selges ekstremt mange av i norge, og jeg regner også med at det selges i andre land. Hvor mange av disse har blitt blinde? Kanskje ingen? :wink: Og er du bekymret for at plasthetta skal eksplodere,(viste forresten ikke at plastikk var eksplosivt :shock: ) så finnes metallhetter i salg for noen hundre kroner.

 

Jeg mener Tikka er mye børse for pengene. Andre mener det motsatte. De fleste som snakker stygt om Tikka T3 er fulle av fordommer og er håpløse å omvende. Felles for mange av dem, er at de ikke har tungtveiende argumenter mot den. De bare liker den ikke, akkurat som våpenforhandleren din.

Link to comment
Share on other sites

Samme løp muligens, men overhodet ikke samme kasse.

 

Kilde? Jeg fikk nemlig bekreftet per mail fra Senior Product Advisor Pentti Louhisola på Sako-fabrikken at stålet på Tikka er det samme som på Sako, forskjellen ligger i detaljene. Eneste forskjell ligger i de rustfrie løpene, som han selv skriver: "Tikka barrels are X12CrS13 and Sako barrels X3CrNiMo13-4. Both are good stainless barrel steels , but the steel used on Sako is excellent".

 

Siste taler har et godt poeng igrunn, de som ikke har Tikka selv, er skeptiske. Jeg var det selv, helt til jeg gjorde helomvending og kjøpte ei. Angrer ikke et sekund.

Link to comment
Share on other sites

Det er kansje samme materialtype i Sako og Tikka men ikkje samme låskassen,det er bare å ta dei forskjellige og sammenligne så ser du fort forskjellen.

Bra pris på tikkaen og god kvalitet. Spesielt ss Varminten er en snasen rifle.

Har vurdert howa eg og men når det må bedding,fjerning av materiale i stokk og avtreksjobb til fra børsemaker før den går hundre så blei da uaktuelt.

Ulemper som eg ser det:

Rekylklakken er i alu denne har eg byttet til rustfritt (med velsignelse fra importør) ikkje sikkert at det hadde blitt ett problem men blei hakk i aluen etter ca 200 skudd i 3006. Sånn klakk koster ned mot 60 kroner og skiftes lett når stokken er av på den årlige pussen.

Plast: plasthetta på sluttstykket fikk en sprekk etter at eg mistet sluttstykket i gulvet men det er 2000 skudd siden og den henger der enda.

Magasin: magasinet fekk mateproblem pga.fjæren etter noen tusen skudd mest sannsynlig pga. at magasinet lå fulladet i skapet under hele jakta.

Ellers må sluttstykket åpnes (meget enkel prosess) og oljest en gang i året ca pga fjæren ikkje er rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja da er saken biff. Ble bare så skeptisk når jeg fikk høre det han sa, han er jo tross alt våpenforhandler. Det blir en T3 super varmint på meg. Jeg er ikke redd for at plasthylsa skal eksplodere, jeg bare refererer hva han sa. Mange takk for svar, folkens, det hjelper stort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes min T3SV er fantastisk! Mange synes mye rart, det synses mye, ...og det er jo fint!

Men hvis beretningen stemmer, at en forhandler synser på den måten... det er jo helt horribelt selv om han kun forhandler Howa!!!

 

...og fortell meg om to bekreftede historer om eksploderende tikkaplastikk!!?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 lite i 223. Har også Sauer 200STR og 202. Synes overhodet ikke at Tikka oser billige løsninger. Snarere tvert i mot, den oser smarte løsninger. Jeg blir mer og mer glad i Tikkaen etterhvert som jeg bruker den. Plast i stokk, magasin og underbeslag er sutalaust, det fungerer og kommer aldri til å ruste. Tikka har også silkeglatt sluttstykkegang og et avtrekk som er like bra eller bedre enn det jeg har på min Sauer 202.

 

Som flere skriver her inne så er dette en rifle som er solgt i svært stort antall her i landet, og det er fordi det er mye rifle for pengene. Om du bekymrer deg for boltmuffe i plast eller rekylklakk i aluminium så finnes det nye deler å få kjøpt i stål. Begge deler bytter du selv på fem minutter.

 

Howa har jeg ikke skutt med, bare klådd på i butikk eller på banen, og det gir ikke samme kvalitetsfølelse som Tikka. For meg når jeg skulle ha meg ny rifle var det ikke et reelt alternativ.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Å påstå at Howa er I NÆRHETEN av samme kvalitet er i alle fall latterlig.

 

Ja, magasin og underbeslag samt boltmuffe kan med fordel oppgraderes på Tikkaen, mend et finnes da gode og enkle løsninger på dette..

 

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Plasthetta på sluttstykket, går å få byttet mot en i rustfritt (hadde det på min T3 SV i 223r). Disse har blitt produsert av en og annen børsemaker/maskinarbeider.

 

Rekylklakken må påregnes byttet til skikkelig stål, og man får kun låsekassa i lang utgave, men utover dette er er det kun slitasje på magasinleppene (over lang tid) som kan være ett problem.

+ det faktum at kassa har ett forbaska lite uttak for patronutkast (men det siste er vel en fordel til trådstarters bruk, da kassa blir stivere av det. Jeg liker det ikke grunnet trangt ved puss, og trangt ved innlegg av enkel patron).

 

Ny stokk på en SV? Hvorfor?

Trenger en mere vekt i kolben, er det bare å skru av bakkappen og støpe inn i kolben).

 

P.s. Om stålet på Sako kassa og Tikka kassa er det samme, har ingen betydning Sørlandsjeger. Designen er svært forskjellig, og jeg tar en ny Sako forran en ny Tikka (det betyr ikke at Tikkan er dårlig).

 

P.s. 2. Der nå en grunn til at jeg solgte Tikkaen min (faktisk ser det ut til at den blir erstattet med en Savage Stevens 200), og det var at den var for tung og stor til mitt bruk som lett alround dra meg i steinrøysa børse (Det vi kaller fjøre gunner her på Møre :wink: ). Og så har den etter mitt syn ikke sjel, til og med luftgeværet fikk mere oppmerksomhet en Tikkaen som for meg kun var ett godt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en Tikka T3 lite i kaliber .30-06

og har ingenting negativt å si om den, eneste er vel at samlingene åpner seg etter endel skutt fordi pipa blir varm, men den rifla kjøpte jeg ikke for mengde skyting men for å ha en lett og presis rifle til å bære langt med :P

 

den ser kanskje litt billig ut, men hva er det viktigste? utseende eller funksjonalitet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...