Jump to content

S&B, Zeiss eller Hensoldt til Langhold


Roffa

Recommended Posts

Kjøper en .338lm rifle nå.

Sitter å lurer på hvilkne kikkert jeg skla sette på toppen.

Valget står mellom 5-25 x 56 Police Marksman II LP, Zeiss 6-24x56 eller tilsvarende hensoldt

 

Hvilken bør jeg velge og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeissen og er veldig fornøyd. Vet egentlig ikke hva forskjellen mellom Zeissen og Hensholden er. Men et stort pluss med Zeissen er at de er fantastisk bra på service og reklamasjon i norge. Pluss at du får den stygg billig på XXL.

 

 

MPS har ikke du 72?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Mitt valg er uten tvil S&B PM2,den har såååå utroli`presise og markante knepp på tårna. Finish på røret er superbehagelig og den er estetisk pen å se på . Kjør på ,du kan ikke gå feil der!!!!!

Så,der var mitt hode klar for hugg............. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har zeiss Victory og S&B PMII 3-12*50 - Zeiss'en er bedre optisk men har mer sivile knepp (les litt lite å justere på). Var ikke pris noe spørsmål ville jeg valgt en Zeiss med mye klikk. - 20 moa cant er også en løsning selvfølgelig, men da vil vel sikte være svært nedskrudd (med "sivil" zeiss) til kortere hold. Mener å ha hørt at det ikke er så gunstig i forhold til de optiske egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

 

MPS har ikke du 72?

 

Har en nå ja. Har også hatt en 72 tidligere, samt en 4-16x56.

 

Dere kan si hva dere vil, men dette er det beste. PMII vil jeg kalle en medioker kikkert. :D

Å det ække kødd engang. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

La det være sagt med en gang, uansett hva du velger av disse 3 siktene så får du topp kvalitet!

 

Men det er noen fordeler og bakdeler ute å går mellom disse... Og for meg personlig vil det være følgende mellom disse 3 siktene du nevner:

 

S&B PMII 5-25x56

1# Har en stor minus, og det er plasseringen av lysbryteren! Fatter ikke at S&B kunne sette den der :? Ødelegger mye av mulighetene for montasje og det betinger picatinny skinne for å få den der du ønsker...

2# Uendelig leveringstid...

 

Zeiss V6-24x56

1# Har 1/2cm på klikket, noe Zeiss burde gjøre noe med... Hadde Zeiss levert denne med 1cm. på klikket så hadde det vært solgt MANGE slike, hvertfall når man tenker på leveringsproblemer til S&B. Så hadde brukerne kjøpt Zeiss isteden.

 

Henholdt 6-24x72

1# Har vel 3 tørn på rattet i høyde, noe som hvertfall er 1 tørn for mye.

2# 6-24x56 bortfaller på samme grunnlag som Zeiss'n. Da den har 0,5cm klikk

 

Hva hadde vært mitt valg? Faktisk ingen av de du nevner :wink: Mitt valg er tatt og bestillt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Swarovski har vel 1/8 MOA klikk eller noe? :lol:

Dessuten har S&B'en medforstørrende retikkel, og dobble/singleturn som hindrer at man kommer ut av tellinga når man klikker.

Ser nødig for meg at 72mm er så mye bedre enn 56 at det er verd den ekstra prisen, vekta og klusset med kinnkontakt.

Hensoldt/Zeiss er bedre optisk, så hadde disse hatt cm-klikk hadde det vært et lett valg for min del selv om jeg foretrekker medforstørrende retikkel.

 

Er det Zeiss som produserer Hensoldt som sine taktiske sikter?

Link to comment
Share on other sites

72 er uaktuelt, brodern har en sånn og jeg synes den er for stor. Blir 56 på enten zeiss eller hensoldt. Spørsmålet er hvilken av disse og evt om S&B er noe "bedre"

Medforstørrende retikkel vil jeg vel tro er en fordel, spessielt når du skal holde imot vind med varierende zoom. Ved hvilken forstørrelse stemmer retikkelen til zeiss/hensoldt?

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkel vil jeg vel tro er en fordel, spessielt når du skal holde imot vind med varierende zoom. Ved hvilken forstørrelse stemmer retikkelen til zeiss/hensoldt?

 

Har du medforstørrende retikkel (1.plan) så "stemmer" det i hele zoom området :wink:

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkel vil jeg vel tro er en fordel, spessielt når du skal holde imot vind med varierende zoom. Ved hvilken forstørrelse stemmer retikkelen til zeiss/hensoldt?

 

Har du medforstørrende retikkel (1.plan) så "stemmer" det i hele zoom området :wink:

 

Men det har ikke Zeiss 6-24x56. På 12 ganger forstørrelse er det 1 mill mellom strekene, og på 24 ganger er det 0,5 mill mellom strekene.

Link to comment
Share on other sites

Men det har ikke Zeiss 6-24x56. På 12 ganger forstørrelse er det 1 mill mellom strekene, og på 24 ganger er det 0,5 mill mellom strekene.

 

Slik kan det gå når jeg satt å

litt for mye... :oops:

 

Har fått en del PM ang. hvilken kikkert jeg valgte selv og hvorfor, så jeg svarer her isteden for på PM til hver enkelt...

 

Mine absolutte krav:

1cm. Klikkjustering, Minimum 16X, max 56mm objektiv, Retikkel i 1.plan, Fritt mellomrør for max muligheter av montering og div.

 

Hvem kikkert sto valget mellom?

Zeiss V6-24x56 = 0,5cm klikk Bortfaller

Zeiss V6-24x72 = 72mm objektiv Bortfaller

Hensoldt 4-16x56 = Utrolig sneisen kikkert, men dyr...

Hensoldt 6-24x72 = 72mm objektiv Bortfaller

Schmidt & Bender PMII 4-16x50 = Har alt jeg ønsker, selv om jeg gjerne skulle hatt 20X eller mer!

Schmidt & Bender PMII 5-25x56 = Tåpelig plassert lysbryter som ødelegger en del for meg personlig Bortfaller

 

Da står jeg igjen med:

Hensoldt 4-16x56

Schmidt & Bender PMII 4-16x50

 

Mitt valg ble Schmidt & Bender PMII 4-16x50 med 1cm.klikk, Singleturn, P4F ret.

Dette er det som passet meg "best" utifra mine kriterier om krav, andre skyttere har sikkert et annet syn...

Link to comment
Share on other sites

Mener PM-2'en 12-50x56 ikke har den "dumme" lysbryteren, men du kan jo se for deg varmeflimmer med den forstørrelsen :lol:

 

Ellers, så har vel både Hensoldt og PM2 kikkertene mulighet for å velge retikkel i 1. eller 2. plan.

 

Fornøyd med min PM2, bortsett fra for mye dassrulleffekt på lavest forstørrelse. Har hatt en PM2 3-12x single-turn og en slik ønsker jeg meg igjen. Likte den kikkerten veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 0.5cm klikk på langhold? Blir det for mye skruing?

Når blir 1cm klikk for grovt? f.eks skyting over 1000m? Hadde håpet å klemme ut alt som er mulig av .338lm'en

 

Ser at hensoldt 4-16x56 fåes med retikkel både på 1 og 2 plan, samt har 1cm klikk. Kanskje dette hadde vært noe allikevel.

Men det ser ut som at Hensoldt 4-16x56FF har 112cm justering i høyde mot 150cm i versjonen med retikkel på 2 f.plan. Noen som vet hvorfor eller om det stemmer?

 

Men hva med det estetiske, hva kler en Trg best 6-24x56 eller 4-16x56 ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...