Jump to content

Hva skal en gjøre med gamle og ikke "brukbare" patroner ?


johals

Recommended Posts

Lever det til politiet, du. De fleste politistasjoner og lensmannskontor har vel en kasse med innlevert skrotammo som skal til destruksjon. Jeg tok senest denne uka imot en kasse med ca 3000 irrgrønne patroner som tyskerne glemte i '45, sånt skjer ikke så sjelden så det hoper seg opp på lager her og må sendes til destruksjon snart.

Link to comment
Share on other sites

En god venn av meg var på ett destruksjons anlegg for gammel ammunisjon i Danmark, og der ble alt rett og slett brent. Det var som å poppe poppkorn sa han. De skuffet ett lass med patroner inn i ovnen, lukket igjen og lot det brenne til poppingen tok slutt. Resten var bare smeltet metall.

Link to comment
Share on other sites

...men ikke hiv dem i ovnen hjemme. Jeg dro kula ut av en patron som hadde vært med i et syrebad sammen med tomhylser, før jeg skaffet meg hylsetrommel. Det viste seg at kruttet var like tørt, og ettersom jeg ikke ville ha det i søppelposen på laderommet, så tømte jeg det i papir, rullet det sammen og heiv det på glørne ok lukket døra. :mrgreen: så satt jeg å kopet inn gjennom glasset.

 

Blaffet som kom, var såpass at det luktet røyk i hele stua etterpå. det brenner så fort at pipa ikke tar unna, og dermed kommer det ut gjennom ventilene. Heldigvis var dette i høstferien, og jeg var hjemme alene.

 

Moral: Når kjærringa er borte, gjør mannen artige ting. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...