Jump to content

Første pistol, S&M model 41 PC ?


KalleKnall

Recommended Posts

Hei.

 

Skal nå snart kjøpe min første pistol, og har fundert i lengre tid på hva man skal kjøpe. Har etterhvert landet på Smith & Wesson model 41 PC. Er dette en god pistol som jeg burde kjøpe, eller burde jeg heller se på andre ting ? Vi skyter mest standard pistol inne. Og etterhvert håper jeg det blir noen konkurranser også.

 

Jeg stod egentlig igjen med en Benelli MP 90 S og model 41 PC, men siden jeg ikke synes utseendet på benelli er noe å skryte av, så havnet jeg egentlig på model 41 PC.

Det skal nevnes at jeg aldri har prøvd S&W model 41. Er det noen som har denne pistolen, gjerne i øvre Telemark, så jeg kunne fått prøvd den ?

 

Jeg tenkte også og kjøpe en luftpistol til "mindre seriøs" trening. Er dette noe å ha: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1118 eller kan jeg liksegodt spare meg disse pengene ?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Trur nok du kan spare pengane dine på luftpistolen og heller vurdere ein brukt av bedre kvalitet. Så blir det litt hensikt med treninga.

Dersom det kun er til leik finnes det vel billigare alternativ vil eg tru.

 

Når det gjelder 22 så er kanskje Benelli ikkje den penaste, men fungerer bra og er enkel å bruke/vedlikehalde.

 

Smithen er nok grei den, men etter min meining ikkje i same klasse som benelli.

Link to comment
Share on other sites

M41 er beryktet for kilen funksjon. Noen bytter fjærer, noen klipper fjærer, noen bytter utdrager, noen bytter utstøter. Og noen får dem til å virke, andre ikke.

Etter bryning av glideflater, fjerning av grader, og knekking av skarpe hjørner på utdrageren ser min ut til å fungere. Forresten, jeg bøyde litt på det blikket som holder utstøteren på plass også, dette kan miste spensten om det blir mishandlet.

 

Før dette hadde jeg tre eller fire kamringsfeil i løpet av noen tusen skudd(ett eller annet sted mellom 4 og seks tusen, er for dårlig på å telle), nå ser den ut til å virke.

 

Stoler fortsatt ikke 100% på den, men nå har den gått en god stund uten trøbbel.

 

Børsemaker Lødding, som tidligere jobbet hos G-sport og er kurset hos S&W er ikke spesielt glad i 41'en, han har sannsynligvis vær borti endel av de eksemplarene som ikke var helt enkle.

 

Når 41'n virker er den fin. Godt avtrekk, fin presisjon. Personlig synes jeg den er noe fortung, det er mye stål i pipa. Men det er liksom ikke så mange alternativer for oss som ønsker oss noe som faktisk ser ut som en pistol, og som fortsatt er brukbart til konkurranseskyting.

 

Hvordan de nyere er vet jeg ikke, men de er ganske dyre sammenlignet med andre "pistoler" på markedet i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til alle som (foreløbig) har svart.

 

Ja jeg ser at endel sliter litt med feil, og endel påstår den er veldig kresen på ammunisjonen. Men jeg har enda ikke lest om noen som klager over dette på den nye (total makeover) versjonen. Men det kan jo selvfølgelig være fordi det naturlig nok er vesentlig færre av disse ute på markedet enn den "gamle versjonen".

 

Nå er vel heller ikke disse håndlaget lenger såvidt jeg forstår, men antagelig cnc frest (?).

 

Hva gjelder luftpistol til litt mindre "seriøs" trening, hva burde jeg se etter på brukt markedet for å finne noe som kan være brukelig til lett trening ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spørte winge om de kunne skaffe m41 pc til meg da jeg begynte å skyte(snart 2 år siden) Fikk beskjed om at den kommer snart og at de skulle gi beskjed. Har ikke hørt noe ennå..spurte seinest for 3mnd siden. Lykke til med jakta. Håper du er heldigere enn meg :)

Jeg kjøpte heller en m41 fra 86/87 og etter litt fram og tilbake med div rekylfjærer så oppfører den seg fint. Husker ikke sist jeg fikk klikk med cci :)

Link to comment
Share on other sites

Siden det ser ut som om winge våpen ikke er særlig interessert i å selge meg en slik pistol (svarer ihvertfall ikke på eposten som sendes til dem), og siden jeg ser ut ifra ett par andre tråder her at dette ser ut til å være normalen hos dem. Så lurer jeg på om noen vet om andre forhandlere av Smith & wesson model 41PC her i landet ?

Link to comment
Share on other sites

Ring de. Jeg ringte de senest idag og kom igjennom på første forsøk. Når det gjelde s&w er Rino mannen du skal snakke med. (ihvertfall han som har oversikt over deler til s&w). Han har ikke tilgang på mail på jobb så du må ringe. De anbefaler selv at man ringer nærme åpningstid - kl 10 - da det er da de har best mulighet til å svare på telefon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha prøvd å få tak i Winge våpen på telefon i over 2 uker, med flere forsøk pr. uke, og noen ganger også flere forsøk daglig, så fikk jeg endelig svar idag. Bare for å få beskjed om at Smith & wesson model 41 performance center ikke er tilgjengelig hos dem før tidligst utpå nyåret.

 

Så jeg begynner jo seriøst å vurdere noe annet, spesielt med tanke på at dersom man skulle få tak i våpenet en gang, og det mot formodning skulle væ noe feil med det etter at jeg har fått det, så orker ikke jeg flere uker med epost og telefon forsøk for å få tak i dem, og deretter månedsvis med venting før man har våpenet tilbake,

 

Jeg var dog innom Pedersens vaabenlager i Kristiansand forleden, og fikk her både god tid til å "prøveholde" forskjellige våpen, og også mange gode råd. Det jeg nok falt mest for var browning buckmark med fibersikte. Hva tror folket om en slik med Karl Nill grep ? Den er jo 4000 billigere enn model 41 pc. Og vedkommende jeg snakket med mente riktignok at S&W model 41 PC nok var "bedre". Men han mente ikke at den var så mye bedre som prisforskjellen burde tilsi.

 

Det skal nevnes at pistolen jeg skyter mest med på trening er en, ja nettop buckmark. Riktignok uten fibersikte og Karl Nill grep, men dog. De fleste andre i klubben mener denne er for lett, og hater den. Men jeg synes den er god for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg forsåvidt klar over, du tenker da på å skille løpet ifra "rammen" ? Men hvorfor er det ett problem, eller konstrtuksjonsfeil som du mener ? Er aluminiumen så bløt at den ødelegges over tid (trekker man isåfall til skruene for hardt?), eller er det fordi det er tungvint ?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med Buckmark og S&W41 som klubbvåpen i siste året, det er en grunn att Buckmarken er billigere. Greit våpen for plinkng og hvis man ikke har noen intensjoner om og vinne stevner.

Med tanke på hvor lite jærlighet klubbens Buckmarker får synes jeg dem funker fint uten krangel.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg forsåvidt klar over, du tenker da på å skille løpet ifra "rammen" ? Men hvorfor er det ett problem, eller konstrtuksjonsfeil som du mener ? Er aluminiumen så bløt at den ødelegges over tid (trekker man isåfall til skruene for hardt?), eller er det fordi det er tungvint ?

I brukerhåndboken anbefales det å pusse den fra munningen - det er aldri noen god ide pga. faren for å skade kroningen. Skal den pusses fra kammerenden må du skru av skinnen med siktet for å ta av sleiden. Disse skruene går ned i aluminium. Stålskruer i aluminium gir slittasje med mindre de får stå i fred, dessuten medfører det ny innskyting for hver puss.

På Mod. 41 er siktene montert på løpet - baksiktet står på en forlengelse av løpsenheten, men hele enheten er maskinert ut av én stålblokk. Rammen er også i stål, og normal demontering for vedlikehold foregår uten verktøy.

Jeg vil anbefale å se etter en brukt Mod. 41 fremfor en Buckmark. Buckmarken er ikke noe dårlig våpen, men Mod. 41 ligger noen klasser over. Brukte 41-er finner du normalt i pisklasse 3-5.000.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at grovgjengede skruer i aluminum ikke er en god ide når de må ut og inn ofte.(blir noen ganger i løpet av et år hvis du skyter en del)

 

Personlig vil jeg ha sluttstykket/sleiden av en pistol for puss, og når det ikke går uten å skru ut tvilsomme skruer, mener jeg pistolen er feilkonstruert.

Konstruktører har fått til gode løsninger på så mange andre .22-pistoler, tolker skruene på buckmarcken som en måte å lage det billig på.

 

Løpspuss er jeg mindre opptatt av på pistoler i kal .22, det viktige er å få kammeret og mekanismen skikkelig rein for skit, så den fungrer bra.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for gode tips. Jeg hadde egentlig tenkt meg nytt våpen, og isåfall er det vel kun PC versjonen av model 41 som er interessant. Jeg har også hørt / lest noen steder at "nyere" versjoner av model 41 (altså da IKKE pc versjonen) har slide (mener jeg det var?) i aluminium, og at denne versjonen visstnok ikke er så god / presis / whatever som den eldre versjonen som har slide i stål. Så skal man få tak i brukt bør man visst se etter eldre pistoler som har stål slide. Noen som vet hvordan man ser om den har stål eller aluminium slide, antar det er før / etter ett bestemt serie nr ?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så du ville ha valgt model 41 over buckmarken anytime ? Takk for innspill ifra folk som har prøvd begge deler, jeg har dessverre aldri prøvd model 41.

 

Jeg skyter bedre med en m41 enn med Buckmark og Ruger mk3. Trur det er avtrekket som gjør dette.

Våpnet er også tyngre vilket gjør felt/hurtigskytingen enklere/raskere. Jeg vurderte m41 og hadde faktisk bestemmt meg for en, men når jeg fikk rotet meg bort til Holstad Våpen var den solgt.

Flaks var vel det i grunn, da jeg til sist (etter en for meg meget god feltrunde) bestemte meg for en gammel Wahlter GSP. Det er vel like stor forskjell mellom den og m41 som det er mellom Buckmark/Ruger vs m41.

 

Men hvis du nå ser for deg våpen i prisklasse som en ny m41, får du jo ett meget gott men brukt matchvåpen. Forholdsvis nytt matchvåpen vill jeg tru. Ikke en gamel GSP som min fra 80-talet:wink:

Hvis du kan "leve" med at du skyter med en rørtang, kjøp deg ett "riktig" konkurransevåpen med en gang. Overlever du ikke det og vil ha noe som ser ut som en pistol, kjøp deg en m41.

 

Jeg har ikke kunskapen som andre i denne tråden har, men de få m41 jeg har vart borte i, har alle hatt sleide og ramme i stål. Våpnet føles tungt og solid ut når man tar i det.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan det være at mine kilder om dette med alu i slide kan være feil da, og at dette gjelder de billigere S&M pistolene ? Jeg har sendt forespørsel til børselars, jeg jobber jo på flyplassen på Gardermoen, så det er relativt kjapt og stikke bort for å se på våpenet.

 

Jeg vil nok ha ett våpen, rørtang har jeg allerede :) Derfor har jeg mye på model 41, og litt de sist dagene også på buckmark, selv om jeg nok har slått ifra meg den nå igjen.

 

Takker igjen for alle tips og innspill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...