Jump to content

Spent hane på autohagle.


furuoglyng

Recommended Posts

Hallo, hvor lenge bør hanen være spent på en autohagle, sånn at ikke fjæra blir slitt og slakk?

 

Når jeg drar på jakt, så forsøker jeg å lade hagla rett før jeg omtrent vet når rypa er der. Dette gjør jeg for å ikke stresse hanefjæra altfor lenge på en lang jaktdag, men jeg har mista mange ryper på denne måten uten å ha skudd i geværet.

 

Kan jeg gå en hel dag med spent hane?

Link to comment
Share on other sites

Har lest endel rundt dette med fjærer som står i spenn det siste året, i kombinasjon med min noe overdrevne interesse for fjærluftgeværer.

Dette er et myteomspunnet tema i skyttermiljøer, men lite fakta eller vitenskapelig kunnskap finnes når dette diskuteres.

 

Hovedregelen som gjentas ser ut til å være som Vargen nevner, at fjærer svekkes av bruk, ikke av å stå oppspent.

 

Allikevel finner jeg noe info som sier det motsatte- at fjærer som står i spenn faktisk mister styrke. Dette kan såvidt jeg forstår argumenters for vitenskapelig med at det finnes en molekylstrømning i materialer, og at denne strømningen vil søke etter minst mulig spenning i det aktuelle materialet. Om noen med egnet realfagsbakgrunn kan belyse dette for oss hadde det vært flott.

 

Det som allikevel ofte kommer opp når man leser om detter rundtomkring, er at den enkelte fjærs kvalitet, og dimensjonering for oppgaven den skal gjøre, er utslagsgivende. Når fjæren har "satt seg" vil den ha en noenlunde fast lengde, men belastninger utenfor et visst område vil kunne svekke fjæren.

 

Men det er sjelden noe problem i praksis på moderne våpen, produsenten og kostruktøren burde være i stand til å beregne dette riktig.

Hvor mange jegere og soldater har ikke gått eller sittet med oppspent våpen i timesvis, uten at det har forårsaket noe problem? Ting som forårsaker klikk er gjerne helt andre enn slagfjæren, sålenge våpenet er av noenlunde god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

fjærer svekkes nesten alltid hvis den står under press. men det kommer ann på presset og stålkvaliteten også. tviler på at folk flest jekker opp bilen sin etter bruk og setter den på bukker for å unngå belastningen på fjærene. men hvis bilen hadde vert parkert med full belastning,sammenpressede fjærer så hadde nok fjærene blitt hurtigere svekket. spm er vel om børsa sine fjærer i spenn er presset opp mot maks belastning,eller om fjæra i spent posisjon bare er 50% belastet av kapasiteten. uansett blir fjærer noe svekket. det er ikke uten grunn at momentnøkler skal spennes ned etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

En korrekt designet fjær laget av et godt fjærstål skal ikke tape seg (vesentlig) ved å stå i spenn. Dette var vel et kjent problem med enklere legeringer som man i dag har mer eller mindre eliminert.

 

Jepp.

 

Jeg oppbevarte (som en test) et magasin til Glock 19 fulladet i 10 år, det var jevnlig med på banen for å bli skutt tomt for så å bli ladet opp igjen og plassert i våpenskapet. Kjente ingen forskjell på stivhet på fjæren på dette magasinet kontra et nytt. Det fungerte perfekt hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...