Jump to content

Søndagstur ved sjøen - med hagle?


Del

Recommended Posts

Hei,

dersom en går tur langs sjøen, og har med seg hagla, kan man så vidt jeg har forstått skyte hvis man står i vann. Hadde selvfølgelig tenkt å ha hagla nedpakket mens jeg går, og ta den frem med vann over anklene (dette er jeg vel lovpålagt (?). Jeg hadde selvsagt ikke tenkt å gå tur på steder med mange andre turgåere, men på plasser der det godt kan hende at man støter på noen (som f.eks. Frebergsvika, Løvøya, Essostranda e.l.). Dersom jeg skyter utover vannet, har jeg full kontroll på sikker bakgrunn, og er på ingen måte i fare for å skade noen. Men, hvordan reagerer folk på dette, dere som har prøvd? Det at det er lovlig, betyr jo ikke at det er spesielt smart å gjøre det. Å risikere at politiet blir tilkalt, eller at turgåerne blir livredde, er jo ikke akkurat ønskelig.

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

dersom en går tur langs sjøen, og har med seg hagla, kan man så vidt jeg har forstått skyte hvis man står i vann.

 

Om du har tillatelse til å jakte for grunneier trenger du ikke det engang.

Er det offentlig/kommunal eiendom er det verre.

Men i utgangspunktet kan jeg ikke å ha lest noen plass at det er ok å skyte bare man står i vann.

 

 

Hadde selvfølgelig tenkt å ha hagla nedpakket mens jeg går, og ta den frem med vann over anklene (dette er jeg vel lovpålagt (?).

 

Kan desverre ikke huske at jeg har kunne tolket meg til at det var ok å skyte hvor som helst sålenge man hadde vann over anklene ihht lovverket jeg har lest.

 

hvordan reagerer folk på dette,

 

i bynære området der en person står i vannet og skyter i en turløype kan jeg ikke svare på.

Jeg personlig ville vært litt forsiktig. Gitt at man har tillatelse til å være der til å begynne med.

 

Forøvrig så står det litt om lovverket her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98496.PDF" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-007.html#32

 

Ut fra den lovteksten tolker jeg det som at jeg kan jakte mens jeg vasser.

Link to comment
Share on other sites

Dette er lov. jaktet mye slik tidligere. Du kommer til å se mye fugl, men skyte lite. Andre forbipasserende kommer til å lure på om dette er lovlig, men knekk hagla, ta en hyggelig liten prat så går de som oftest vel fornøyd videre etter å ha lært noe nytt.

Husk på regelen om jaktforbud nærmere tettbygd strøk enn 300m, og prøv å unngå å passere gjennomhyttehager.

Det er også greit å kontakte kommunen først for å avklare havnegrenser om du har noe slikt i nærheten. Det er som regel jaktforbud i indre havn, mens yttre havneområde ikke har slike begrensninger.

 

Lykke til, du får mye fin tur. en Kajakk eller kano vil nok gi mye mer fugl, men sånn er det bare..

Link to comment
Share on other sites

Jobber ved sjøen for tiden, bygger naustboder. Kan jeg da ta med hagla på jobb og stå i vannkanten og skyte måker/kråker, uten noe tillatelse fra grunneiger?

Dette er nederst i ett hyttefelt, er vel sikkert 400-500 meter til nærmeste hytte. utenfor svabergene er det rett ut på havet, så er ikke noe problen med sikker bakgrunn.

Trur det er kommunen som er grunneier der.

Link to comment
Share on other sites

Sjøen tilhører alle. Deg, meg, tanta di og onkelen min.

 

Loven er klinkende klar på at sjøfugljakta er fri, og at grunneiers rett til jakt og fangst går så langt landet ligger tørt.

 

Jeg har jaktet med støvler i vannet to dager nå på et fint sted jeg vet om.

Har sett tre mennesker, og hatt en hyggelig prat med to av dem.

Når jeg vet at jeg fremstår som jeger, gjør jeg alltid mitt ytterste for å gi et positivt bilde av jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

"I Norge har alle norske statsborgere med gyldig jegeravgiftskort rett til å jakte på sjøen. Det samme gjelder utenlandske statsborgere som bor i Norge og som har bodd her det siste året. På sjøen har allmennheten jaktrettigheter så langt det går vann. Grensen varierer dermed med flo og fjære. Det er også fri jakt på grunner og skjær som overskylles ved alminnelig høyvann."

Kilde: Fylkesmannen i Vestfold, http://fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=3492&amid=1104498"

Dyet må nok stå i vannet... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med feks jakt med rifle på lavvann. kan man skyte på dyr som er på land, eller må de også være i vannet?
Det går iallefall ikke i Vestfold. Punkt 3

 

1. Jakten gjelder kun for sjøfugl (se liste) og

mink.

2. Jegeravgift må være betalt.

3. Kun jakt med hagle er tillatt, blyhagl er

ikke tillatt. Tomhylser, emballasje og

annet avfall skal fjernes.

4. Jaktkamuflasje kan nyttes, men skal

fjernes etter bruk.

5. Det er tillatt jakt fra 01/10 i

sjøfuglreservatene og fra 10/09 i

friluftsområdene (se kart) som er med i

ordningen. Jakttiden i denne brosjyren

skal følges.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med feks jakt med rifle på lavvann. kan man skyte på dyr som er på land, eller må de også være i vannet?
Det går iallefall ikke i Vestfold. Punkt 3

 

3. Kun jakt med hagle er tillatt, blyhagl er

ikke tillatt. Tomhylser, emballasje og

annet avfall skal fjernes.

 

 

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Jaktforbudet med rifle gjelder fra øyene som er med i ordningen. Dette er det grunneierne som har bestemt ut ifra sikerhetsaspekt.

Så sant du står i vannet og følger den allminnelige jakt på sjø kan du skyte med rifle. Dog skal du ha sikker bakgrunn. Innaskjærs er dette ikke forsvarlig, men utenfor hvor du kan se lenger enn 5 km (sikkerhetsavstanden med rifle, ta hensyn til kulebaneforandring ved treff i vannflate) er dette lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde dette for første gang i dag, og oppdaget en ærfugl nærme land 700-800 meter unna, ved ett bratt berg. Dermed var det bare å gå/småspringe bort, og jammen var den der fortsatt! Den hadde ikke flyttet seg mer enn femti meter, så det var bare å komme seg usett ned til vannet. Pga. det bratte berget, var det et godt stykke å klatre ned, og fuglen hadde full oversikt. Men etter kanskje fem minutter med ordentlig sniking og klatring, dykket heldigvis ærbolten. Så de siste meterne gikk det fort unna. Like ved vannet hadde jeg dekning av en svær stein, og skulle akkurat ta ett steg til siden, da jeg skimtet at ungfuglen kom opp igjen. Kun tolv-tretten meter unna denne gangen, og hadde det ikke vært for steinen, hadde den oppdaget meg. Det siste steget ut i vannet, tok en liten evighet, men til slutt var hagla på plass, og fuglen ble skutt på vannet. Men andre ord veldig spennende jakt som kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...