Jump to content

Shadow eller Glock?


Lærlingen

Recommended Posts

…eller kanskje noe helt annet?

Sitter og drodler litt med tanken om å kjøpe en 9mm til. Tanken er at jeg også kanskje i overskuelig fremtid skulle ta et praktisk kurs, så da er det kanskje greit å ha også dette i tankene.

 

Uansett så er tanken å kjøpe et våpen som ikke koster skjorta, og jeg har sirklet meg litt inn i retning av enten Shadow eller Glock 19. Jeg har testet Shadow og den er i mine øyne god og skyte med i singel action, men i double action så er det litt langt frem til avtrekkeren for meg, men det går det sikker an å venne seg til det også. Jeg sitter vel igjen med følelsen av at av de to nevnte, så er Shadow’n ”enklere” å skyte med.

 

På den andre siden så har jeg fyset på en Glock 19 en stund nå, og i tillegg production, så vil den også være gangbar til ”moroskyting” både i militærfelt og spesialpistol.

 

Men, og det er et stort men. Hvordan vil det være å hevde seg i production med en Glock 19, jeg vet av erfaring at selv om jeg ikke nødvendigvis mister humøret av ikke å vinne, så må i det minste resultat målt opp imot forutsetningene henge på greip. :wink:

Link to comment
Share on other sites

du kan jo ta en titt på den her:

 

 

Han bruker her en Glock 17. Som det står har han blitt sponset med en Shadow, så vet ikke om han gikk over til den eller fortsatte med Glock, men uansett, konkurransedyktig kan det vel sies at han er, og da er jo Glocken det også sånn jeg ser det ;) Piloten det står på! Så kan det jo diskuteres opp og ned om det trengs mer trening med en Glock enn Shadow osvosv. Mange meninger om det.

 

=)

Link to comment
Share on other sites

Karen på youtube er en svenske som heter Rasmus, og er vel en av de beste skandinaviske skyttere om dagen.

når det gjelder våpen kan jeg både annbefale CZ Shadow og Tanfoglio stock 2 og 3, det går ann å bruke Glock men ville i såfall vurdert en mod 17 kontra en mod 19, så har du jo også S&W M&P9L (5")den er også godkjent i production.

Men det som er det viktigste er hva DU liker, vi andre kan bare komme med annbefalinger ut av våre egne erfaringer.

Jeg skyter med en stock 2 selv, men hva du får mest for i antall kroner er en Shadow, pistol med full rigg og 4 mag tot for rett under 10000.-

 

kai

Link to comment
Share on other sites

Kjöp en Glock 19, liker du den men den ikke er så konkurransedyktig som du önsker overför du den til spesialpistolklassen og skaffer en Shadow eller annen bra pistol til grovfelt/militärfelt.

 

Er så jeg har tenkt det når jeg handlet min G19. Siden vill jeg se hvor bra/dårlig jeg klarer skyte med en G19. Jeg pröver trene mere enn de andre i klubben og håper kunne ligge like bak Shadow skytterne og puste dem i nakken og få dem litt stressa at "Glockfyr´n" nesten slår dem :wink:

 

Er du usikker kjöp ett brukt våpen, da taper du nok minimalt hvis du velger at selge den senere.

Link to comment
Share on other sites

Med lettere hammerfjær blir DA-avtrekket langt lettere og enklere å hanskes med. Om det fortsatt er for langt fram, så er det mulig det hjelper med en av de mange smalere skjefteplatene som er tilgjengelig. Kanskje combat-hammeren også hjelper? Ikke helt sikker på hvordan den spiller inn på DA-avtrekket. Personlig mener jeg at et overkommelig DA-avtrekk og et overlegent SA-avtrekk er å foretrekke framfor et middels striker-avtrekk. Når production-reglene setter en høyere minimumsvekt for første avtrekk og påfølgende avtrekk (sannsynligvis henholdsvis 2kg og 1kg for 2012), vet jeg hva jeg velger. Jeg syns også det er enklere å ha et høyere grep med begge hender på en CZ, med beavertail og "innebygd" sleide.

 

Jeg misunner riktignok Glock'erne for deres solide polymermagasiner. Jeg mistenker at det enten var utslitt magasinfjær eller deformerte magasinlepper som ga meg mateproblem på Kongsberg. Øverste patron slarker i noen av magasinene mine.

Link to comment
Share on other sites

Magasin som slippes til bakken, uansett våpentype, der det kan treffe steiner, betong, bli tråkket på osv må vel anses som forbruksvare og man må regne med og bytte dem ut etter hvert.

Vill ikke la ödelagte magasiner vare en stor faktor ved valg av pistol som brukes kun i konkurranser. Hvis det nå da ikke er veldigt ömfintlige magasiner.

 

Nå er jeg Glockfantast, men faktum er att det ikke er ett enkelt våpen og skyte bra med.

Link to comment
Share on other sites

Siden det det nå er kun tillat med 15 skudd i magasinet i production i praktisk, så er 19 mindre handicapped enn den var før. Uten for mye dill får en lurt 15 skudd i magasinet på den. Alle mine glockmagasiner funker fortsatt etter en god del konkuranser de siste 8 årene.

Glock har den fordelen at det er det samme avtrekket hele tiden. Shadoew må spennes ned før stagen, og vil dermed ha ett annet avtrekk på første skudd. Men resten av avtrekkene er nok bedre enn glock da! Du slipper også sikrings-plunder med glock. hmm mye bra å si om glock egentlig!! Men har selv lyst på en CZ da det er pene og funksjonelle pistoler. valgets kvaler...

Edit: ser nå at jonare skrev mye av det samme! (note to self, read all posts before posting)

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Sikringen brukes knapt på Shadow, den heller. Eller, jeg bruker den til å hvile tommelen på, men det er vel knapt å regne som sikringsbruk ;) Du slipper derimot å spenne ned Glocken etter lading, men det koster ikke allverdens med kalorier det heller.

 

Forresten. Shadow går da i militærfelt?

Link to comment
Share on other sites

Uten for mye dill får en lurt 15 skudd i magasinet på den.

 

Skulle da bare mangle... Det er jo 15-skuddsmagasiner... :mrgreen:

 

 

Sikringen brukes knapt på Shadow, den heller. Eller, jeg bruker den til å hvile tommelen på, men det er vel knapt å regne som sikringsbruk ;)

 

Forresten. Shadow går da i militærfelt?

 

 

Beveger du deg mer enn et skritt i en rettning så skal du sikre, blir vel DQ ellers. Hvordan det praktiseres er en annen ting, men...

 

Ja, Shadow går fint i militærfelt også...

Link to comment
Share on other sites

8.5.1. Except when the competitor is actually aiming or shooting at targets, all

movement must be accomplished with the fingers visibly outside the

trigger guard and the safety should be engaged. The firearm must be

pointed in a safe direction. "Movement" is defined as any of the actions

below:

8.5.1.1. Taking more than one step in any direction.

8.5.1.2. Changing shooting position (e.g. from standing to kneeling,

from seated to standing etc.).

Link to comment
Share on other sites

Uten for mye dill får en lurt 15 skudd i magasinet på den.

 

Skulle da bare mangle... Det er jo 15-skuddsmagasiner... :mrgreen:

Det er vel fortsatt ett for lite. Du kan ha 15 i magasinene ved start, men du kan også ha ett i pipa (vanligvis). Om man vil utnytte det, må man mao bruke et magasin til å lade fra, før man bytter til det fulle. Ikke noen showstopper, selvsagt, men praktisk er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt før med Glock 17, kjøpte en Shadow og ble overrasket over hvor stor forskjellen var. Skjøt ganske mye bedre med Shadow, mindre munningsvipp så både treff og hurtighet ble bedre.

Eneste minuset jeg ser med Shadow er førsteskuddet som krever litt tilvenning men alt i alt, for meg, er Shadowen en langt bedre praktisk pistol enn Glock.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på cz 75 compact som kona har, den har 14 skudd....

Jeg tenker hardt på og bytte den CZ med en glock til hun, fordi fingrene hennes er for små til å nå sikring og mag utløser på CZ.

Mag utløser på glock er også ett problem, men som jeg forstår er det bedre på gen 4 glocker, enn glock 17 gen 3 som jeg har.

Min erfaring på og toppe med ett ekstra skudd med hjelp av ett ekstra mag går greit.

En annen ting er at har du magasiner som tar 15 skudd, slipper du og telle skuddene mens du lader... småting kansje, men alt teller for å få minst mulig annet og tenke på en løsningen av stagen.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at har du magasiner som tar 15 skudd, slipper du og telle skuddene mens du lader... småting kansje, men alt teller for å få minst mulig annet og tenke på en løsningen av stagen.

Tips til CZ 75 i så henseende: Magasinet har markering ved 18 skudd. Ved både 15 og 16 skudd er followeren bak dette hullet. Med andre ord kan man ta et lite bor, lage to fordypninger i followeren, og så fylle disse med neglelakk med hver sin farge. Da har man alt på stell!

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke. Forslaget i sin helhet kan leses på http://ipsc.invisionzone.com/index.php?showtopic=12871.

 

16.2 Magazines accessible to a competitor during a COF must not contain more than

15 rounds at the Start Signal. Identifying marks or decals, internal capacity limiters,

bumper pads and additional witness holes, which add or remove negligible weight to/from

magazines, are permitted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...