Jump to content

Tips til langholdsskyting ønskes


samuelcolt

Recommended Posts

Da har jeg fått solgt ut endel våpen som ikke ble brukt og har bestilt importørens siste Sako TRG 22, altså i 308. Sort utførelse:)

 

TRG ble valget pga. utseende og mye skryt i ulike forum på nettet. Men, den var dyr, og har da lite penger til siktemidler. Vet at en slik børse bør ha sånn og sånn europeisk kikkert, men finnes det alternativer? Jeg skal ikke skyte i skumring, men på fine dager.Trenger man da fin europeisk optikk med stor lysåpning? Trenger man mildot? (vet ikke helt hva det betyr engang), trenger man opplyst retikkel? Hvilken forstørrelse?

 

Leser om Bushnell Elite 4200 og ser at de skal være bra. XXL har en Nikon Monarch med opp til 25x forstørrelse til fem lapper. Er det noe? Kanskje best å kjøpe en brukt Leupold 3-9? De er av og til å få brukt, ser jeg. Leser også at Hawke er mye for penga. Men det er vel bedre å kjøpe brukt, av mer anerkjent merke?

 

Avanserte kikkerter med kulebanekompensator og slikt er jeg usikker på om jeg vil ha. Liker det enkelt, og er ikke velsignet med hverken tålmodighet eller store tekniske evner:) Slike kikkerter blir vel uansett dyre.

 

Har blant annet tenkt å bruke riggen i langholdsklubben her på Jæren, og der skytes det på lange hold. Bor imidlertid i nærheten av en DFS-bane, og vil nok også skyte litt der.

 

Ser Midway Norge har en picatinny-skinne til TRG til ca. tusen kroner. Er det å anbefale? Tenker at da kan man velge fritt i Weavermontasjer.

 

Råd og tips med hensyn til montasje, budsjettkikkert/brukt rimelig kikkert og ladninger/kuler mottas med takk:)

 

Og, tofot har jeg ikke tenkt å ha på pga. dette med balanse. Kommer man ikke like langt med stødig underlag?

 

For ordens skyld: Langhold med rifle er nytt for meg. Helt grønn.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Gratulerer med flott børse. ville styrt langt unna hawke ihvertfall. Har sett en del på vortex og sightorn å de virker bra. eller så har du jo billige Zeiss Conquest kikkerter på sportsbutikken.no http://sportsbutikken.no/default.pl?sho ... pageId=306" target="_blank

jeg ville nok ikke gått for den billigste optikken til en så dyr rifle, men kjøper du brukt får du helt sikkert mye for pengene :wink:

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skal du utnytte potensiale i rifla stiller det dessverre noen krav til kikkerten. Kjøper du en kikkert uten parallaksejustering vil du før eller siden finne ut at dersom du ikke er eksremt konsekvent med øyeplasseringen bak okularet så klarer du ikke å oppnå maks presisjon. "Parallaksefeilen" kan gi tildels store treffpunktavvik når holdet strekkes. Siden du skal skyte lang ville jeg ikke vurdert å kjøpe en kikkert uten "åpne" justeringstårn. I dag hadde jeg heller ikke vurdert å kjøpe noe som ikke har MIL justering og MIL retikkel. Jeg synes også at det er liten vits å kjøpe en kikkert med MIL/MIL, hvis ikke 1 MIL er 1 MIL (hvis du skjønner påenget mitt :wink: Det betyr egentlig :arrow: kjøpe noe med god kvalitet ).

 

Retikkel i første eller andre fokusplan, er i mine øyne litt avhengig av bruksområde og hva er man villig til å betale for herligheten.

 

Husk også at en god og stabil montasje er viktig. Det nytter lite med super rifle og state of the art glass, dersom de ikke henger i sammen.

 

Hvis jeg var deg ville jeg brukt litt tid på og sette meg inn i skyting på lange hold før du svir av penger på optikk. Det er kjipt å bruke tusenlapper på kikkertsiktet for å finne ut at det fungerer dårlig til bruksområdet. Jeg har gått den tunge veien selv :winke1: , og dyrt blir det ofte også :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste av alt er repeterbare klikk sammen med glass som sitter ordentlig fast og retikkel som ikke detter ned.

 

Resten er strengt tatt bare for å øke brukerkomfort. Tjaa, det er vel greit å se blinken så optisk kvalitet må være nogenlunde på plass. Under gode lysforhold vil jeg tro de aller fleste er gode nok optisk til å se blinken.

 

Når jeg gravde rundt etter langholdsoptikk fant jeg ut at det som virkelig lager et sprang i prisen er mil/mil retikkel i første plan.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker alle funksjonene (MIL/MIL, parallakse og et retikkel som til en hver tid stemmer med justeringen) til en overkommelig pris, kan du vurdere en kikkert uten lys med fast forstørrelse. Har du f.eks en fast 10x trenger du ikke tenke på første fokusplan. 10x kan du bruke til alle hold en .308win når ut til. Tror det finnes noen modeller som ikke koster en liten formue. Let etter tester og les.

 

Men var jeg deg så hadde jeg hørt på høggern :winke1: En TRG skyter ikke nødvendigvis bedre samlinger enn en Tikka T3 til 1/3del av prisen. Den er bare mere stabil og tåler mere mishandling :wink: Personlig ville jeg lagt pengene i montasje og optikk. Min erfaring er at det første som svikter for de fleste er montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Foreslår du dukker ned i Roe sine saker på følgende måte:

 

Gå til http://www.vapentidningen.se/

 

Bestill 1 eksemplar av:

- nr 7 årg 16 2009

- nr 8 årg 16 2009

- nr 1 årg 16 2010

 

og les nøye artikelserien om langholdsskyting som er fordelt på de 3 utgivelsene.

 

Se også på langholdsbloggen som er relatert til den serien.

Roe har en egen tråd om dette her: Langholdsfilm

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips. Takk for det!

 

Ser det er mye god brukt optikk for mellom 4-6.000.- og det blir nok å gå for noe sånt ja. Den lokale børsemakeren mente original Tikka-montasje vill være bra og billig.

 

bør jeg gå for baser eller bruke weaver-sporet?

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Fikk lyst til å sette dette med optikk som er dyrere enn rifla litt på spissen. Når nye børsa mi koster snart 50k, så er jeg spent på hvilket sikte jeg burde kjøpe, som koster mer enn børsa ;)

 

Jeg skyter med Sightron og synes det er et meget bra sikte til skyting på dagtid på lange hold. MIL/MIL og MOA/MOA, er noe jeg aldri har satt meg inn i. Har man et balistikk program, så får man svaret der, og skrur der etter, funker for meg iallefall. Jeg liker ikke å gjøre ting verre enn det er. Og jeg er heller ingen teoretiker.

 

Ellers har Millett en serie kikkerter som er gode, har selv 2 Milletter som funker veldig bra, hittil. Den ene har 140 MOA høydejustering og fjerner da behovet for tilta skinne. Fåes kjøpt på Ebay for 2500,- til 3000,- kr avhengig av forhandler.

 

Det kan lønne seg å lese litt på de amerikanske foruma, er "litt" flere mennesker som skyter der enn her, og det er flere som har erfaring med diverse sikter som kanskje ikke er så utprega her på berget. Var slik jeg kom over Millett.

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

MIL/MIL og MOA/MOA, er noe jeg aldri har satt meg inn i. Har man et balistikk program, så får man svaret der, og skrur der etter, funker for meg iallefall. Jeg liker ikke å gjøre ting verre enn det er. Og jeg er heller ingen teoretiker.

 

Når du skjønner hvor enkelt MIL/MIL systemet er innser du fort at man ikke trenger å være noen teoretiker for å bruke det. Jeg vil påstå at det er enklere å tenke i MIL enn å bruke "antall klikk". "Antall klikk" gir deg ikke noe "forhold" til kulebanen, og kan være like "forvirrende" som MOA i bruk.

 

Bruker du MOA/MOA (og tilhører tenkere av SI systemet), må du være teoretisk annlagt. Enda være er det hvis du har MIL/MOA, da må du i tillegg være en jævel i avansert hoderegning :lol:

 

 

Klarer ikke å holde meg i skinnet (ta det som en spøk :wink: )

Når nye børsa mi koster snart 50k, så er jeg spent på hvilket sikte jeg burde kjøpe, som koster mer enn børsa

En Hensholdt 6-24x72 SAM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så "heldig" at jeg har en Zeiss 6-24x72, den er vel ikke dårligere enn Hensholdt'n vil jeg tro. Hva SAM koster aner jeg ikke, men Zeissen kom på 16 lapper fra USA.

 

MOA MIL diskusjonen har jeg vært gjennom før, og på de avstander jeg skyter på, klarer jeg å regne meg til så ca hvor mye et knepp utgjør enten det er MIL eller MOA. Siden Shooter oppgir justeringene i både knepp, mil, moa og iphy, er det rimlig enkelt å justere seg inn på de holdene man trenger under langholdskyting, og gjør man jobben rett, er det lite eller ingen korreksjon i ettertid.

 

Mitt enkle krav til optikk er at man skal kunne se gjennom siktet, at bildet er skarpt og fint, at kneppene er presise og kommer tilbake til null, samt at det er ingen forandring ved endring av zoom. Klarer kikkerten dette, trenger den ikke koste skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Må bare kverulere litt, i den linken så tipper jeg at prisen på snaue 12k usd, er kikkert inkl sam system.

Trekker du fra 4000+ usd for kikkerten, er vi nede i +- 8000 usd. Blir under 50k det for SAM'n.

 

Mitt poeng var at man kan ikke konsekvent kan tenke at en kikkert skal koste mer enn rifla, man skyter ikke bedre med utstyr til 100000,- kontra 20-30000,-

 

Beklager at jeg spora av tråden, det var ikke meningen, håper du finner optikk du blir fornøyd med, jeg vil iallefall tro du finner mye bra til langt under 10k, det er iallefall helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var at man kan ikke konsekvent kan tenke at en kikkert skal koste mer enn rifla, man skyter ikke bedre med utstyr til 100000,- kontra 20-30000,-

Ingen har vel sagt at man konsekvent må ha dyrere kikkert enn rifle?

Om man bruker 10 000 + på optikk pleier man få noe som er bra nok for de flestes behov ;)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at man bør ha kikkert og montasje som ikke setter hindringer for hva rifla er god for.

Jeg har en Sightron SIII som ikke koster veldig mye (8000+ ca)

Denne har krystallklar optikk, presise og repeterbare klikk og så tåler den en trøkk i tillegg (som den har fått en del ganger :D )

 

Har aldri hatt noe problemer med MOA/MIL.

Link to comment
Share on other sites

Trekker du fra 4000+ usd for kikkerten, er vi nede i +- 8000 usd. Blir under 50k det for SAM'n.

Du glemte moms, da er du over :lol::lol::lol::mrgreen:

 

Spøk til side :smile:

 

Nå om dagen finner man mye bra optikk til rundt 10 lapper, og slenger man på 10 til, er det ikke mye og hente vidre oppover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...