Jump to content

Tabbe: Har satt i hetter i 100 usizede hylser


fredrik

Recommended Posts

Halla

Klarte å gjøre en liten generaltabbe her nå. Hadde 100 hylser som skulle gjøres klar til lading. Kjørte alle gjennom Collet-dia, på vanlig vis.. Men etterpå oppdaget jeg at kuleholdet er alt for svakt. Mistenker at jeg har brukt for lite makt, eller at dia har vært for høyt stilt opp.

 

Forsøkte en liten macgyver-løsning på en hylse. Tok ut den "stiften" fra collet-dia, og kjørte en hylse inn (da blir hetta urørt). Da ble jo kuleholdet VELDIG godt.. Men spørs hvor beint/rett kuleholdet ble da?

 

Og siste spørsmål: kan kuleholdet bli for godt? Kan man oppleve trykkøkning pga økt kulehold?

Link to comment
Share on other sites

Det går greit å støte ut skarpe tennhetter på vanlig vis med feks Lee

decapping die o.l.,. Briller, hørselvern og gjør jobben mens kjerringa er ute av huset.

 

Eller rett og slett bare bruke Lee Collet som den er. :wink:

Gode tips om briller osv.

Jeg har støtet ut mange skarpe hetter og det har gått bra uten "pang", men vær forsiktig og bruk armen på pressa forsiktig og sakte.

Link to comment
Share on other sites

Hm, har nå tatt ut mine 100 vis av hetter gjennom årenes løp. Forsiktighet utvises, men ingen har gått til nå. Har heller aldri bentenkt meg på å sette hettene på ny (men de kan ha blitt mer sensitive, så enda litt mer forsiktighet). Nei, bruker ikke de hettene til konkurranse og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte en liten macgyver-løsning på en hylse. Tok ut den "stiften" fra collet-dia, og kjørte en hylse inn (da blir hetta urørt). Da ble jo kuleholdet VELDIG godt.. Men spørs hvor beint/rett kuleholdet ble da?

Sett i en kule, og rull patronen på et speil. Du ser det godt om kula blir stående skjeivt. Litt skjevhet går bra på f.eks 100m elgbane(jeg har skutt en del som var så skjeve at de kamret tregt, men merket ingenting på samling eller treffpunkt). Til langhold og BR er det sikkert helt uaktuellt.
Link to comment
Share on other sites

Man kaster ikke uttatte hetter nei, de brukes til trening på bane. :thumbup:

Vær klar over at hetter man har tatt ut kan ha "krympa noe" pga at tennhettelomma kan ha vært trangere på noen hylser enn på andre. Om da man setter de "krympa" hettene i hylser med romme hettelomer kan de sitte dårlig. Har sett hetter falle ut (før skyting, i skuddpakka) pga dette. Jeg vet ikke om hetter som sitter dårlig kan gi gasslekkasje bakover. Om man får det, kan man få stygge merker på sluttstykket. Det er irriterende. En løsning er å ikke spare på hetta, du får 3 stk for en krone.

En annen løsning er å velge hylser med trange hettelommer om man absolutt må gjenbruke slike uttatte hetter. Feks de allment utskjelte S&B som har trangere hettelommer enn mer "fine merker".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...