Jump to content

Høyere hastighet og mindre vinn drift med lyd demper?


ersa

Recommended Posts

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

En god latter forlenger livet.

Den som kan gi meg en god forklaring på overnvnte påstand, skal være god.

Vindavdriften skjer uten for løpet, og vilken faktor har lydemperen på kulebanen. :?:

Og hvordan kan lydemperen produsere høyere kammertrykk, noe som er en forutsettning for økt hastighet :?:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

En god latter forlenger livet.

Den som kan gi meg en god forklaring på overnvnte påstand, skal være god.

Vindavdriften skjer uten for løpet, og vilken faktor har lydemperen på kulebanen. :?:

Og hvordan kan lydemperen produsere høyere kammertrykk, noe som er en forutsettning for økt hastighet :?:

 

 

 

Det var det jeg tengte meg men siden jeg ikke var helt sikker så lot jeg det ligge. Det er så typisk meg og drite meg ut ved ognpåstå noe som ikke er sant :D:P

Link to comment
Share on other sites

For å utdype, dempere gir (nesten alltid) en noe høyere V0, det er opplest og vedtatt. Det har ingenting med høyere kammertrykk å gjøre, snarere at man får en effekt av pipeforlenging. Høyere V0 gir mindre vindavdrift(innenfor normale hastigheter), siden flytiden til målet blir mindre. Om enn noe marginalt, er det derfor ikke direkte feil å si at demper gir høyere hastighet og mindre vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Det var en jeg diskuterte litt med i går som mente at man fikk høyere hastighet og mindre vinn drift med lyd demper, men det har jeg veldig vanskelig for og tro! Så jeg tengte jeg skulle høre med dere her inne.

 

 

Ja dette stemmer, men det er marginale forskjeller..

Men det er målbare forskjeller med og uten demper..

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

En god latter forlenger livet.

Den som kan gi meg en god forklaring på overnvnte påstand, skal være god.

Vindavdriften skjer uten for løpet, og vilken faktor har lydemperen på kulebanen. :?:

Og hvordan kan lydemperen produsere høyere kammertrykk, noe som er en forutsettning for økt hastighet :?:

 

 

Det er ikke bare kammertrykket som bestemmer hastigheten..

Øker hastigheten, blir vindavdriften mindre..

Link to comment
Share on other sites

Om du reduserar avstanden frå munninga til skiva med 20cm, har du redusert vindavdrifta med 0.2% med eit handgrep. Eg berre nemner det. Løysinga er altså å ha ein diger jævel av ein lyddempar, og ligga langt unna teleskopiske.

Ja, og ihvertfall ikke korte ned løpet før du monterer demper på den...

Link to comment
Share on other sites

Det var en jeg diskuterte litt med i går som mente at man fikk høyere hastighet og mindre vinn drift med lyd demper, men det har jeg veldig vanskelig for og tro! Så jeg tengte jeg skulle høre med dere her inne.

Ja det er nok sant.

Du kan få noen få msek mer med demper, feks 5 msek (vi har målt ca 5 msek høyere hastighet med enn uten demper på en kompis sin 3006) så da vil du kunne få bittelitt mindre vindavdrift og bittelitt flatere kulebane. Men det er så lite at jeg tror det er vanskelig å påvise for oss vanlige dødelige på normale avstander.

 

Så svaret blir et betinget ja ;)

 

(merk: Kan/kunne og at det er så lite forskjell at man neppe klarer merke det på vanlig skyting)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...