Jump to content

QuickLoad Spørsmål


Aannerud

Recommended Posts

Jeg har ikke brukt det så lenge men som fersk lader har vært til god hjelp! QL gir ett bilde på hvilket krutt, trykk, fyllingsgrad, settdybder, kulefall med forskjellige kuler og hastigheter, utslag på forskjellige løpslengder, masse greier:) Og lade rett ut fra QL er nok å gamble litt men syns teorien ofte stemmer bra med praksis!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått Q.L i hus, men klarer ikke helt å se hva nytte jeg kan få av det....

 

Har nå vært nøye og funnet ut at jeg har 55,6grains Vann-vekt i hylsen

 

Har ladet noen barnes TTSX kuler med 44,5grains Norma 203B. Men verken hastighet eller fyllingsgrad stemmer. Jeg hører kruttet når jeg rister patronen, men Q.L sier jeg har 3,8% komprimert ladning. Kronografert hastighet er 810ms, men Q.L viser 847ms...? :shock:

Link to comment
Share on other sites

QL er ikke det samme som ei ladebok men en teoretisk beregning av trykk og hastighet. Har man ei børse man kjenner godt så er QL et godt verktøy hvis man bruker kuler eller krutt man ikke finner andre ladedata for. Alle løp er forskjellige og gir forskjellig trykk og hastighet. Ting som påvirker løpene er friflukt, løpsdiameter, antall riffler, slitasje osv dette tar ikke QL hensyn til. Bruk QL som et suplement til ei ladebok og ikke som ei ladebok.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått Q.L i hus, men klarer ikke helt å se hva nytte jeg kan få av det....

QL er alle hjemmeladderes drøm. Tenk å sitte å knotet in tal å forandre på en eller annen variabel så får en frem trykkurver og hastighet pent presentert på PC:n.

Det er lett å føle seg som en ladeguro da. Men er det så enkelt uten den grunnleggende kunnskapen?

 

Nå er jag ikke ute etter å disse fat_dog86 men følgende utsagn kan, men behøver ikke, tyde på at han ikke kjenner muligheter i QL:

 

Du om ikke fyllingsgraden stemmer nogen lunde, har du rommere hylser enn det som ligger inne i QL,

 

Det er faktisk en mulighet for å justere QL etter dine skutte hylser med hjelp av vann/vekt.

 

Likeså endre verdiene for krutt(eks skyttelagskrutt som varierer fra lot til lot.

For dette trenger du ikke QL. Norma har en egen omvandler for dette.

 

Med trykkmåleutstyr og kronograf så er dette ingen sak)

 

Hvilken nybegynner har trykkmåleutstyr og skjønner hva han driver med? Tilhører kanskje overkurs? Deremot en kronograf kjøper man sammen med sin første presse.

 

masse greier:

Ja, kanskje for mange. For jag trur at det er et svært begrenset antall som skjønner, med all respekt, hva som hender da man til eksempel forandrer brennhastigheten på krutt som er en av muligheterne i QL.

 

Nå virker jag sikkert veldig negativ til QL. Men har hatt det i noen år og har av å til fått rare tal, men det er sikkert mitt feil. Jag bruker det for hva det er, så som Rufus så treffande har beskrevet.

 

Bruk QL som et suplement til ei ladebok og ikke som ei ladebok.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet det er mange som ønsker QL, men tror det er styr og bestille fra utlandet utenom PayPal.

 

Jeg bestilte min versjon i Danmark.

http://www.gunsandpowder.dk/product/qui ... rige-3637/

 

 

Det bestilles enkelt via e-mail.

Dansk moms er trukket fra i den prisen som står til land utenfor EU.

Du får så en faktura på e-mail fra butikken.

 

Her står alt du trenger for å betale via nettbank til Dansk bank.

Jeg har aldri gjort denne type betalinger før, så jeg var usikker på hvordan dette skulle gjøres.

Bla. skulle det velges hvem som skulle betale omkostningene for overføringen.

Denne står normalt på "Delt mellom sender og mottager".

Jeg la på for kostnadene for å være sikker på at alt gikk greit, og tok kontakt med dem om hva som skulle gjøres.

Jeg fikk beskjed om at de delte på omkostningene.

 

Så denne transaksjonen er meget rask.

Jeg tok kontakt Torsdag, gjennomførte betaling fredag.

Penger mottatt mandag, og pakke sendt.

Torsdag sitter jeg nå å installerer.

 

Enkelt og greit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri funnet noe i kuledataene som sier noe om hvor mye trykk kula vil gi. Det ligger ikke noen data på graveringsmotstand, friksjon, stivhet eller slikt. Dette er parametre som må justeres manuelt. (Så vidt jeg vet)

 

".264,105,SP 231 GS Custom ","105","1.307","5.56","6.73","3.99","G1","2",".265",".523",".523",".4617",".3281",".337","","3300","2250","1200","","","5.2"

 

Slik ser en post for ei kule ut.

Link to comment
Share on other sites

Tar QuickLoad Høyde for att Homogene kuler kan gi litt høyere trykk?

Først forutsetter jag at dere har alle fire vinduer åpne i QL.

 

Se etter vindu "Charge" og sett markøren i feltet for ”Shot Start (initiation) Pressure” og les nøye gjennom teksten der. Ikke forandre på noe nå.

 

Så går du over på vindu "Cartridge Dimensions" og der velger du kule kaliber .308, 180, Alaska.

 

Noter deg så hva som står i vindu for ”Shot Start (initiation) Pressure”. Her hos meg står det da 3626 psi (250BAR). (For å forandre mellom psi / Bar klikk på knappen med teksten.)

 

Nå scroller du frem til kule .308, 165, Barnes X BT i vindu "Cartridge Dimensions".

 

Fest så øyne på ”Shot Start (initiation) Pressure” innen du klikker på kulen og da du klikker, voila, der spretter trykket opp til 6527 psi (450 Bar).

 

Så ja, det ser ut til at program tar hensyn til forskjellige type kuler. :wink:

 

Alt dette kan en lese om i manualen fra side 60 – 68. På side 62 spesifiseres hvilke kuler som programmet kaller solid bullets og litt mer informasjon på side 66 markert IMPORTANT.

 

Men det får dere finne frem til selv. :trist::lol::mrgreen:

 

 

Nå ska jag ut i nydelig måneskinn og se etter hjort. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

Har testet forskjellige ladninger i 30-06 fra ladeboka i QL for å skjekke nøyaktigheten på programet. med de fleste krutsorter som jeg bruker er den bra (+-5 ms) Men med magnumkrutt som norma mrp blir forskjellen stor. da ligger den alltid ca 20 ms over det det står oppgitt i ladeboka utgave 6.

Er det noe jeg gjør galt(noe jeg skulle ha trykt på) ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...