Jump to content

6,5 kule til langhold/gong?


iKnut

Recommended Posts

Jeg er i mulighetenes land og skal kjøpe med meg noen kuler til 6,5x55'n. Behøver tips til en presis kule til langholdstrening/gong.

Høy BC er vell ikke ensbetydende med med god presisjon, så erfaringer er fint. Har en standar R8 pipe på 57 cm.

Mulighetenes land? USA?

Det er maaaaange andre ting som jeg ville kjøpt før jeg kjøpte 6,5mm kuler i USA.....

6,5mm kuler er faktisk en av de få tingene som det ikke er så forferdelig mye å spare på å kjøpe der i forhold til å kjøpe de i Norge.

En anna sak er om man har lov til å ta prosjektiler med seg ut av USA og inn i Norge....

 

Men om "mulighetenes land" er på XXL eller hos hjemmelading eller en annen norsk butikk ville jeg anbefalt 139-140 grs matchkuler som feks A-max, Scenar, Sierra MK, Nosler CC, eller Normas 130grs GT/DL, eller lapua eller sierras 123grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

7,8 grms Nosler Ballistic Tip er en veldig presis kule med god BC, den går knallgodt i rifla mi, flere som sier det samme.

 

Personlig mener jeg at denne blir for lett til langhold og gong-skyting. Skal jo høre at man treffer og! :)

 

(Nå skal det jo sies at jeg har skutt på gong på 584m. med 55gr Lapua FMJ i 223, og hørte treffet da, men svakt!)

Link to comment
Share on other sites

Hornady A-max 140.

Nosler 140 Custom Competition.

Scenar 123 og 139 grs

 

Kjell Olav har vel sagt det allerede, forandret bare litt på rekkefølgen hans.

Kjøp en 140gr matchkule etter pris (de er alle gode) evt en 123gr.

 

120gr kuler er merkbart dårligere i vinden...

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode svar.

"Mulighetenes land" er USA, ja. Synes det fortjener tittelen i denne sammenhengen, med .50 BMG som "hyllevare" for hvem som helst :)

Som det nevnes er det ikke store utvalget i 6,5 her, men fant Hornady SST til Kr 1,20 pr stk så jeg har tatt med noen pakker av de i 140gr.

Så da får vi se om jeg får ladda litt, testet presisjon og forsøkt meg på litt langhold etterhvert. Kan bli morro.

Link to comment
Share on other sites

@Høggern:

Jeg har alldri hatt problemer med å ta med amunisjon og våpendeler til eget bruk i bagasjen fra USA. Hva loven sier om man virkelig begynner å finlese vet jeg ikke, men jeg ser heller ingen grund til å bekymre seg for det. Gikk foresten helt fint denne gangen også. Og nå hadde jeg toppet opp 5 kg grensa med div ferdigrullet ammo + et utvalg av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på det?

 

Nei eg finner ikke helt ut av denne lovteksten.

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

 

 

a.patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

 

 

 

 

b.prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

 

 

 

 

c.hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

 

 

 

 

d.håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

 

 

 

 

e.lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

 

 

 

 

f.gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs

Link to comment
Share on other sites

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

b.prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

Her har du svaret: Ammunisjon er feks prosjektiler beregnet for skytevåpen nevnt i §1. Dvs kuler. (i tillegg til komplette patroner, hylser med tennhette eller drivmiddel, osv)

Link to comment
Share on other sites

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

 

a.våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

 

b.våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).

 

c.våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.

 

 

Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.

 

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a.patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b.prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c.hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d.håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e.lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f.gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Loven er klar den,

Lønner seg å lese loven grundig før man bestiller,Så man ikke driter på draget som det heter.

Holder på med svartkrutt skyting, og må teste forskjellige typer kuler, og det har de en hel del av i USA.

Får vel ta meg en prat med lensmannen for å få vite hva eg skal gjøre.

Man kjøper ikke dyr kuletang før man veit hva som går bra i våpenet.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...