Jump to content

Baikal IJ 18 for tursekken


Svenna

Recommended Posts

Hei

Jeg har lest om denne rifla og kjøpte en i kal 222 til 800 kroner med tanke på toppjakt og skarvejakt. Dårlig avtrekk og at løpsenden er for tynn til 14X1.5 er blandt det som disse er kritisert for. Har tillatt meg å plukke litt og avtrekket gikk greit å forbedre til akseptabelt med en Dremel. Prøvde det så på skytebanen og det gikk så presist at jeg bestemte meg for å customisere det til en hendig tursekk børse. Rifla ble da levert børsemaker for kapping av løpet og gjenging for demperen jeg har på storviltrifla (14X1.5).

Gjengingen blir på disse riflene noe dyrere enn vanlig (+300 kr). Dette fordi den den twistede løpsprofilen gjorde at børsisen brukte 30 min på å lage en jigg så gjengene ble rett).

Nå har jeg en rifle som kan demonteres og pakkes ned i en liten tursekk også. KJEKT Å HA :-D

P9170049.jpg

P9170048.jpg

P7090006.jpg

P7100012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen verktøy nei og ikke treffpunkt forandring.

Dette er jo et low cost prosjekt så jeg tror ikke jeg spandererer svingmontasje på siktet, men da ville alt ha kunne pakkes ned innforbi 50 cm lengde

Ca 3250 gram pluss demper gjør det ikke til noen lettvekter men løp og sikte veier 1650 gram.

Jeg kjøper gjerne en hagle kan 12 av samme så kan jeg gå med hagla og ha løpet i sekken. Da er ekstravekten 1650 + evt demper å ha rifle tilgjengelig.

Baikal ij 18 er utvilsomt markedets billigste system rifle.

Link to comment
Share on other sites

Kan ingenting om innstikkløp men er skeptisk. Å bygge om disse er galskap i forhold til bare å kjøpe tilsvarende. En forhandler på Finn.no solgte nylig en ny 308 rifle for 1200 kroner, brukte hagler av disse koster gjerne 300 - 1000 kroner.

Er ingen grunn til å kjøpe ny demper til rifla når jeg allerede har en 30 kaliber A-tec Maxim. Slik den fremstår nå har jeg betalt ca 2000 for rifla uten demper, det er det vel verdt 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to av disse, i .222 og 12/70. Løpene er ikke drop-in. Men det skilte såpass lite at jeg kunne tilpasse selv med bittelitt fin slipepasta mellom baskylen og brystningen foran hengslebolten. Jeg har altså ikke slipt på hengslebolten! såpass lite skulle til at blåneringen på hele flaten ikke er blitt borte, men børsa lot seg ikke lukke med "feil" løpssett på noen av baskylene.

Nå bruker jeg riflebaskylen uansett, men har den ulempen at jeg bygde opp kolbekammen med en billig forhøyer i gummi. Da er den for høy som hagle, men gir perfekt kinnkontakt med kikkerten.

Den rakseste måten å ordne dette på er ikke å bytte kolbe (3 skruer) men å fjerne kolbeforhøyeren. Jeg festet den meget elegant med to treskruer ned i kolben :oops:

Med Leatherman bruker jeg et par minutter på å komme fra rifle til hagle eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har sett mange som har bygget om enkeltløpa hagler til rifler, de er bygget i 30us, .300whisper med krave og 30-30win. Orginalt kommer vel disse starene i 308 og 222, har og sett de i 223,men vet ikke om det er orginalt.

 

For å lage .300Wisper med krave brukes 357maximu hyle. Passer perfekt til sånt..

Link to comment
Share on other sites

Ai-ai.. Slike "veslebørser" er igrunn ganske kult. Eg har ei tilsvarende hagle eg vurderar å sette eit permanent innstikksløp i, ev. få den ombygd til rifle. Har du vurdert å heildempe børsa?

 

ikke nødvendigvis riktig å bygge den om til permanent til rifle.. nå har jeg brukt min enkel løper baikal hagle på jakt over flere år. den er favorittbørsa mi på småvilt med mye bæring/gåing. jeg er ikke sikker på det jeg sier nå ,men mener å ha hørt at enkel skudd riflene kan brukes med haglepipe mens ren hagle ikke kan brukes med rifle pipe,det var vist noe med tykkelsen på tenn stiften? utrulig kjekt å jakte med disse enkel skudd børsene.

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange som har bygget om enkeltløpa hagler til rifler, de er bygget i 30us, .300whisper med krave og 30-30win. Orginalt kommer vel disse starene i 308 og 222, har og sett de i 223,men vet ikke om det er orginalt.

 

For å lage .300Wisper med krave brukes 357maximu hyle. Passer perfekt til sånt..

 

Hvorfor gjøre det vanskelig når en skal ha enkeltskuddsvåpen? Bruk 30-30win, fungerer utmerket på jakt i "pistol", bare spør "Shabob".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...