Jump to content

Noen spm ang mini 14


Jonass

Recommended Posts

Etter litt om og men ang søknad ang mini 14 å ser det ut til at det ordner seg nå.

 

Noen spm dukker jo opp i hodet mitt:

 

første er hvilken skal jeg kjøpe?

 

Rustfri eller blånert?

 

target eller vanlig, heller mot vanlig da jeg har forstått at man trenger tykkere løp uansett så hvorfor betale mer for en target.

 

Heller mest mot rustfri, men da er mennet at det er syntetisk kolbe på den og, har mest lyst på trekolbe sammens med rustfri.

 

Og skal jeg har blånert så heller jeg for syntetisk koble, for et litt "darkside" look.

 

Har forstått såpass at accustrut bli kjøpt med engang, sammens med noen magasiner og kikkert montasjer/ picatinny rails. Har et docter sight som jeg tror passer seg fint på den.

 

Også hvilken butikk skal jeg handle fra?

Link to comment
Share on other sites

? vet du noe resta ikke vet?

Eller er det noe nytt som har åpnet for søknader igjen?

 

Sist jeg snakket med Jaktdepotet i drammen, hadde vel de et par på lager.

(uke eller litt lengre siden)

 

Skal du jakte, eller skyte praktiskt? siden du skal ha flere mag, og div "stash"

 

Rustfri er jo rustfri ;)

Accustrut er OFTE en fordel, men ikke alltid nødvendig... er jo en og anen mini som går bra uten og ;)

Men har sett få tilfeller, der accustrut'en gjør børsa dårligere...

Link to comment
Share on other sites

Må bare gjenta Østlendingen, hvem har du snakket med for å få tommel opp for søknaden?

Forstår det som det er stopp på semi auto søknader frem til desember en gang?

 

Rustfri har nok sine fordeler, og husk: Vær varsom med Tacticool stuff på våpenet. Det er nå konsensus om at det er ulovlig. Så en rekke kolber osv er nå forbudt i den virkelige verden.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det aldri til å komme noe som helst tacticool på våpenet nei, ser dere ikke jeg skriver helst rustfri med trekolbe, men er blånert verson og anbefale så ender den med syntetisk.

 

Rifla kommer nok til og bli brukt på jakt, om den er presis nok, ellers blir det vel prosjekt/ koserifle. Og da blir det bare bane skyting med den.

 

alltids kjekt og ha et magasin ekstra eller to, når det er løse magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Får du igjennom den søknaden er det jo litt av en sensasjon.

Skal du allikevel bytte løp så er det kanskje like greit å kjøpe vanlig mini..

-Targeten har dog bedre avtrekk, og etter min mening en stiligere stokk..

-Og kul stokk og forbedret avtrekk for 1500-200 er vel ikke så værst en deal?

 

Nytt waltherløp i valgfri dimensjon kommer vel på ca 8000kr ferdig montert hos magnumhansen.

Ny gassblokk kommer i tillegg..

 

Tenkte å skifte løp på min, og da er det jo et targetløp tilsalgs? :D

(skutt ca 4-500 skudd)

 

Det er våpensøilen i bergen som har mini 14.. -og winge våpen ser jeg og har dem på nettsiden sin..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er links, så derfor er også targeten ute av interesse.

 

Men liker helst tradisjonell stokk.

Såpass til pris på walther løpa ja. Hmm får håpe den er presis nok for meg da. Ikke at jeg skyter så bra at den må gå hull i hull men er jo gøy med presist våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mini 14 er vel ikke akkurat det mest populære synet hverken på banen eller blandt jegere generelt nå om dagen uten at jeg skal legge noe mere i det.

 

Flott innspill!!

Jeg har et par venner som møtte en fyllekjører i en opel, opel er vel ikke det mest populære synet på veien, eller generelt blandt bilistene nå om dagen heller....

(ser du sammenligningen)

regner med at du har såpass bred horisont, at du skjønner hva jeg mener.....eller er du litt forutinntatt og sneversynt, og tror alle som har mini har ABB fakter?

 

*edit*

Forventer du at alle som har mini14, eller andre halvautomatiske rifler, skal kaste disse?

(eller gjelder skulinga di bare mini14?)

At du ikke fatter at ABB ikke har noe med jakt og skytesport får være din sak, men det finnes mange som synes mini14 er en liten og praktisk rifle å ha med i skogen, eller på banen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter østlendingen fullt ut her. Og kan tilføye:

 

Kunstgjødsel er vel ikke akkurat det mest populære synet hverken på gårdsbruk eller blandt bonder generelt nå om dagen uten at jeg skal gå noe nærmere inn på det.

 

-Likeledes er vel diesel uglesett av de fleste langs veien og på anlegg av samme åpenbare grunn, og man får gjerne noen skjeve blikk hvis man er såpass uomtenksom og hensynsløs fyller dette på bilen i disse dager.

 

-Blir jo "litt" feil dette? Man må skylde på personen som misbrukte disse tingene, ikke tingene i seg selv..

Link to comment
Share on other sites

Skjønte vel at tråden her kom til og ende slik den gjorde, startet bra konstruktivt men endte opp med ABB, Hvorfor har ikke glock 17 det samme problemet? Jo fordi det er en helt vanlig pistol og det er da for søtten mini 14 også

 

Driver folk og skuler mini 14 ned hele tiden så er det vel ikke rart at det kan bli slutt på de.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har Mini-14 og har vært på skytebanen etter 22/7?

Jeg har en Mini-14, men har holdt meg unna foreløpig, litt pga dårlig med fritid, men også pga en gnagende følelse i bakhodet om at enkelte ville glo stygt på meg...

Nå blir det vel snart noen turer på Løvenskiold igjen, men er selvsagt veldig spent på hva slags reaksjoner (if any) jeg kan få. Jeg er selvsagt veldig klar over at det da altså ikke er min feil at ABB brukte den børsa han gjorde, og at det heller ikke våpenets skyld. Og jeg forventer selvsagt også at jeg skal kunne få brukt den uten å være nødt til å høre/se at noen reagerer på det, og behandler meg som spedalsk.

 

Men er det noen som allerede har luftet Mini'en sin og fått noe pepper/kommentarer?

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så så folkens, jeg har ingen problemer med å hverken se en Mini14 eller se noen bruke den hverken på bane eller til jakt. Jeg synes det er forbanna synd at noen kan ødelegge så forbanna mye ved å begå handlinger som ikke hører hjemme på denne planeten i det hele tatt. Det er en gang sånn at POD har innført søknadstopp for semi-autorifler, ikke semi-autopistoler. Med tanke på at mange steder blir du litt uglesett om børsa er litt for tacticool(eller om det er nyskjerrighet?), tror jeg vi må bare ta innover oss at akkurat Mini 14 har dårlig rykte om dagen, like det eller ikke.

Av hensyn til andre *kan* det kanskje være greit å la akkurat den børsa stå i skapet en liten stund med mindre man ikke vil ta opp kampen og forsvare børsa si for enhver pris i disse tider. Sagt på en annen måte: Er det en diskusjon vi trenger å ta nå, det være seg på banen eller før vi skal ut å jakte? Mulig jeg er feig her, og er helt på jordet...

Jeg skjønner utmerket godt at det ikke er børsa som er synderen her - noe det for øvrig aldri er.

Link to comment
Share on other sites

Lufter mini'n med jevne mellomrom, og jeg opplever slett ingen negative reaksjoner på det. Hvis noen skulle skule på meg fordi jeg har lik rifle, bil eller bukse som terroristen, ville jeg synes oppriktig synd på vedkommende. Jeg har nemlig ikke brukt mine våpen til noe ondt eller ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som allerede har luftet Mini'en sin og fått noe pepper/kommentarer?

 

Var på banen for en stund siden, som forventet blei det litt snakk om "Breivik våpenet" Mange viste interesse, men kun positivt. Hadde ikke forventet annet uansett.

Enkelte grinebitere ikke liker våpenet, men dem fleste eier normal høflighet og kritiserer ikke ukjente. Lettere å kritisere folk på et forum.

 

On topic: Jonass, kjøp deg en rustfri og kjøpt en trestokk på ebay!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at noen deler av landet godkjenner halvauto rifler og andre deler ikke... sendte en søknad på en halvauto selv, dog ikke en mini 14, men ble ringt opp av politiet der dem forklarte at ingen halvauto blir godkjent nå og at hun som ringt skulle ta kontakt når dem hadde hørt no fra POD.

 

Håper at det kommer en tommel opp for dem igjen snart!!

Link to comment
Share on other sites

Skjønte vel at tråden her kom til og ende slik den gjorde, startet bra konstruktivt men endte opp med ABB, Hvorfor har ikke glock 17 det samme problemet? Jo fordi det er en helt vanlig pistol og det er da for søtten mini 14 også

 

Driver folk og skuler mini 14 ned hele tiden så er det vel ikke rart at det kan bli slutt på de.

 

 

Det er ingen fornuftig grunn til det, men det er en logisk en.

 

I kretser der det er normalt å bruke en Glock 17 er dette et langt vanligere våpen enn det en Mini-14 er på vanlige norske DFS- og JFF-skytebaner.

Pistolskyttere er vant til så se Glock 17. Ola Elgjeger er ikke vant til å se Mini-14.

 

Jeg tror det er så enkelt som det.

Link to comment
Share on other sites

On topic: Jonass, kjøp deg en rustfri og kjøpt en trestokk på ebay!

 

Takk for at du går On topic.

Hva er den soleklare fordelen med rustfri?

Jobber selv med rustfrie stål, og er jo vant med at rustfritt har lett for og "skjære" seg, slik at det gjør at den må være skikkelig smurt hele tiden?

 

når spørsmålet ang levetid/ korrosjon så er jo RF en klar vinner. Også ser det renere ut, men så kan jeg gå over på varmeutvidelse der rustfri utvider seg mer enn vanlig svart stål. Og utvidelse av et våpen er vel fy fy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...