Jump to content

Identifisering av Patroner


Kresto

Recommended Posts

Trenger hjelp til identifisering av 3 stk patroner.

 

1570y9e.jpg

 

det jeg tror det er, fra venstre: 455 webley, hakke snøøøring, 7,92x57, den til høyre er en 6,5x55 til sammenligning.

 

28l9zxx.jpg

 

Headstamp på nr 3 fra venstre, kan noen si meg noe om dette?

 

5l1mvl.jpg

 

Headstamp på nr 2 fra venstre, det skal sies at denne har en "kule" som er helt hul, og er "klippet" i toppen, kan minne om en hollowpoint, bare ikke i bly. kan det være en kortholdspatron?

 

På den første fra venstre står det ingenting på hylsebunnen.

Link to comment
Share on other sites

7.92x57 eller 8x57 er det kaliberet som Tyskeren brukte orginalt i sine Mauser M98. Dei blei seinere bygd om på Kongsberg for det Norske forsvaret og då i 30-06..

 

Når det gjelder 8x57 krigsammunisjon, så er det vel ikkje andre kaliber det finnes meir forskjellige typer prosjektiler for, enn den ammoen. Om eg ikkje husker heilt feil, så fantes det omtrent 200 forskjellige typer ammo, til den produsert under andre verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

nice :) takk for dette :)

 

Den helt til venstre, kan noen bekrefte at dette er en slaktemaskepatron? sånn 100%

 

Ble litt usikker når jeg forstørret bildet. Er det en randtenning eller sentertenning. Ser kanskje litt RF ut på bildet. Vennligst ta nøyaktige mål av kule dia. og hylselengde.

Link to comment
Share on other sites

Ser i boka at 9x17R Norma Cattle Killer har hylselengde på 17,4mm, kuledia på 9,2mm. Patronen stemmer da på målene mest med .38 Short Colt Short Case som har kuledia på 9,6mm og hylselengde på 17,2mm.

 

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at dimensjonene varierer litt på enkelte kaliber/patroner og at patronen på bildet ligner mest på ei slaktepatron.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Legger inn et bilde her jeg også av en patron jeg fant i verkstedet til husverten, en av mange spennende kreasjoner, men denne vet jeg ikke hva er.

 

COL ca. 42mm, hylselengde ca. 32mm, .30 kaliber kule og bunnstempel RA 55(eller 66 eller 65 eller 56, var vanskelig å se)

 

IMG014.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

har noen patroner her som for meg er ukjente, håper der er noen som kan hjelpe?

 

normal_ukjente_med_nr.jpg

 

Fra venstre:

 

1. 577/500 No 2 Exp

2. 8x58RD

3. 11x57,4R

4. 11x47R

5. 8x54

6. 8x63 Swedish

7. 500 Express 3 1/4''

8. 11,7x57,5

9. 25-36 Marlin

10. 50-70 Govt.

11. 25-20 Win

12. 360 No 2

14. 9,5x17 Rimfire

 

Mangler bare 1 nå, nr 2 fra høyre

 

13. hylsedia: 11,8

totl: 34,15

bunnmrk: CG 99

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.30 kaliber kule og bunnstempel RA 55(eller 66 eller 65 eller 56, var vanskelig å se)

 

IMG014.jpg

Helmantlet militærammo for .30 US Carabine, ja. Har skutt vekk styggmye slikt i mine yngre dager. Morsom i helauto-versjonen av karabinen!

Bunnstempelet RA kan stå for både Raufoss Ammunisjonsfabrikker, og Remington Arms. Tror at Raufoss har brukt fabrikkoden AYR (mest fra 1950-tallet) for å unngå forveksling. Fra begynnelsen av 60-tallet bruker Raufoss igjen RA i sin bunnmerking, så denne kan være laget på Raufoss, ja.

Rart med denne patronkonstruksjonen, den er liksom ikke brukandes til noe som helst sivilt formål.

 

@ "Mauser 68":

Nei, den kortholdspatronen er ei patron, som sender ut eit veldig lett og hult stålprosjektil.

HV-brukte slik ammo som tilvenningammo for sine ungdommelige rekrutter. Den ammoen av denne typen jeg har sett har hatt et hult tambakprosjektil, men grønn oljetetterand i kontakten mellom kule og hylsemunningen. Har en slik i samlingen.

Er du sikker på at du har sett en stålvariant av dette prosjekttilet? Interessant å vite.

Link to comment
Share on other sites

US-karabinen er en grei liten sak. Jeg er redd jeg går OT nå, men kunne tenke meg en sivil karabin i .30 US Carbine. Da som et alternativ til salongrifle. Bruke den på småvilt opp til rev, når holdet ikke blir for langt.

Koster ikke allverden å mate den heller, billige hylser - lite krutt. Støpe kuler selv, stelle til "verdens beste" ammo og dra seg ut i skogen.

At den lager større hull enn .22LR er heller ikke feil.

Kanskje jeg må ta til takke med en .32-20, men den er ikke så vakker som .30 US Carbine.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

joda 45 colt, har boka jeg, men er bare rævva til og bruke den, tålmodighet er for meg en by i uganda og i den boka trenger (hvertfall jeg) litt tid for og finne noe, men har nå klart og spore opp 4 stk fra bilde ved bruk av boka så ekke så gale det da :D

Link to comment
Share on other sites

AYR bunnstempel har jeg kun sett brukt på 7,62 fra 54 og 55. RA på 30 US er raufossprodusert.

Har patron med AYR .30-06 med bunnstempel også fra 1952 i samlingen. Har sett 54, men ikke 55. Kanskje noen med god kjennskap til Raufoss' eldre produksjoner vet mer?

Skjøt i min tjenestetid av og til noe gammel 12,7 x 99 (trolig fra WW2) med hylser merket RA. De var produsert på andre siden av Atlanteren.

Link to comment
Share on other sites

joda 45 colt, har boka jeg, men er bare rævva til og bruke den, tålmodighet er for meg en by i uganda og i den boka trenger (hvertfall jeg) litt tid for og finne noe, men har nå klart og spore opp 4 stk fra bilde ved bruk av boka så ekke så gale det da :D

Så du HAR boka, men GIDDER IKKE å bruke den????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...