Jump to content

Colt Python eller S&W 686 - samle eller skyte?


Rawlins

Recommended Posts

Og da ble det desverre enda en tråd i sjanger "hva skal jeg velge?". (jeg kunne ikke plage El Gringo med endeløse pm's lengre) Jeg har nettopp fått innvilget mine to første søknader (.22 & .357) og skal ut å handle. Jeg er såpass gammel at jeg har vokst opp med cowboy og indianer-lek, Morgan Kane, familien Macahan etc så Colt er prentet inn fra tidlig av. Og Colt Python har jeg drømt om lenge.

 

Jeg har nå fått nyss om en Python som skal komme for salg, den skal være uskutt, tønna har ikke gått en runde som mellommannen sier og den er strøken. Vet ikke pris på denne men den blir sikkert dyr. (om det ikke blir denne så ser jeg etter andre strøkne eksemplarer av CP)

 

Samtidig har jeg funnet en 686 som har gått 20-30 skudd, veldig pen - noen få riper, den skal være over 10 år gammel (glemte å skrive av serienr), den kom med treskjefte om det kan si noe om alder. Denne skal jeg få for ca 3000,-

 

Planen er jo å skyte litt med den revolveren jeg skal ha. Men kan man ta en ubrukt Python (eller et veldig støkent eksemplar) og skyte aktivt med den? "Samleren" i meg protesterer vilt. Skytteren sier ja. Vil jeg angre om noen år når Colten ligger i skapet med riper og merker etter mange timer på banen? En 686 er jo lettere å bruke da jeg ikke ser den store samleverdien i den. Mao, fornuften sier S&W, hjertet sier Colt.

 

Jeg må legge til at jeg kun har holdt og testa avtrekket på en 686, Python har jeg aldri sett annet enn på film og bilder. Jeg likte 686'n men jeg har ingen forutsetninger for å bedømme den da jeg er sylfersk.

 

Er det andre her som har vært i samme dilemma? Hadde det bare vært lov til å kjøpe 2 med engang....

Link to comment
Share on other sites

El Gringo er ikke vanskelig når det gjelder "endeløse spørsmål", så det er bare å kjøre på :)

Personlig er jeg lite sentimental når det gjelder våpen, så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke en uskutt Python.

Har du muligheten til å kjøpe begge, hadde jeg personlig gått for den varianten, men skal du kun ha en av dem hadde jeg valgt den jeg likte best.

Pythonavtrekk er ikke så lettunet som Smith, men de pleier å være nokså gode i utgangspunktet.

Avtrekket på en Python er litt spesielt siden det har mer motstand på slutten av avtrekksbevegelsen, men dette går an å gjøre noe med så det blir merkbart redusert.

Mekanismen i en Python er litt mer "delikat" enn Smith, og vil få litt slitasjeproblemer med mye skyting med hard ammo.

Med mest 38 spl. og magnum sånn innimellom skulle det ikke være noe problem.

Husk at deler til Python ikke er fullt så lett å skaffe som til Smith om noe ryker.

 

Det hele koker ned til:

1. En eller begge ?

2. Skyte eller samle ?

3. Skyte mye eller lite ?

4. Hva skyter du best med ?

Link to comment
Share on other sites

El Gringo er ikke vanskelig når det gjelder "endeløse spørsmål", så det er bare å kjøre på :)

Hehe, den er grei :lol:

 

Det hele koker ned til:

 

1. En eller begge ? Helst begge men det kan vel bare gå med høy aktivitet og dermed reservevåpen?

2. Skyte eller samle ? Det var det da - vil skyte men har en samler inne i meg.

3. Skyte mye eller lite ? Helst mye, da muliggjør jeg kanskje punkt 1?

4. Hva skyter du best med ? Har ikke prøvd noen av de men tror jeg vil skyte bra med begge ,)

 

Men svaret er kanskje; man lever bare en gang. Hva er poenget med å legge på røret med en ubrukt revolver i skapet?

Link to comment
Share on other sites

kjøp en colt i god bruksstand davell. så oppfyller du guttedrømmen med en python, og du kan skyte med den, uten å "ødelegge" et helt strøkent klenodium.

når du om 2 år vil ha en mere standard konkurranserevolver, selger du colten for samme pris du kjøpte den for, og kjøper en 686 eller lignende.

hvis du heller om 2 år finner ut at skyting var ikke så gøy som skryting, selger du colten for samme pris du kjøpte den for, leter i 4 måneder, og betaler blodpris for et strøkent klenodium du kan ha liggende på sofabordet.

Link to comment
Share on other sites

Man ødelegger ikke colten av å skyte med den. Klenodium er en ting, men det er en jernklump laget for skyting. Dessuten er det ikke marked i norge for såkalt "strøkne colt python" i det hele tatt. Den tåler bruk og er fremdeles i god samleverdig stand om du tar vare på den. Det er ikke skam å skyte med den colten selv om den til nå er totalt ubrukt. Jeg ville valgt colten, skutt med den og pusset den etter bruk. Det tar 100 år og slite den ut, om ikke du kjøper den og skyter med den så er det en annen som gjør det. Om forrige eier har hatt glede av å ha den i glass og ramme så bra for han, men det betyr ingenting. Bare skyt med den.

Link to comment
Share on other sites

når op er villig til å betale ekstra for en ubrukt en, blir det litt feil å si at det ikke er marked for slike i norge. dere er jo alle enige i at det er litt ekstra stas å skyte med en strøken en som ikke er brukt før.

nå blir den sikkert ikke ødelagt av å bli skutt med, men nestemann som kjøper den ville sikkert betalt mere for den om den var ubrukt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en rustfri, høyglanspolert Python. Når ripene kommer, så er det bare å skru den i filler, ta fram fin smergel, autosol og litt tålmodighet, så har du glansbildet tilbake igjen.

 

En annen fordel med "Ultimate" Stainless er at for å ha den finishen, så kan de ikke jukse. Matt, sandblåst finish kan gjemme mange maskineringsmerker...

 

Stainless Ultimate med rødt cocoboloskjefte fra Hogue tiltaler min estetiske sans:

normal_Python.jpg

 

4 tommer hadde også vært fett...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å skyte min Python til lyset går og så sende den til Colt for fix og shine.

Antagelig skyter jeg ikke nok til å rekke det.

 

Du får nok sent den til Colt, men får de lov å sende den til bake til deg?

Her før du være veldig stå på US lover før du gjør noe slikt!

 

Python er fin den, ja...

Link to comment
Share on other sites

Her bør nok ambisjonsnivået avgjøre.

Hadde selv tenkt å kjøpe en ny 686, endte opp med en Python fra 1978. Og har ikke angret et sekund.

Men, mine ambisjoner i feltløypa er kun å ha det gøy, og juble litt hver gang jeg fyller en standplass... Jeg skyter dog ganske greit med den i 6G på 25-meters banen.

Hadde ambisjonene vært å fylle feltløypa ville jeg nok gått for en tunet 686.

Ender du opp med Colt'n, så bruk den! Den er en virkelig morsom sak og fortjener å bli brukt.

Link to comment
Share on other sites

når op er villig til å betale ekstra for en ubrukt en, blir det litt feil å si at det ikke er marked for slike i norge. dere er jo alle enige i at det er litt ekstra stas å skyte med en strøken en som ikke er brukt før.

nå blir den sikkert ikke ødelagt av å bli skutt med, men nestemann som kjøper den ville sikkert betalt mere for den om den var ubrukt.

 

Selvfølgelig koster en ubrukt revolver mer enn en brukt revolver. Men det er fremdeles ikke noe særlig marked i norge for ubrukte, reg pliktige våpen av eldre årgang. Man får en liten slump men man får ikke titalls tusenvis av kroner for et regpliktig våpen i norge, samme hva det er. Om våpenet har ukurant kaliber og blir fritatt registrering så spretter prisen derimot opp til titallstusenvis av kroner. Nei det er ikke marked i norge for strøkne våpen, i norge går det i nytt nytt og atter nytt. Gamle ubrukte regpliktige våpen er ikke verdsatt og anerkjent i norge, selv om de selvfølgelig er verdt litt mer enn tilsvarende våpen i slitne brukte eksemplarer. Det sier seg selv.

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke helt hva du mener når du sier at det ikke er marked for ubrukte eldre revolvere, i samme setning som du sier at selvfølgelig koster en ubrukt eldre revolver mere enn en brukt eldre revolver.

synes forsatt at om man skal bruke en revolver, kan man finne en i kjempegod stand uten å måtte dy til en ubrukt samlerevolver, men det er da heldigvis ikke noe revolverpoliti som forteller hva du skal gjøre med en revolver du faktisk har kjøpt selv.

la samlerne ha de helt urørte, da det er få igjen av de, så kan vi som bruker våpenene kjøpe våpen som ikke taper seg av å bli brukt, som jesus sa.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner du ikke hva jeg mener altså?

 

I norge er det ingen særlig stor verdi på "samlervåpen" fordi samlerne er svært få og vil ikke gi mye mer for en ubrukt colt python enn en skytter som egentlig ikke bryr seg annet enn at den er ubrukt og dermed et godt kjøp. Det kryr av særdeles pene lite brukte eldre våpen i norge som i usa ville være verdt trippel pris av det man får i norge. Jeg har selv sett lugere, walther p38, colt python og mauser pistoler som nesten ikke er brukt, gå rett til plombering eller selges billigere enn nye våpen fordi man uansett ikke kunne få mer enn 4 eller 5 tusen kroner for våpnene om man i det hele tatt var heldig nok til å få solgt det skarpt.pga det norske markedet.

 

Og nei, Jesus sa aldri det.

Link to comment
Share on other sites

http://tilkoblet.net/birger/CP%20Hunterweb.jpg

 

Jeg har en slik for mulig salg. Den er laget av Custom Shop: Python Hunter. Desverre er ikke den originale kufferten til stede. Har brukte den noe og presisjonen er bra. Har en 8" nikkel finish også. Den har gått nesten bare magnum ladninger (mange), men er fortsatt tight og presis. Nikkelen er min første center tennte revolver, kjøpt i 1981 (hadde den gang ikke råd til Hunteren, som kom på markedet det året, kun da)

Link to comment
Share on other sites

takk for oppklaring Pau :)

jeg syntes det var et slags marked siden prisen vistnok var en litt annen, men skal ikke krangle da jeg ikke vet noe annet om prisene på colt enn det jeg har lest her.

Jesus brukte kansje litt andre ord, gi keiseren det som er keiseren sitt, eller noe slikt, men jeg skal ikke krangle på det heller da jeg ikke er spesielt stødig på det emnet heller.

Link to comment
Share on other sites

Og da ble det desverre enda en tråd i sjanger "hva skal jeg velge?". (jeg kunne ikke plage El Gringo med endeløse pm's lengre) Jeg har nettopp fått innvilget mine to første søknader (.22 & .357) og skal ut å handle. Jeg er såpass gammel at jeg har vokst opp med cowboy og indianer-lek, Morgan Kane, familien Macahan etc så Colt er prentet inn fra tidlig av. Og Colt Python har jeg drømt om lenge.

 

Jeg har nå fått nyss om en Python som skal komme for salg, den skal være uskutt, tønna har ikke gått en runde som mellommannen sier og den er strøken. Vet ikke pris på denne men den blir sikkert dyr. (om det ikke blir denne så ser jeg etter andre strøkne eksemplarer av CP)

 

Samtidig har jeg funnet en 686 som har gått 20-30 skudd, veldig pen - noen få riper, den skal være over 10 år gammel (glemte å skrive av serienr), den kom med treskjefte om det kan si noe om alder. Denne skal jeg få for ca 3000,-

 

Planen er jo å skyte litt med den revolveren jeg skal ha. Men kan man ta en ubrukt Python (eller et veldig støkent eksemplar) og skyte aktivt med den? "Samleren" i meg protesterer vilt. Skytteren sier ja. Vil jeg angre om noen år når Colten ligger i skapet med riper og merker etter mange timer på banen? En 686 er jo lettere å bruke da jeg ikke ser den store samleverdien i den. Mao, fornuften sier S&W, hjertet sier Colt.

 

Jeg må legge til at jeg kun har holdt og testa avtrekket på en 686, Python har jeg aldri sett annet enn på film og bilder. Jeg likte 686'n men jeg har ingen forutsetninger for å bedømme den da jeg er sylfersk.

 

Er det andre her som har vært i samme dilemma? Hadde det bare vært lov til å kjøpe 2 med engang....

 

 

Helt klart: Kjøp 686.

Mye bedre våpen. ikke våpen noe som skiller seg ut i mengden, men garantert den mest solgt revolveren og ganske ettertraktet på bruktmarkedet. Du gjør ikke noe feil med å kjøpe en 686.

Link to comment
Share on other sites

"eller selges billigere enn nye våpen fordi man uansett ikke kunne få mer enn 4 eller 5 tusen kroner for våpnene om man i det hele tatt var heldig nok til å få solgt det"

 

C.Patron:

Den blir vel grisebillig den Phyton`en din da - skjønner jeg :D .

 

Det skal du ikke se bort ifra, om tillatelsen er tilbaketrekt eller lignende. Det er kjøpers marked for våpen i norge. Ikke selgerens.

Link to comment
Share on other sites

Om selgeren har fått tilbaketrekt våpenlisensen av kona ja.

 

Da får du deg en billig python. Folk som selger våpen selger gjerne av en grunn. Han vil enten bli kvitt den fra våpenkortet så fort som mulig for å gjøre plass til en annet våpen, eller han har mistet tillatelsen. Har politiet trekt tillatelsen pga for lite aktivitet eller andre forhold, har selgeren 3 mnd på seg til å kvitte seg med den ubrukte pythonen og det ender ofte med at forhandler får den for en slikk og ingenting.

 

Om kona har trekt lisensen tilbake så ligger nok våpenet gravd ned ute i hagen og må selges fort som mulig før det ruster.

Link to comment
Share on other sites

Pau??

 

"Har politiet trekt tillatelsen pga for lite aktivitet "

Er sikkert denne grunnen :)

 

Tror du han blir kvitt den iløpet av 3 mdr. for den prisen :winke1:

 

Og da snakker du om 10 000kr? Mindre enn samme revolver da den var ny? Kan ikke si det er noen prisøkning akkurat. En urørt og uskutt python går for 25 000 kroner eller mer i usa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...