Jump to content

Drilling i hele sesongen?


Shadob

Recommended Posts

Klarer jeg å holde målsettingen min - mon tro :)

 

I år hadde jeg tenkt å kun bruke drillingen i 6,5x55/12-12 til all storviltjakt (samt småvilt).

 

Men i går - begynte den å feile av og til.

 

Hanene spente ned - men det var ikke anslag i det hele tatt på tennhettene.

Alle stiftene kunne jo ikke har tatt kvelden på èn gang???? :shock:

 

Lokal børsemaker - Tord Bøe - fant heldigvis tid til å se på den.

 

Inne i mekanismen - var det et par skruer som hadde løsnet, og med litt lock-tite. og skruene på plass, mente han at jaktsesongen skulle være i boks :) .

 

Dro derfor på banen og skjøt noen rifleskudd, samt et par serier på lerduer, og alt var i skjønneste orden :)

 

Takk for kjapp service Tord.

 

Men om jeg klarer å la 45/70`en ligge ubrukt i bilen - gjenstår å se :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er flere som har samme målsetting/vil ha mindre antall våpen å måtte pusse iløpet av høsten :winke1: ?

 

Det er jo nesten for enkelt - å bare kunne ha ansvar for en liten haglekoffert hvor både våpen, Zeiss og ammo får plass :lol:

 

Jeg har skutt den inn med Hornady 160 gr. RN på 150m, og Nosler-fabrikkammo går midt i på 200m.

Åkeren som jeg av og til posterer på er 200 m diagonalt - så hjernecellene ang. overhold - kan hvile :)

Skulle det bli nødvendig å skifte ut 160 gr`eren, er drillingen lydløs vedr. ammoskifte.

I forhold til mange andre type rifler.

 

Så "teoretisk" - trenger man ikke noe annet våpen.

 

Jeg har hatt denne siden begynnelsen av -80, og har jaktet fra fjære til høyfjell med den - men har aldri brukt den en hel jakthøst.

Link to comment
Share on other sites

Brukte sjøl drillingen til 70% av jakta i fjor, og som nevnt over var det optikken som gjorde at jeg valgta anna børse de resterende 30%.. Føler dog at jeg ikke ønsker å rigge drillingen med optikk med hverken høy forstørrelse eller stor objektivdiameter..da blir liksom litt av sjarmen med drillingen borte så jeg trur jeg har funnet min fordeling.

Link to comment
Share on other sites

Brukte sjøl drillingen til 70% av jakta i fjor, og som nevnt over var det optikken som gjorde at jeg valgta anna børse de resterende 30%.. Føler dog at jeg ikke ønsker å rigge drillingen med optikk med hverken høy forstørrelse eller stor objektivdiameter..da blir liksom litt av sjarmen med drillingen borte så jeg trur jeg har funnet min fordeling.

 

120% enig der, sjarmen og smidigheten jeg forbinder med en drilling fordamper så snart man skrur en kikkert i Hubble teleskop klassen oppå riggen.

Til nå har jeg klart meg fint med 1-4x24 på drillingen, men siden den tok kvelden får jeg belage meg på steinaldermetoden og satse på skur og korn.

Link to comment
Share on other sites

Je bruker drillingen til all haglejakt, og den fungerer utmerket til det.. Uten optikk veier den ikke mer enn ei hagle heller..faktisk 3050 gram.. Har en Zeiss 6x42 og en SuB 1,25-4 i tilpassa hakemontasjer. Når jeg går med børsa bærer jeg siktet i et lærkogger. Skulle jeg få bruk for siktet, harjegsom regel så god tid at jeg kan smekke det på lenge før skuddet..

Link to comment
Share on other sites

"Kva for drilling er det? Gjerne bilde!"

 

Det er er en Merkel 32S (tror jeg den heter) - så jeg slipper å fikle sidelengs :) for å velge løp.

 

Bilder har jeg ikke lært meg å legge inn iløpet av alle disse årene :oops:

 

 

"i et lærkogger"

Det har jeg også brukt - men har "klippet og limt" på noe mer "sammenleggbart" materiale til i år - da jeg ofte har irritert meg over det stive koggeret (når det er tomt).

 

Når jeg har jaktet med Contenderpistolene - har jeg hatt et "armbånd" med ekstrapatroner for kjapp omlading.

Dette er en grei sak når man går med drillingen også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...