Jump to content

3006 med trekuler


FAB75

Recommended Posts

Veit ikke hvor lurt det er hvis du liker svogersen din.

Bestefattern fortalte fra da han var i kongens klær rett etter krigen, hadde de en gjenomgang av MG i klasserommet en av de menige stod ved muningen og plutselig smalt det var vist en slik trepropp i kammeret han fikk den i magen og omkom.

Så noe kruttlapp er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

De skal egentlig gå i oppløsning når de blir skutt, men noen gjør ikke det.

Altså kan det bli fatalt om man skyter mot noen med slike. Dette er løsammunisjon men du skal ikke drive å skyte på folk med det alikevel !

Lurer avogtil på om enkelte her burde få lov til å omgåes våpen........

Link to comment
Share on other sites

Blåplast regnes ikke som løs ammunisjon. Blåplast er beregnet på trening på korte hold. Jeg har brukt eldre blåplast der det er en lapp inne i hver 200 skudds pakke som er merket med "DETTE ER SKARP AMMUNISJON".

 

Trekulene er beregnet til samme bruk som dagens rødplast. Men innimellom løser ikke kula seg opp. Altså kan den være farligere på lengre hold enn det rødplast kan være.

 

Egentlig er det greiest å behandle all slik ammunisjon som at den er skarp ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det går en historie om en soldat som omkom i leiren på Garnes, utenfor Bergen, etter å ha blitt truffet av øvingsammunisjon av denne typen. Om jeg var nødt til å skyte slik ammunisjon (Ser ikke hensikten med slikt), så ville jeg brukt akkurat samme sikkerhetsregler som ved skyting av vanlig skarp ammunisjon...

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

"Trekuleammo" skutt fra AG3 dvs 7,62x51 går som mest 2m för det kun er fliser som fyker omkring.

(testet selv for lenge siden)

 

Dette brukes fortsatt som övelsesammo i Sverige i 7,62 og 5,56. Men selv om det kun er fliser som fyker omkriong er de tikke bra for öyer og ansikte. Sikkerhetsavstand er 5m med tanke på fliser.

Link to comment
Share on other sites

Det hendte visstnok i ny og ne at det var kvist i prosjektilene, og da løste de seg ikke opp som de skulle. Selv har jeg både 30.06, 6,5x55 og 7,92 trepropp. I 7,92 har jeg sikkert 1000 stk som er etterlatenskaper fra tyskerne.

Har aldri skutt med disse, men har hørt at det har vært ulykker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...