Jump to content

Begynner og miste trua på 6.5x55


Aannerud

Recommended Posts

Hei

 

Har en 6.5x55 som jeg nå har skutt noen fugler med, og sjeldent er det knall og fall til tross for store skader(kjøtt ødeleggelse). jakter sammen med en til som har 6.5x55 med samme erfaring og en med .223 og der har det utelukkende vært knall og fall med lite kjøtt ødeleggelse. vi bruker Jaktmatch alle sammen.

 

Syns dette er litt bemerkelsesverdig da jeg gang på gang hører att 6.5 er ett knall kaliber på toppjakt med en flat kulebane (har den egentlig det om du ikke lader selv? (.308 faller jo mindre fra 100-200m) å dette er vel ett av de vanligste kalibrene som er? rekylen er i grunn ikke noe tema med de demperne man får i dag.

Finnes sikkert 1000 forskjellige meninger om dette men gøy om noen vil dele de med oss!

 

Jaktkammeraten har derfor begynt og fable litt om og bytte kaliber, og har derfor ett tilleggs spørsmål: Er det mulig og bare bytte løpet fra 6.5x55 til .308 på en Tikka T3? Jeg Satser på suksess med Mauser M98 5.56x55 Vilkatt;)

 

Mvh

Aannerud og noen karer til;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke påberope meg særlig mye erfaring med toppfugljakt, men jeg har lest noen statistikker fra Sverige. Der kommer det tydelig frem at 6,5x55 er overlegen i forhold til 223 med tanke på å drepe fugl effektivt. De opplever at mange påskutte fugler flyr langt før de dør når de er skutt med 223. Da kan det være vanskelig å finne dem igjen.

 

308 kuler har generelt dårligere BC enn 6,5x55 kuler, om en tenker på en typisk toppfuglkule.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta på toppfugl m begge kaliber. Skutt mest fugl med 6,5 ladet med 8 g scenar. Har hatt en fugl som dro 50-60 meter. Ellers rett ned med lite ødeleggelse. Dette er erfaring fra 50-60 skutte fugl. Kjørte en tur med 223. Ble bare orrfugl. De gikk rett ned de, men med større skader. Bare erfaring på 5-6 fugl. Ble ikke helt fortrolig med kalibret så pipa ble solgt.

 

Føles ut som om det er greit at det ikke er ladet for hardt. Kulefallet kompanserer du for. Også viktig å ha testskutt i kulda....

Link to comment
Share on other sites

Har skutt fugl med flere forskjellige kaliber, min erfaring er at man bør ha et godt kikkertsikte, med mye zoom.

Jakter med en 4,5-14x40 nå, og det står alltid på 14 ganger når skuddet går, kan bruke mindre zoom for å lete fram fuglen eneste da.

 

Men man får mye sikrere skuddplassering med mye forstørring. Jakter nå med 222 rem, og hadde lignende opplevelser som deg med det kalibret, med en kikkert jeg hadde på som hadde maks 9 ganger.

Skal opp på en Swarovski Z5 3-18x44 når jeg får råd.

God anlegg, et våpen med god pressisjon, og et god anlegg gjerne liggende med sekken som underlag for rifla og fuglene detter rett ned.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er for lang kasse med langt magasin.

.308 for kort.

 

ergo må du ha en kort låskasse, underbeslag, magasin og sluttstykke for f.eks .308 eller .223, i tillegg til løp.

T3 finnes kun med lang låsekasse, og leveres i 223r, 6.5x55, 308w, 30-06 m/flere i samme låsekasse (har hatt T3 SV i 223r selv).

 

For å bytte kaliber må man ha nytt løp, nytt magasin, og kansje (ikke sikker, så andre får korrigere) nytt sluttstykke. Det skal nevnes at jeg har samme sluttstykke for 22-250, 6.5x55, og 308w på min rifle (S&L Victory). Og har samme magasin for 22-250 og 308w, samt eget magasin for 6.5x55.

 

Til toppjakt er nok ikke kaliber 30 det beste, 6.5x55 med butte kuler i fornuftig hastighet er vel mere i tråd med det som normalt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Prøv noen gamle Raufoss rekruttpatroner (prod frem til ca 1990) om du kan få tak i noen. De er ladd til ca 750m/s og er butte i front. De skifter ikke retning, og treffer med moderat fart.

 

Det er sikkert mulig å få tak i noen nedstøvete esker hos materialforvalteren i det lokale skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

Kal 30 ikke det beste - nja jeg har 3 kompiser som alle har blant norges beste Spetser og skyter ett betydelig antall fugl hvert år.

 

308 og Lapua Trainer/Scorematch i rundt 800m virker som bare det uten å skyte i filler for mye fugl. Av det jeg har fått høre er grunnen avt en kal 30 helmantel sjokker fuglen av kvisten og i bakken selv med marginale treff. Noe 6,5 med spisse kuler iblant sliter med å gjøre. Alle disse 3 har mer enn 20 års erfaring og har gått (den lange)veien om lettere og raskere patroner og funnet disse for lette.

Link to comment
Share on other sites

Storfugl dauer av å bli skutt med 223/6,5/308!

 

Jeg har noen forslag som jeg vet hjelper, uansett kaliber ( egen erfaring etter noen 100 talls fugl av ymse slag - dog ikke storfugl).

 

Testing av ammo, best mulig presisjon er viktig. Vitalt område på en fugl er ikke stort, det nytter ikke bare å treffe ett tilfeldig sted på fugelen og tro at den faller dau ned. Selv ei skranten fjellrype forsvinner med ett 6,5mm hull igjennom magen. Alt over 20mm på 5 skudd @100 meter er for dårlig!

 

Bedre innskyting, det nytter ikke å treffe 3 cm til høyre for kronestykket på 100meteren om man skal ha noe nytte av ammo/våpenets egenpresisjon. Har du så dårlig samling at du må beregne/måle deg fram til senter av samlinga så gjør noe med det. Bytt ammo!

 

Trening på avstandsbedømming ( om man ikke har avstandsmåler)

 

Kjenne kulebanen på våpenet sitt, det hjelper ikke med all verdens presisjon og innskyting eller avstandsmåler om man ikke vet hvor kula lander på en gitt avstand

 

Vind er ekkelt, har du ikke vært nøye med innskytingen din så kan det bli vanskelig å legge på for vinden. Da vet du jo ikke eksakt hvor mye du skal legge på til høyre eller venstre (om innskytinga var 3 cm til høyre i utgangspunktet).

 

 

Generell skytetrening, rekyl påvirker skytinga de uansett hva du selv påstår. Trening-trening-trening

 

 

Ferdig med alt dette, ingenting funka?

 

Over til lading og testing av ammo/ladninger/kulekonstruksjon og hastighet...

 

Funka ikke dette heller - bytt børse!

 

Har du bare lyst på ny rifle og trenger en unnskyldning for å kjøpe en ny, ja da hjelper ingenting ( har vært der også)

DA hjelper det bare å gå til onkel blå med søknaden og løp og kjøp!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...