Jump to content

Hvilken rifle i 223?


Conibear

Recommended Posts

Har i løpet av høsten tanker om gå til innkjøp av ny rifle og da i 223.

 

Tenker at det skal være så liten og hendig som mulig da min datter også kommer til å bruke den.

 

Pris i mellomklassenivå bør det være. I Tikka T3 klassen ca.

Har enda ikke sett på noen men skjønner at T3 bør være med i vurderingen, men hva annet kan være like bare eller bedre?

Hvordan er riflestigning i T3 og hva bør den være for å ha god presisjon over hele registeret i en 223?

 

Planen er spe på med en god stokk, kanskje det kan bli KKC.

 

Og hva er beste demper til en 223? Den bør være så liten å lett som mulig.

 

Har tenkt å kappe løpet også, hvor mye kan den kappes uten at det går utover presisjon opp til 200 meter?

 

Og et forslag til en god børsemaker til å bygge opp rifta.

 

Har jeg glemt noe?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan i allefall svare på 2 av spørsmålene dine, da jeg har 223 selv:

 

Demper

Etter å ha lest utallige tråder her på Kammeret om temaet, så er det helt tydelig at det er nesten ett fett hva du velger. Selv har jeg a-tec maxim i <6,5x55 på min 223, og det fungerer alldeles utmerket! Liker at man kan enkelt dele demperen opp i flere deler for å rense, samt at man enkelt kan spleise på/fjerne moduler etter behov.

 

Løpslengde

Du kan HELT fint kappe på 45cm. Har selv gjort dette, og har truffet gonger på 600 meter med børsa mi. Måtte skru noe inni helvette, samt ha 20moa skinne, men det er nå en annen sak ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du ha en børsemaker til å gjøre jobben når du kan kjøpe børsa fiks ferdig?

 

Kjøp en Sako 85 Hunter laminert rustfri med 50cm løp ferdig gjenget fra fabrikk. Bestill med 1-8" i stigning. Denne børsa har ingen plastdeler, stålmagasin som kan lades fra toppen av kassa, etc. En Tikka T3 koster mer når den er oppgradert til et Sako 85 nivå. Dessuten er Sako 85 designet for 223. T3 er designet for 338winmag. Dette er faktisk en nobrainer.

 

http://www.sako.fi/sako85models.php?hunterlamss

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal ha rifla inn til en børsemaker så hvorfor ikke ringe en børsemaker og be han bygge rifla til deg fra bunn?

Du kan velge deg en kule du ønsker å skyte med og han kan plukke ut det løpet han mener er best til den kula du har tenkt å bruke.

Da kjøper du ikke komponenter du har tenkt å bytte ut, men får rifla bygd opp av komponenter du ønsker å bruke.

Sansynligvis så kan en børsemaker plukke ut de beste delene uten for mye synsing.

 

Fikke selv ei 450 Marlin bygd på ei winchester kasse med kappa løp og gjenget for demper tilsendt i posten for 13000NOK.

Børsemaker rifler trenger ikke å koste 50 000.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan i allefall svare på 2 av spørsmålene dine, da jeg har 223 selv:

 

Demper

Etter å ha lest utallige tråder her på Kammeret om temaet, så er det helt tydelig at det er nesten ett fett hva du velger. Selv har jeg a-tec maxim i <6,5x55 på min 223, og det fungerer alldeles utmerket! Liker at man kan enkelt dele demperen opp i flere deler for å rense, samt at man enkelt kan spleise på/fjerne moduler etter behov.

 

En demper som kan brukes til andre kaliber enn 223 synes jeg ivertfall var en god ide og tar den med meg videre..

 

Løpslengde

Du kan HELT fint kappe på 45cm. Har selv gjort dette, og har truffet gonger på 600 meter med børsa mi. Måtte skru noe inni helvette, samt ha 20moa skinne, men det er nå en annen sak ;)

 

Hva med å kappe til 40cm, hvordan vil det være for presisjonen inntil 200 meter?[/color]

 

Du har jo også Browning A-Bolt, kommer gjenget for demper fra fabrikk, og låsekassen er tilpasset kaliberet, har holdt i en med demper og kikkert på, og fikk go' følelsen med en gang :

 

Fikk sett på en X-bolt i dag, synes den var veldig bra og passerte Tikka T3 i go' følelse ja. Men så lå den også på 14000, dobbel pris av T3.. Likte ikke så godt A-bolt uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det var

 

Hva med en Sako vixen med Hightec stokk? Har det ikke selv har bare lyst på det.

Linker til noen slike stokker?

Hvorfor skal du ha en børsemaker til å gjøre jobben når du kan kjøpe børsa fiks ferdig?

 

Kjøp en Sako 85 Hunter laminert rustfri med 50cm løp ferdig gjenget fra fabrikk. Bestill med 1-8" i stigning. Denne børsa har ingen plastdeler, stålmagasin som kan lades fra toppen av kassa, etc. En Tikka T3 koster mer når den er oppgradert til et Sako 85 nivå. Dessuten er Sako 85 designet for 223. T3 er designet for 338winmag. Dette er faktisk en nobrainer.

 

http://www.sako.fi/sako85models.php?hunterlamss

 

Denne hørtes interessang ut, regner med den også er å få i sort. Hva ligger denne på i pris?, tror jeg må ta en nett runde på den i kveld

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno 527 i 222 og den har skjevt kammer og hjemmesnkret kolbekam :mrgreen: , går inmari godt og har brukt den på småvildtjakt. Gjorde også en feilinvestering i en tikka t3 i 223. Den går ikke i h... å få samling med verken fabrikk eller hjemmeladd og jeg hater slutstykke gangen på t3, stemmer nok at den passer bedre til 338 magnum eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...