Jump to content

Kulefall ved skyting i oppoverbakke


Hennesy

Recommended Posts

Vi er nokre stykker som har diskutert skyting i oppoverbakke.

Under hjortejakta ifjor vart det skutt på eit fjordyr.

Avstanden var ca 120-150 m,og dyret stod stille i ei bratt skråning.

Der skyttarane stod var det flatt,med godt annlegg.

Det vart løsna 5-6 skudd på dyret,men det var 1 skudd som traff.

Då sikta skytter høgt(over dyret).

Er det slik at: skyt ein på dyr i oppoverbakke må ein sikte høgare enn ved skyting i flatt terreng.

Er det motsatt ved skyting i nedoverbakke.

 

Dette var med kal.6.5x55.

Vi har tatt høgde for kulebana på 150 m(ca 3 cm)

Det var 2 skyttere som skaut og med samme resultat.

Var dette dårlig skyting eller er det ein samenheng mellom vinkel og siktepunkt?

Vi fikk dyret,men det var ein ubehagelig opplevelse.

 

Håper vi får svar,for vi har diskutert dette i 1 år. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er det samme både oppover og nedover. Jeg kan ikke tegne her, men den avstanden siktet skal stilles inn på tilsvarer den horisontale avstanden bort til målet. Dvs i dette tilfellet:

 

150m til målet blir hypotenusen i en rettvinklet trekant. Hvis vi antar 10° helning til hjorten -> Det er grisebratt

 

siktet skal da stilles på: 150 x cos10° = 147,7m

 

I praksis ingen endring av treffpunktet med andre ord.

 

Edit: Hvis de som løsnet skudd faktisk holdt OVER hjorten på det holdet, ja så traff de rimelig sikkert også over dyret. Kulebanen er som du sier ca 3cm.

 

For å være litt kvalm da, så kan vi se på norma sin ballistikkalkulator for 6,5x55, 10,1g Oryx. Innskutt på 100m går den 53mm under på 150m. Tatt oppoverbakken i betraktning, og legger inn 148m, så går den 50mm under. Så for å være helt drittsekk: hold 53mm over pga avstanden og 3mm nedover igjen pga skråningen. altså 50mm over ønsket treffpunkt :mrgreen:

 

Edit2: hvis det var enda brattere, la oss si 60°. Dvs tilnærmet rett opp en bergvegg. 150m til målet gir 150 x cos 60° = 75m

Med innskyting på 100m vil da treffpunktet på 150m bli 7mm OVER innskytingen. Enkelt ikke sant? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En gang jeg skjøt opp over bakke så sklei jeg på en glatt rot og gjorde en hel volt med skru, og landet på bena! Det var vel et kult fall!!? :D (ord del ing er noe dri tt)

 

Fra spøk til alvor: Innen vanlige hold på jakt er det best å ikke tenke på dette. Det blir oftere krøll av å drive å beregne enn å holde der man vanligvis ville holdt. Det eneste unntaket er at man må beregne treffpunktet slik at man treffer vitale deler. Altså, dersom man skyter nedoverbakke vil kula går inn høyt oppe på bogen og ut lavt nede. For å gå gjennom lungene må innslaget nødvendigvis være høyre enn om kula plystrer rett igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye i fjellet med rifla og har aldri hatt problemer med skyting i opp og nedoverbakke. Det lengste holdet i fjor var en hare på 230m i oppoverbakke. Siktet rett i og traff der jeg skulle.

 

En annen gang satt jeg i en skråning og røykte da jeg så en hare som tuslet oppover mot meg. Den stanset under en sten og jeg målte avstanden til 150m. Da var det så bratt at når jeg tok anlegg måtte jeg holde igjen med tærne for å ikke skli nedover i bakken. Jeg tenkte da på dette med treffpunkt i og med at det var usedvanlig bratt. Jeg siktet nede på brystet og traff noen få cm lenger opp rett i kanutten. Ellers har jeg sjelden tenkt over stigningen og har ikke hatt noen problemer med det heller.

Link to comment
Share on other sites

Hennesey;

På korte og moderate hold betyr rekylopptak mer for treffpunktet enn vinkel. Med bratt opp/ned holder du ganske enkelt rifla annerledes. Noen påvirkes mye, noen lite. (kombinasjonen rifle/jeger) Men når vinkelen er bratt og holdet langt(150 meter er ikke langt i denne sammenheng) spiller selv små mariner stor rolle. For å slå fast en ting først; bratt opp/ned er som flere har nevnt ensbetydende med et HØYERE treffpunkt. Hvor mye kommer an på hvor bratt osv. I alpene der de har skyting i bratte vinkler som en vane i kombinasjon med LANGE hold...kommer denne teorien inn. La oss si du skal skal skyte en gems på 450 meter hold(lasermålt fra deg til gemsen) og det er svært bratt. Den reelle kulefall avstanden er 370 meter for å ta et tall. Da betyr det at du skyter himmelhøyt over hvis du ikke tar å kompenserer for dette. Vrir du kikkerten til 450=Bom. Jo lenger hold jo mer blir det inntil en viss grense, men det er en annen historie...

 

På hold som du ikke blir satt inn for her på berget kan du heller som skaubjønn nevnte tenke på dyrets anatomi for å sende kula gjennom vitale deler. Men for all del; PRØV. All skyting fører til at du blir bedre, også dette :wink:

 

Og en ting til; At det var X antall som skjøt på hjorten og han som traff siktet over betyr ikke at korset var over da skuddet gikk...kremt, kremt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er et tegning jeg lagde for en tid tilbake da jeg diskuterte dette med en kamerat. Som det fremkommer skal du har ganske stor avstand kombinert med en skikkelig bratt vinkel før dette er noe å tenke over. Men, det er helt korekt at du alltid vil skyte høyrere ved skyting oppover eller nedover. Grunnen er enkelt fortalt at perioden kula blir påvirket av gravitasjonen blir kortere.

 

Vinkler_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er enkelt fortalt at perioden kula blir påvirket av gravitasjonen blir kortere.

 

Nei, kula blir påvirket av gravitasjonen akkurat like lenge, flytiden. Gravitasjonen virker ikke vinkelrett på kulebanen så bare en del av gravitasjonen drar kula ned fra kjernelinja.

 

Tenk deg at du skyter rett opp. Innskutt på 100m vil du skyte litt "over", og mer jo lenger. Innskutt på 600m (som om du skulle skyte på 600m flatt) vil du skyte omtrent 3m "over" på blinken 600m rett over deg. Fordi gravitasjonen drar kula parallelt med kulebanen (det har en effekt på hastigheten som en trygt kan neglisjere på slike hold, endringen i lufttetthet likeså) går kula i ei tilnærmet rett linje, men treffer ikke.

Skal du treffe noe rett opp må du skru til "parallell bore", dvs. ca 1mrad under 100m innskyting,

 

"Improved Riflemans rule" heter det vel når en multipilserer cos til vinkelen med HELE oppslaget fra PBZ?

 

Kammerherrens figur derimot, er helt rett. Multipliser tallene i figuren med antall klikk over PBZ, og be happy. Det hele beskrives mer enn godt nok av Roe i hans langholdsblogg nr. 28. Han er "Sierra645" på Youtube.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...