Jump to content

Speke tiurbryst


Münsterjeger

Recommended Posts

Skjær ut brystene så du får to fileter. Legg dem i grovsalt i 24 timer, i romtemp. Når det danner seg lake, øser jeg den over filetene, for å få jevn "fukt" i salt og filet. Skyll og tørk av filetene og pakk dem stramt inn i et rent glasshåndkle. La pakka ligge et døgn i romtemp, før du legger den i kjøleskapet i en tre fire dager. (ikke i plastpose). Er den seint skutt, er det kraftig viltsmak på kjøttet. Har de spist mye furunåler kan spekekjøttet bli en anelse bittert.

Link to comment
Share on other sites

De ble skutt første uka i skogsfugljakta i fjord.

Kyllinger.

HAr også ei rype jeg tenkte å gi samme behandling. Noen orrfugl og et par duer...

Rekker ikke ete alt, og speket due var hvertfall jaktsnadder..! Og en heimbrygga lager var ikke dumt ved siden av.. :-)

 

Da skal jeg hive meg i flåinga og saltinga i kveld.

Jeg tenkte å speke med beinet på. Antar det vil gå ut over saltetiden. Hvor mye må jeg regne med?

Duebrysta jeg saltet i fjord ble lagt i salt i ett døgn. Helt perfekt. Tiurn er jo litt større, men kanskje ikke så mye større at det skal ha noe å si?

Vi prøver. Når det er saltet, tenkte jeg å rulle noen i grovmalt pepper før tørking. Noen andre skal få et strøk med mild whiskey før tørk. Moro å eksperimentere litt. 

Link to comment
Share on other sites

hei

 

Jeg speket brystfiler av røy i fjor, det ble suksess

 

jeg skar ut fileene, gnidde de inn med litt sukker, pepper og knuste einerbær. Så la jeg dem i grov salt i ca 8 timer. Deretter børstet jeg/tørket av saltet. så la jeg dem på ei rist i et litt svalt rom der lå de under et kjøkkenhånkle i 5-6 dager, og vips ferdig :) jeg var litt i tvil ang. hvor lenge de skulle ligge i salt, jeg synes 8 timer hørtes lite ut, men det var nok. Resultatet ble veldig bra. Pass på så du ikke legger de for lenge i salt, det blir en veldig tørr og salt opplevelse, har prøvd det også.. :?

Link to comment
Share on other sites

Takker for hjelpen.

:D

 

Frysern er endevendt, og det ble funnet en haug (bokstavelig talt) med fryste skogsfugl fra ifjord.

Disse skal flås og brystene spekes. Det luktet hvertfall kraftig blåbærspisende skogsfugle. Gleder meg til det ferige resultatet.

Samtidig fant jeg en rådyrbog som skal få samme behandling. Samt en del duebryst.

 

BLir litt eksperimentering her kjenner jeg... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel,

Da er første batch lagt i salt.

1,1 kg rådyrbyg.

 

2 tiurfileter

1 jerpebryst på bein.

 

 

Fugl og rådyr hver for seg.

En dasj strøsukker i tynt lag.

Nok salt til å dekke overalt + litt til.

 

Rådyret fikk en liten dose rosmarin.

 

Tiurbrystet i bunn fikk godt med korianderfrø (norske, lite smak) og en runde med pepperkværna.

De andre fuglene ble lagt oppå i kun sukker og salt.

 

Når alt er ferdig saltet, skal de enkelt kjøttstykker få noe særbehandling under tørkingen.

Ingefær og pepper synes jeg høres ut som en spennende kombinasjon, men det skal prøves på due i første omgang senere idag.

 

 

Vil noen ha en formening om saltetid for bogen?

Fuglene skal få ligge nært ett døgn, om ikke til sent i natt.

Link to comment
Share on other sites

Da er alt kjøtt hengt til tørking.

 

Fuglen ble hengt til tøsk kl 7 i morges, og har fått nøyaktig ett døgn i salt.

Skylte fuglen i kaldt vann, og tørket av med papir.

Ett tiurbryst ble pepret godt (For andre gang.. :lol: ) med sort pepper.

Det andre fikk pepperblandingen "Five Peppers" fra Santa Maria.

Jerpe naturell

 

 

Bogen fikk siste 5 timene en god porsjon whiskey over seg, og lå i denne laken frem til nå.

Her børstet jeg bare forsiktig av saltet, slik at whiskyen vil tørke på kjøttet. Det var også fortsatt en god porsjon timian på den ene siden. Det lukter litt jul av den.

 

Det jeg så av forskjeller på kjøttstykkene var at fuglekjøttet var blitt relativt hard under saltingen.

Bogen var ikke fullt så hard.

Sier dette noe om hvor langt salteprosessen er kommet?

Skal evt bogen ytterligere lenger i salt?

 

Håper noen kan si noe om sistnevnte. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg speka lammelår i ca 6 døgn det veide vel ca 2,5kg. Brukte da grovsalt og ikke lake.

Hvis jeg skal tippe så hadde jeg latt bogen ligge i ca 2-3 døgn. Men det blir ren uvitenskapelig estimering :)

 

Følger tråde med stor interesse, da jeg syns hjemmespeka mat er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Har ligget i grovsalt her også.

Ble først lake når jeg kveilet over whiskey.

Kjøttstykket har en formidabel lukt av jul. Av alle ting...

 

Jeg prøver med dette... En bog er jo ikke rare kjøttstykket... Smakte på en liten del igår kveld. Denne var salt til beinet. Dog, det var den tynneste delen av bogen, så ikke uventet. Blir hele bogen slik som den, er dette veldig vellykket!

 

Uansett, jeg glemmer fort, så er greit å ha denne tråden å se i når jeg til neste år lurer på akkurat det samme.. :lol:

 

For ordens skyld; Bogen har fått akkurat halvannet døgn i salt.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har nok rett, halvannet til to døgn er nok mer riktig speketid pga null fett i kjøttet og at bogen er såpass tynn.

Tørketid 3-4 uker?

 

Gleder meg til å høre resultatet, da jeg har no bog som kunne fått tilsvarende behandlig.

 

Har du forresten tenkt å vakumpakke tiurbystene etter de har hengt ferdig, ellers blir de fort knusktørre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg testa å salte litt jeg au.

 

Harelår - ca 1 døgn (mulig litt lenge men vi får se)

Rådyrhjerte - 1 døgn (ble litt for salt)

Rådyrbog - satser på 1,5 døgn. (har krydret med timian og pepper+chilli), mulig det ble litt salt når jeg prøvesmakte.

Lammelår - Skal få ligge i 5 døgn.

 

Har kun brukt grovsalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...