Jump to content

Løpspuss, hvorfor kun en vei?


eiviki

Recommended Posts

når jeg pusser løpet pusser jeg fra kammer til munning både med propp/lapp og bronsebørste. Hva risikerer man evt ødlegger man hvis man pusser frem og tilbake og hvorfor? Etter å ha lest diverse pussetråder så ser jeg at det de fleste understreker pussing fra kammer til løp, men noen andre bryr seg mindre om dette virker det som. mens andre pusser frem og tilbake med bronsebørsta, men kun en vei med lapp/propp

Link to comment
Share on other sites

Det er flere grunner til dette, en er at om man har et løp fyllt av rester man vil ha ut så er det dumt å pusse inn fra løpsenden og legge igjen masse av dette i kammeret. En annen ting som er enda viktigere er at man skal være veldig forsiktig med kroningen på enden av pipa, derfor entrer man ikke med pusseutstyr der. At man kan pusse fram og tilbake med bronsebørste men ikke propp har jeg aldri hørt om, skulle tro bronsebørste var hardere enn propper.. Boresnake kan også bli veldig feil om man ikke trekker den rett fram og ut av pipa, trekker man alltid feks fram og opp så vil man nok få økt slitasje på et bestemt punkt og dermed dårligere presisjon. Puss fra kammeret og ut, når du bruker propper kan du jobbe fram og tilbake inni pipa, spesielt fra kammerenden og de første 20cm er viktige. Men når du proppen først er ute i friluft så bare kast den og begynn fra kammerenden igjen. Om man absolutt skal bruke bronsebørster så er det ikke lurt å snu retning med disse inni pipa da børstene normalt ikke tåler dette. Finnes mange gode tråder om pussing her inne forresten om du leter etter andre tips :D

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en del videoer på youtube som viser pussing av rifleløp, f.els. denne http://www.youtube.com/watch?v=jjenp2dRawM

Jeg bruker kvadratiske pusselapper på en "pierce style jag", altså en spiss som stikkes gjennom midten på lappen. images?q=tbn:ANd9GcTMPJbBhGSVcnOuiCsRA9fL7JXAYR3eryYA9SXAka-HimHZEoyl.

 

Lappen ramler da av i enden på løpet. Evt. kan en la være å stikke den helt ut av løpet, da forblir den på. Bronsebørster kjører jeg frem og tilbake. Jeg klarer ikke helt å se problemet med å trekke de tilbake? Jeg gidder ihvertfall ikke skru dem av og på hele tiden. Sååå gøy er det ikke å pusse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser kun fra kammerenden (bare så ingen misforstår).

Jeg kan godt snu børst, pusselapp osv inni løpet og ta fram og tilbake. Men børste, pusselapp osv som er dratt ut av munningen dras ikke inn igjen. Kan godt være jeg er unødvendig forsiktig. Men det er no dritt å skade munningen. Da kan presisjonen går til icing.

Link to comment
Share on other sites

Største faremomentet ligger vel om en pusser fra munningen og inn. Da skyver en all dritten bakover, og påfører kroninga lant større belastning enn når en drar børsten bakover. Jeg drar den bakover fra kammerenden, men støtter godt med ei andre hånda, slik at jeg har kontroll på at den enter jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Trompetfasong? Altså at børsten fjerner materiale i munningen? Hvis det er tilfelle så vil jo også kuleskråningen påvirkes, og forsåvidt hele løpet. Er det ikke "opplest og vedtatt" at bronsebørster ikke kan ripe løpsstål? Nå prøver jeg ikke bastant å påstå at kroninga ikke kan skades, men er det et reellt problem? Å skru av børsten og tørke av pussestanga mellom hvert drag høres veldig tungvindt ut. Hva er formålet? Fjerne partikler fra stanga som vil kunne virke som slipepasta?

Link to comment
Share on other sites

Trompetfasong? Altså at børsten fjerner materiale i munningen? Hvis det er tilfelle så vil jo også kuleskråningen påvirkes, og forsåvidt hele løpet.

Munningen (kroninga) er en viktig faktor for presisjon, om denne blir slitt så kan presisjonen gå til icing. Om man drar børsten inn munningen gjentatte ganger kan det kansje skade munningen. Jeg vet at det er arbeid å få krona et løp på nytt å gidder ikke fremskynde prosessen. Om man sliter bittelitt på løpet i kuleskråninga har det vanligvis lite å si for presisjonen, men en ørliten skade i munningen vil kunne skade presisjonen. Bronsjebørster inneholder ofte en kombinasjon av møkk og olje. Om dette kan virke slipende på løpet så vil iallefall ikke jeg drive å dra det mer enn ut av munningen.

 

Er det ikke "opplest og vedtatt" at bronsebørster ikke kan ripe løpsstål? Nå prøver jeg ikke bastant å påstå at kroninga ikke kan skades, men er det et reellt problem?

Det er i mine øyne ikke snakk om å ripe løpsstål, men å beskytte kroninga/munninga så godt man kan.

 

Å skru av børsten og tørke av pussestanga mellom hvert drag høres veldig tungvindt ut. Hva er formålet? Fjerne partikler fra stanga som vil kunne virke som slipepasta?

Nettopp det.

I tillegg vil møkk som ligger i bronsjebørsten kunne få samme "slipepasta" effekten.

 

 

Men herregud, folk gjør som de vil, er jo deres våpen. Jeg vet jo om folk som påstår at det ikke kan være farlig å pusse rifla forfra (pussestanga inn i munningen) med en stålstang full av riper. Dem om det.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok klare å knuse ei rute med doruller (flertall - hehehehe - kunne ikke dy meg)

 

Kan man ødelegge kroninga med å dra inn bronsjebørsten en gang - tvilsomt

 

Kan man ødelegge kroninga med å dra inn bronsjebørsten fem hundre ganger - mindre tvilsomt

 

Sitter du å gnikker med hånden på et blånert løp lenge nok, så kan du risikere at det blir blankt.

 

Puss slik som høggern beskriver er helt ok å ha som mal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg tror ikke bronsebørste ødelegger munningen ved å dra den tilbake etter at den har vært ute. Likevel pusser jeg bare en vei, fra kammer og ut.

Mener å ha lest i bladet Jakt, en artikkel skrevet av Jørund Lien, at han kappet løp for å teste tap av utg.hastighet, men merket ingen endring i presisjon. Løpene ble kappet med vinkelsliper, uten å krone løpet på nytt. Sier ikke at kroning ikke har noe å bety, men det var merkverdig etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...